Bra kärra, långa promenader
Hej.
Skulle vilja ha tips om en bra kärra till min 9 månaders bebis. Är ute och går 2 timmar i princip varje dag, så den ska vara stabil och kunna användas i några år framöver :)
Hej.
Skulle vilja ha tips om en bra kärra till min 9 månaders bebis. Är ute och går 2 timmar i princip varje dag, så den ska vara stabil och kunna användas i några år framöver :)
Bra kärra eller bra barnvagn? Annars håller ju en skottkärra ganska bra. Men jag antar att du menar vagn?
Ja, jag menar vagn :) en stabil vagn.
Vi har haft en del vagnar och de som jag har uppskattat mest vid långa promenader är: 1. Mountain Buggy 2. Emmaljunga Scooter.
emmaljunga city cross är stor och bra, vår 2,5-åring sover middag i den och den är skön att köra och går bra i skogen också. Och det är ju få andra sittvagnar där man kan ha barnet emot sig och det tycker jag är jätteviktigt.
Det är ju jättesvårt för det beror på hur ni bor och om vagnen bara är till för promenader eller du behöver kunna få in den i en bil eller gå runt i affärer ibland.
Fördelen med trehjulingar är att de oftast har tre stora hjul villket gör dem lättkörda i alla typ av terräng och även i affärer. Nackdelen är att de lätt tippar om man ska upp och ner för trottoarkanter och de är jobbiga i rulltrappor. Samt att de flesta är framåtvända.
Fördelen med fyrhjulingar är att de är stadigare, men de som har fyra fasta hjul är ofta trögmanövrerade och tunga och de som har svängbara framhjul har så små framhjul att de är svåra att köra i terräng.
Jag har också en 9-månaders, bor en bit utanför Stockholm och är ute och går mycket på grus och asfalt men inte jättemycket i terräng. Jag har en liten bil som jag måste få in vagnen i.
I vintras körde jag en EasyWalker (3 hjul) med ligginsats och det var suveränt i snön, sen jag bytte till sittdel kör jag en Teutonia Cosmo som funkar jättebra nu när det inte är snö, och jag tror att den kommer att gå bra om det inte är jättemycket snö i vinter. Jag har även en Kronansulky som jag haft på semestern som har fyra fasta hjul, och den funkar att köra överallt. Har provat Större EL och Brio-fyrhjulingar men tycker de är svårmanövrerade och får väldigt ont i ryggen.
Med första barnet hade jag en Bugga Cam som funkade bra om det inte var jättemycket snö, jag hade terränghjul till den men den blev väldigt svårmanövrerad med dem.
Jag skulle för övrigt även vilja säga att man kan ha barnet vänt mot sig i de allra flesta fyrhjuliga barnvagnar. Sulkys däremot, är sällan vändbara.
Tack för tipsen :)
Jag bor i stan men ibland är det inte så bra plogat på vintrarna, så man får ploga själv :)
Har kikat lite på emmaljunga scooter, men city crossen verkar ju ni här gilla :D
Har för tillfället en kombivagn som jag använder som sittvagn men den är så stor och klumpig! Annars är den super, en riktig pansarvagn :D fördelen med 3 hjul är ju att det är lätt i affärer...