• Johanniee

Frågor om mjukliftar i allmänhet och vagnen BRIO Smile i synnerhet :)

Jag har hört att alla har hör att många bara har bra saker att säga om BRIO Smile ;) men helt ärligt nu. Jag har kärat ner mig i vagnen men jag har några små frågor till Er som faktiskt har använt den här vagnen på riktigt! Inte bara klämt och känt på den i butik, även om jag gärna vill ha era åsikter också :)

Mina frågor:

Sufletten låter ju en himla massa. Stör man sig på det? Reagerar ditt barn mycket på ljudet eller oroar jag mig i onödan? Sittdelens ryggstöd verkar ganska kort. Tänker främst på när barnet ska ligga ner i vagnen. Har du upplevt att den är FÖR kort? Är det trångt för ditt barn mellan ryggstödet och bågen? Saknar du ett läge mellan plant liggläge och viloläget? Hur länge kan man använda vagnen? (Ålder på barnet alltså)

Dessutom har jag en annan lite mer generell fråga. Jag tänkte mig att ha Smilen med mjuklift i. Blir det väldigt trångt för barnet med overall och grejer på då eller funkar det bra?

Har ni något annat jag borde veta innan ett vagnsköp? hit me with it folks :)

Lägg gärna in bilder på era barn i BRIO Smile eller er mjuklift där ni skriver hur gammal barnet är... Jag vet inte riktigt hur stora barn är ;)
  • Svar på tråden Frågor om mjukliftar i allmänhet och vagnen BRIO Smile i synnerhet :)
  • Dr Mupp

Nu vet jag ju inte hur brios mjuklift är men generellt är mjukliftar små och sk egentligen ses som åkpåsar med platta. Overall kommer knappast behövas om du inte bor där det är extremt kallt, men i såfall har smile fel hjul. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Johanniee
    Dr Mupp skrev 2013-07-27 20:30:08 följande:
    Nu vet jag ju inte hur brios mjuklift är men generellt är mjukliftar små och sk egentligen ses som åkpåsar med platta. Overall kommer knappast behövas om du inte bor där det är extremt kallt, men i såfall har smile fel hjul. 
    Hmmm de säger du. Har hört att Smiles lufthjul (trots relativt små och svängbara) funkar hyfsat på plogad snö? Bor i storstad så vägarna är oftast bra plogade men kallt är det ju ändå... Tar väl inte ut min bebis i -20 utan nån form av tjockare kläder? Låter i mina öron mycket konstigt. Hade tänkt mig typ fleeceoverall + filt+mjukliftslocket på dom kallaste dagarna. Tänker jag helt fel då?
  • Vinterankan

Jag vet inget om brio smile men mjukliftar är jättebra. Fattar inte alls varför folk klagar. Jag har haft två och den ena var lite kort (väldigt lång bebis) men den andra var jättebra, inte ett dugg trång för vårt barn som föddes i vid årsskiftet. Bara att lyfta ur vagnen och ta med sig när barnet sover. Har även använt det som säng att ha i soffan på dagen och mellan oss i vår säng på natten.

• broglo

Har använt mjuklift till bägge mina barn och jag tyckte att det var bra och smidigt. Upplevde det aldrig som trångt. 

• Dr Mupp
    Johanniee skrev 2013-07-27 20:36:37 följande:
    Hmmm de säger du. Har hört att Smiles lufthjul (trots relativt små och svängbara) funkar hyfsat på plogad snö? Bor i storstad så vägarna är oftast bra plogade men kallt är det ju ändå... Tar väl inte ut min bebis i -20 utan nån form av tjockare kläder? Låter i mina öron mycket konstigt. Hade tänkt mig typ fleeceoverall + filt+mjukliftslocket på dom kallaste dagarna. Tänker jag helt fel då?
    Fleceoverall har man ju självklart, jag tänkte att du menade tjock vaderad overall. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Johanniee
    Vinterankan skrev 2013-07-27 21:13:15 följande:
    Jag vet inget om brio smile men mjukliftar är jättebra. Fattar inte alls varför folk klagar. Jag har haft två och den ena var lite kort (väldigt lång bebis) men den andra var jättebra, inte ett dugg trång för vårt barn som föddes i vid årsskiftet. Bara att lyfta ur vagnen och ta med sig när barnet sover. Har även använt det som säng att ha i soffan på dagen och mellan oss i vår säng på natten.
    broglo skrev 2013-07-27 21:22:41 följande:
    Har använt mjuklift till bägge mina barn och jag tyckte att det var bra och smidigt. Upplevde det aldrig som trångt. 

Vad skönt! Jag har nästan bara hört att dom är trånga och besvärliga. Äntligen lite positivt :)
  • greeneyes

Vi har beställt en Smile. Valde mellan mjuklift och liggkorg, blev till slut liggkorg av det enkla skälet att det nog är lättare att sälja den komplett med liggkorg. Däremot finns det många fördelar med mjuklift, bl.a. Att det är lättare att lyfta med sig en sovande bebis etc. När jag rådfrågade i babybutiken så tyckte de att det blir lite för trångt i just Smile med en mjuklift dock. Enklast är om du åker och kollar i butik om du har möjlighet. (Kan tillägga att med min dotter så bytte jag till sittdel när hon var under fyra månader eftersom hon var så missnöjd med att ligga ner och inte se nåt, och då hade hon inte hunnit växa ur en eventuell mjuklift).

• sha

Vi är inne på att köpa en smile och velar mellan mjuklift och liggkorg. Förstår inte hur svårt det kan vara att bestämma barnvagn, haha!
    Har ni bestämt er än?

Svar på tråden Frågor om mjukliftar i allmänhet och vagnen BRIO Smile i synnerhet :)