MajaMu skrev 2013-07-30 17:55:40 följande:
Jag tycker också att anknytning är viktigt och har två trygga, glada barn! Visst kan långa, upprepade separationer (som varannan veckas boende) vara dåligt för anknytningen men ETT tillfälle???? Tror ni verkligen att relationen är så sårbar? Jag vidhåller att jag är övertygad om att sonen inte far illa över att åka bort med pappan - så länge de har en bra relation! Att ts hävdar att hon fortfarande står "för grunden" och att det därmed finns en ojämlikhet mellan hennes och pappans relation med sonen tycker jag är tråkigt. För spädbarn anser jag också att mamman kan ha en särställning men någon gång måste ju pappan få släppas in så att barnet får två likvärdiga föräldrar.
Nej det är inte bara upprepade separationer som avråds, utan längre separationer överlag. Experter brukar säga 2 år = 2 nätter. Längre än så är en
risk men visst, vill man ta den risken så får man naturligtvis det. Det går absolut bra för vissa barn, men för andra blir det ju inte alls lika bra. Så hur ska man veta det i förväg?
Klart att inte anknytningen tar skada för resten av livet, men det är ju en onödig negativ påfrestning (
alla separationer är påfrestande) och det
kan påverka relationen till syskonet och till mamman väldigt negativt och
försvåra starten för syskonet med en ny familjemedlem och en ny familjesituation. I synnerhet när semestertiderna börjar bli över och "vardagen" kommer när pappa jobbar och bara mamma är hemma med barnen.
Att TS skriver att hon står för grunden betyder bara att hon faktiskt har koll på hur det fungerar, vilket inte du tycks ha. Det kan i princip alltid bara finnas en primär anknytningsperson. Eventuella andra anknytningspersoner är
sekundära, det betyder inte att barnet är otryggt med dem. Bara att barnet väljer den enda föräldern framför den andra när det är möjligt. Anknytningen fungerar som en hierarki, det är bara en som kan vara primär. Detta kan dock skifta, i mycket sällsynta situationer kan det skifta så ofta att det upplevs som att båda föräldrarna är primära. Men generellt sett så är det den som är/har varit föräldraledig som är/blir den primära medan övriga blir sekundära och det är inte sorgligt, tvärtom helt normalt och som det ska vara!