• SSBC

6 månader bebis äter ingenting

hej

min sex månaders prins äter nästan ingenting. jag ammade honom i 5 månader samtidigt som han fick modersmjölksersättning, av hipp. det var han väldigt nöjd med, tills nu. Han vägrar äta gröt och smakportioner. efter att han fått smaka på välling från semper, vägrar han äta ersättningen också. under sömnen ca kl tolv på natten brukar jag få i honom välling. Efter 4-5 timmars mellanrum får han välling igen, under sömnen. när han väl vaknat vid nio tiden leker han och underhåller sig själv. vid kl 12-13 lurar jag i honom smakportion med hjälp av yoghurt smoothies, det blir väldig grinig stund då han vägrar äta. nästa mål blir vid 17 tiden med  90 g välling.
    han är jätte lugn annars pigg och glad bebis. men hans mat rutin gör mig väldigt orolig. vår BVC är inget vidare, hon bokar in oss en gång i månaden och då är hon väldigt stressad och gör klart allt inom 10 minuter. jag vill inte heller vara taskig och byta BVC, vet inte hur jag göra.. hur äter era bebisar? 

• Svar på tråden 6 månader bebis äter ingenting
  • skogsvitter
    Alby skrev 2013-07-27 05:06:33 följande:
    Nu på sommaren är det extra viktigt att han får i sig vätska, och vid 6 månader är ju ersättning eller bröstmjölk det bästa. Byt ersättning till semp eller nan, han kanske har tröttnat på hipp. Istället för youghurt smoothies kan du mosa banan med ersättning. Har du prövat att ge ersättning på sked eller pipmugg? Spädbarn är inprogrammerade till att inte svälta sig själva, men det är ändå lätt att bli uttorkad på sommaren. Välling är bättre än ingenting alls men ersättning/bröstmjölk är det bästa. Och byt sköterska på BVC!
    Bra tips, håller helt med!

TS du säger att du funderar på att ta bort ersättningen helt när du egentligen skulle behöva göra tvärtom! Du tänker helt fel Det är vällingen du ska ta bort från vardagen, inte ersättningen. Testa att byta märke mellan ersättningar istället, eller smaksätt med något som många gör. Du kan blanda med ytterst lite välling eller smaksätta med lite vaniljpulver tex. Eller testa sked eller mugg som Alby skriver. Man får helt enkelt prova olika sätt, och som sagt, de svälter inte sig själva (åtminstone inte utan anledning) men då måste du också sluta erbjuda välling hela tiden! Det är vällingen och mjölet som förstör bebisens mage och förstör matlusten.
  • Natulcien
    skogsvitter skrev 2013-07-27 08:56:53 följande:

TS du säger att du funderar på att ta bort ersättningen helt när du egentligen skulle behöva göra tvärtom! Du tänker helt fel Det är vällingen du ska ta bort från vardagen, inte ersättningen. Testa att byta märke mellan ersättningar istället, eller smaksätt med något som många gör. Du kan blanda med ytterst lite välling eller smaksätta med lite vaniljpulver tex. Eller testa sked eller mugg som Alby skriver. Man får helt enkelt prova olika sätt, och som sagt, de svälter inte sig själva (åtminstone inte utan anledning) men då måste du också sluta erbjuda välling hela tiden! Det är vällingen och mjölet som förstör bebisens mage och förstör matlusten.
  • keron
    skogsvitter skrev 2013-07-27 08:56:53 följande:

• SSBC

oj då är jag ute och cyklar Förvånad ska genast ta bort vällingen helt från hans kost och byta märke på ersättning bara för att hipp är endast fram till 6 månader. tack för alla svar ni har verkligen hjälpt till mer än min bvc Glad  han börjar få tänder snart så därför har han heller ingen aptit kvar, men vaccin har han fått i alla fall. generellt är han pigg och glad pojke.

• SSBC

idag har jag bara gett ersättning och det funkar hittills frågan är om jag ska ge välling innan han somnar, så han sover längre?

• Alby

Stämmer det att de sover bättre med välling än ersättning? Min flicka är 9 månader och hon gillar inte välling utan dricker ersättning innan läggdags. Personligen så tror jag att det bästa är att han bara dricker ersättning i ett par dar och när det har kommit igång så kan han börja med goda och olika smakportioner igen :)

• SSBC

vilken ersättning ger du till en 9 månaders bebis? själv började jag med ersättning på grund av att min  ersättning är upp till 6 månader.. finns det ersättning efter 6 månader också?

• skogsvitter

Ja fast numera heter det ju tillskottsnäring, men det är exakt samma sak som tvåan. Du kan ju naturligtvis fortsätta med ettan om du vill det också, den som är från nyfödd alltså.

• skogsvitter

Stämmer inte att de sover bättre på välling, det är väldigt olika. En del sover mycket sämre istället, en del får krångel med magen, en del sover dom innan osv. Men det klart att det finns barn som sover bättre, då talar man dock om en slags paltkoma som jag inte tror är särskilt hälsosam egentligen... Många med lite större barn som får välling på kvällen och sover oroligt märker faktiskt en mirakeleffekt av att istället byta TILLBAKA till ersättning igen Så jag vill nog påstå att det är vanligare att det fungerar tvärtom!

• Alby

Min flicka får Nan 2 som är från 6 månader, nan är mildare i smaken än semp. Det står 2 på paketet. Men det gör inte så mycket om han får hipp 1, men det är mer järn i ersättning som är från 6 månader.

• SSBC

så då kan jag börja med nummer 2 och ge den exakt på samma vis som nummer 1, alltså 4-5 gånger om dagen. jag trodde att det var mer för ersätta en mål  under dagen

• Alby

Du kan ge ersättning så mycket du vill :) ge honom gärna vatten på sked då och då så att han vänjer sig vid vatten. Snart ska ni ju byta ut mål och då är ju vatten en bra måltidsdryck.

• SSBC

vatten har jag gett honom sen han han var tre månader faktiskt så nu kan dricka från kopp :)

Svar på tråden 6 månader bebis äter ingenting