Anonym (Bio och Bonus) skrev 2013-08-22 11:38:42 följande:
Vad är det som gör att du tappar humöret så fort du ser barnen?
Tack för tipsen! Jag vet faktiskt inte vad det är, tror det är för att det varit en del konflikter den senaste tiden och jag numera nästan förväntar mig att det ska bli svårt. Sedan tror jag det spelar en viss roll också att jag börjat längta så mycket efter ett eget barn.
Jesper f skrev 2013-08-22 12:00:00 följande:
Umgås, prata, lär känna - GÖR saker tillsammans. Det är inga hemligheter hur man skapar band till människor, och det finns inga genvägar. Tid och ÄKTA engagemang.
Ett minst lika stort problem verkar vara att ny Bonusförälder går in med en föreställning om hur bonusbarnen SKA vara, och när dom inte är det, då är det Bonusbarnens FEL, inte förväntningen som var orealistisk. Hur kan man gå in och förvänta sig något i överhuvudtaget innan man ens lärt känna en person? Det är ungefär lika logiskt som att gifta sig med någon som man fått på rekomendation, utan att ha gått på en enda dejt, och bli förvånad över att förhållandet inte blir lyckligt. Precis samma sak.
Fast nu var det inte riktigt så jag sa det... Jag sa att jag hade förväntningar på vilka känslor JAG skulle ha för DEM. Det innebär att det var mina förväntningar på mig själv och mina känslor som var orealistiska. Har aldrig sagt något om hur jag förväntat mig att barnen ska vara. De är precis såsom barn oftast är, roliga ibland, skitjobbiga andra gånger. För mig infann sig bara aldrig det där "älska dem som om de vore mina egna", vilket jag kanske hade tänkt.