• Anonym (Orkar inte längre.)

fredag o bonus kommer. fy fan

Fredag o bonusen kommer igen. Jag orkar inte. Ger upp efter 5 år. Han förstör hela familjen. Mina barn vill knappt vara här när han kommer. 15 år är han. O min sambo slickar röven på honom. Min sambo är värdens godaste annars. Men jag säger upp mig som bonus. Pojken får göra vad han vill o jag får skiten i slutänden. Han fattar inget pojken. Vi har ett gemensamt barn.
    Vad ska jag göra för sambon ska fatta att detta förstör en hel familj ? Även hans föräldrar har sagt åt sambon. Jag erkänner att det har gått så långt att jag hatar bonusen. Är fel på honom. Men sambon inser inte.

• Svar på tråden fredag o bonus kommer. fy fan
  • Jesper f
    TanganyikaIka skrev 2013-07-27 17:54:01 följande:
    Istället för att vara vuxen och möta barnet utifrån var det är men också se på bakgrunden till varför det beter sig som det gör (och nej, alla barn är inte dåligt uppfostrade!) och sedan agera som en vuxen.  Jag saknar självdistans, uppriktighet i att se sina egna fel och tillkortakommanden istället för att gång på annan skylla allt som är fel på någon annan. Ibland går inte åtrån och passionen ihop med det praktiska i att leva ihop och ha barn från tidigare förhållanden, bygg då det som går att bygga men jag är trött på kvinnor som skyller på barnen att de inte är lyckliga, eller skyller på exet, svärmor eller vem man nu skyller på. Väx upp liksom! 

Kan bara hålla med!
  • Jesper f
    Anonym (? 2) skrev 2013-07-28 14:01:09 följande:
    Om det nu är så att sonen inser att ts inte gillar honom, då kan han sätta sig ner och börja med att rannsaka sig själv innan han klagar över andra. Han är gammal nog att inse att ger man inget så får man inget. 

Du tycker inte att det är rellevant för en mer än dubbelt så gammal TS att sätta sig ned och ransaka, varför hon inte kan komma överens med ett 15 årigt barn? Innan hon börjar klaga på andra? Relationen är upp till TS att bygga, barnet är i beroendeställning, inte tvärtom.
  • Jesper f
    Anonym (Jag) skrev 2013-07-29 13:27:17 följande:
    Flytta ts. Det blir bäst för alla. 

Det är förmodligen klokaste av råd.
  • Jesper f
    Anonym (likadant) skrev 2013-08-22 09:41:15 följande:

Finns det någon som har konkreta och direkta råd för hur man kan göra så att tiden med bonusarna blir lite mer uthärdlig då? Hur ska man göra för att inte förlora humöret så fort man ser dem?

Jag förstår TS. Jag tyckte enormt mycket om mina bonusbarn i början och såg fram emot att de skulle komma. Men något har hänt längs vägen, jag utvecklade aldrig de känslor jag ville ha för dem och nu sitter jag här alldeles spänd och nedstämd för jag vet att då jag kommer hem från jobbet idag är de där och sedan finns ingen plats för mig innan de far tillbaka till sin mamma.

Vi är inte elaka styvföräldrar, vi är inte dåliga människor. Vi kämpar bara något enormt för att hitta en vardag som fungerar för alla inblandade.

Umgås, prata, lär känna - GÖR saker tillsammans. Det är inga hemligheter hur man skapar band till människor, och det finns inga genvägar. Tid och ÄKTA engagemang.

Ett minst lika stort problem verkar vara att ny Bonusförälder går in med en föreställning om hur bonusbarnen SKA vara, och när dom inte är det, då är det Bonusbarnens FEL, inte förväntningen som var orealistisk. Hur kan man gå in och förvänta sig något i överhuvudtaget innan man ens lärt känna en person? Det är ungefär lika logiskt som att gifta sig med någon som man fått på rekomendation, utan att ha gått på en enda dejt, och bli förvånad över att förhållandet inte blir lyckligt. Precis samma sak.
  • Anonym (kermit)

Jag tror att en vanlig missuppfattning bland läsare är att styvföräldrar skyller på barnen. Det är väldigt svårt diskutera problem utan att nämna barnen, exempelvis min man låter pojken göra vad han vill, svårt att utelämna "pojken" men betyder ju inte att man anser att det är pojkens fel. Däremot torde det påverka relationen till pojken men fortfarande klarar nog de flesta att se att det inte är pojkens "fel". Likväl är relationen dålig och att umgås och till och med bo ihop med någon som man har en dålig relation med kan vara påfrestande.

