EnGladPingvin skrev 2013-07-31 21:34:56 följande:
Jag har ätit lchf sen i vintras och mår bättre än på väldigt länge. Jag är piggare och orkar mer, magen är inte längre svullen, sockersuget och småätandet är helt borta och jag är gladare. För mig har det varit enbart positivt. Har testat många andra metoder tidigare för att gå ner i vikt, men alltid misslyckats. Har nu gått ner 16 kg och är bara något kilo från min målvikt, men kommer fortsätta även när jag nått dit. Måste säga att jag är förvånad över hur lätt det har gått. Den stora fördelen för mig har varit att jag slipper gå hungrig. Med lchf äter man riktig och god mat och behöver inte räkna kalorier.
Sen är det ett missförstånd att lchf handlar om flottig mat. Finns ingen anledning att vara rädd för fett, men man ska inte heller trycka i sig en massa bara för att. Det handlar inte om att trycka i sig några dl bearnaise till varje måltid eller dricka grädde som vissa verkar tro. Bra fett finns i fet fisk, avokado, vissa nötter, rapsolja, naturligt insprängt i en del kött, m.m. Använd sedan fullfeta produkter och stek gärna i smör, det gör maten godare och man blir mättare.
Jag tyckte från en början det var lite trixigt att äta ute, men inte nu längre. Jag ber dem bara byta potatisen/riset mot extra grönsaker och det är aldrig något problem.
Tack så mycket för ditt långa svar ????
Först trodde jag man skulle äta mer grädde och sådant, men nu förstår jag att inte ska trycka i sig massor av tex grädde varje dag. Men många recept är gräddiga tycker jag, och då mår jag illa. Kör lite efter mig själv :) med lchf som grund.