• Anonym (Urk...)
    Jesper f skrev 2013-08-22 11:51:09 följande:

Du tycker inte att det är rellevant för en mer än dubbelt så gammal TS att sätta sig ned och ransaka, varför hon inte kan komma överens med ett 15 årigt barn? Innan hon börjar klaga på andra? Relationen är upp till TS att bygga, barnet är i beroendeställning, inte tvärtom.
    Men du, om du tycker att det är upp till TS oavsett hur en 15åring beter sig för att hon är dubbelt så gammal, exakt när blir en individ själv ansvarig för sina handlingar enligt dig? 
  • Ruffa

Men sluta kalla en 15 åring för barn, det är en tonåring det handlar om.
    En 15 åring är tillräckligt gammal för att kunna ta ansvar för sina egna handlingar. 

• Anonym (? 2)
    Jesper f skrev 2013-08-22 11:51:09 följande:

Nej, det tycker jag inte eftersom det inte finns någon anledning till det.
    15 åringen är inte i någon beroende ställning till ts överhuvudtaget, han är fullt kapabel att klara sig själv. Det räcker att dom två kan vistas under samma tak, dom behöver inte kommunicera med varann mer än det nöden kräver.
  • Anonym (likadant)
    Anonym (Bio och Bonus) skrev 2013-08-22 11:38:42 följande:
    Vad är det som gör att du tappar humöret så fort du ser barnen?
    Tack för tipsen! Jag vet faktiskt inte vad det är, tror det är för att det varit en del konflikter den senaste tiden och jag numera nästan förväntar mig att det ska bli svårt. Sedan tror jag det spelar en viss roll också att jag börjat längta så mycket efter ett eget barn.
    Jesper f skrev 2013-08-22 12:00:00 följande:

Umgås, prata, lär känna - GÖR saker tillsammans. Det är inga hemligheter hur man skapar band till människor, och det finns inga genvägar. Tid och ÄKTA engagemang.

Ett minst lika stort problem verkar vara att ny Bonusförälder går in med en föreställning om hur bonusbarnen SKA vara, och när dom inte är det, då är det Bonusbarnens FEL, inte förväntningen som var orealistisk. Hur kan man gå in och förvänta sig något i överhuvudtaget innan man ens lärt känna en person? Det är ungefär lika logiskt som att gifta sig med någon som man fått på rekomendation, utan att ha gått på en enda dejt, och bli förvånad över att förhållandet inte blir lyckligt. Precis samma sak.
    Fast nu var det inte riktigt så jag sa det... Jag sa att jag hade förväntningar på vilka känslor JAG skulle ha för DEM. Det innebär att det var mina förväntningar på mig själv och mina känslor som var orealistiska. Har aldrig sagt något om hur jag förväntat mig att barnen ska vara. De är precis såsom barn oftast är, roliga ibland, skitjobbiga andra gånger. För mig infann sig bara aldrig det där "älska dem som om de vore mina egna", vilket jag kanske hade tänkt.

• Anonym (kermit)
    Anonym (likadant) skrev 2013-08-22 09:41:15 följande:
    Finns det någon som har konkreta och direkta råd för hur man kan göra så att tiden med bonusarna blir lite mer uthärdlig då? Hur ska man göra för att inte förlora humöret så fort man ser dem?Jag förstår TS. Jag tyckte enormt mycket om mina bonusbarn i början och såg fram emot att de skulle komma. Men något har hänt längs vägen, jag utvecklade aldrig de känslor jag ville ha för dem och nu sitter jag här alldeles spänd och nedstämd för jag vet att då jag kommer hem från jobbet idag är de där och sedan finns ingen plats för mig innan de far tillbaka till sin mamma.Vi är inte elaka styvföräldrar, vi är inte dåliga människor. Vi kämpar bara något enormt för att hitta en vardag som fungerar för alla inblandade.

Jag känner så väl igen känslan "och sedan finns ingen plats för mig". Jag brukar tröttna och dra mig undan. Hellre ensam på riktigt än ensam i ett rum med andra.

Har inga bra tips, ville bara säga jag känner igen. Har det inte så hela tiden men kommer alltid dit så småningom.
  • Anonym (likadant)
    Anonym (kermit) skrev 2013-08-22 21:05:00 följande:

Jag känner så väl igen känslan "och sedan finns ingen plats för mig". Jag brukar tröttna och dra mig undan. Hellre ensam på riktigt än ensam i ett rum med andra.
    Har inga bra tips, ville bara säga jag känner igen. Har det inte så hela tiden men kommer alltid dit så småningom.
    Är ju åtminstone skönt att veta att man inte är ensam. För ibland blir ju skuldkänslorna rätt stora då man inte orkar vara glad och aktiv så mycket som man skulle vilja. Det är svårt att hitta förståelse här på FL...
Svar på tråden fredag o bonus kommer. fy fan