• Jordgubben82

För och nackdelar med lchf (nybörjare)

Hej! Hade tänkt och pröva lchf, men är rädd att det är för gräddigt för mig :) mår lätt illa av för fett mat. Är detta ändå något för mig? Har ett bråck på övre magmunnen och äter jag fel för många dagar så mår jag skit dåligt, så vill hitta något som passar mig. Min mage sväller upp jätte lätt också efter jag har ätit, även om jag äter laktosfritt i med jag inte klarar laktosen. Har även lågt blodtryck, kan detta bli värre med en kost på lchf? Har några kilo att bli av med och behöver en bra matvana för min mages skull. Och vill även få mer energi, för den är långt nere just nu.
    Berätta gärna om vad ni tycker och om eran erfarenhet :)

• Svar på tråden För och nackdelar med lchf (nybörjare)
  • Jordgubben82
    Vira skrev 2013-07-28 22:30:52 följande:
    Jag har ätit LCHF i snart 1 år Jag körde så strikt som jag hade kunskap om redan från början. Sen lär man sig under tiden. Jag har IBS och har blivit så gott som helt bra i min mage sen jag började äta enligt LCHF! Om jag fuskar, vilket jag försöker undvika så kommer symptomen på en gång = ont i magen o uppsvälld.

Första veckan var jobbig, jag var vääldigt sötsugen, tredje dagen var värst, sen gick det över. Jag tappade 3.1kg de första 6 dagarna :) Fler fördelar är att man slipper det mesta sötsuget, jämnare humör och piggare, ingen paltkoma efter middagen! Min man började samtidigt och han tycker också så. Men det största plusset tycker jag är  att min mage mår super, jag behöver aldrig oroa mig när jag äter att jag ska måsta springa på huset. Jag har också lågt blodtryck, fick väldigt lågt ett tag i vintras 90/65 då snurrade det ganska bra mellan varven! Men det har gått om sig.

Det finns en LCHF-tråd här på fl, den hade jag mkt hjälp av från början men även nu:) Lycka till!

Tack för ditt svar :) Gud vad skönt du mår så bra nu :) jag har också ett extremt sötsug och när jag försökt att hålla upp innan blir jag på ett hemskt humör, men då ska man bara stå ut så försvinner det. Min mage sväller också för minsta lilla och inte så kul när man är borta och har ätit kan man se ut som man är hög gravid :(

Aka verkligen ge detta en chans :)
  • Vira

Ja tredje dagen var det värsta abstinensen! Ringde min syster och sa att jag inte stod ut, men hon sa : håll ut, i morgon känns det bättre.  haha och det gjorde det :)
    Kom på en till fördel. Min huvudvärk är mkt bättre, har nästan aldrig ont nu för tiden. Innan visste jag att en vecka innan mens och under mensen så var huvudvärken på besök .

• Jordgubben82
    Vira skrev 2013-07-28 23:13:07 följande:
    Ja tredje dagen var det värsta abstinensen! Ringde min syster och sa att jag inte stod ut, men hon sa : håll ut, i morgon känns det bättre.  haha och det gjorde det :)

Kom på en till fördel. Min huvudvärk är mkt bättre, har nästan aldrig ont nu för tiden. Innan visste jag att en vecka innan mens och under mensen så var huvudvärken på besök .

Vad roligt att du skriver ang huvudvärk jag har mer eller mindre huvudvärk varje dag :( och värre under ägglossning och mens. Nä i morgon kör jag igång :)
  • Vira
    Jordgubben82 skrev 2013-07-29 00:13:24 följande:

Vad roligt att du skriver ang huvudvärk jag har mer eller mindre huvudvärk varje dag :( och värre under ägglossning och mens. Nä i morgon kör jag igång :)

Hur har det gått för dig idag?
  • Doktor mugg

Jag har ätit lchf i 2.5 år och mår super bra. Gått ner 37 kilo, är mycket piggare och har inte haft migrän en enda gång sen jag ändra kosten! :) mitt sug på socker är borta helt.. Det enda negativa är väl att det är svårt att äta ute..

• EnGladPingvin

Jag har ätit lchf sen i vintras och mår bättre än på väldigt länge. Jag är piggare och orkar mer, magen är inte längre svullen, sockersuget och småätandet är helt borta och jag är gladare. För mig har det varit enbart positivt. Har testat många andra metoder tidigare för att gå ner i vikt, men alltid misslyckats. Har nu gått ner 16 kg och är bara något kilo från min målvikt, men kommer fortsätta även när jag nått dit. Måste säga att jag är förvånad över hur lätt det har gått. Den stora fördelen för mig har varit att jag slipper gå hungrig. Med lchf äter man riktig och god mat och behöver inte räkna kalorier.  

Sen är det ett missförstånd att lchf handlar om flottig mat. Finns ingen anledning att vara rädd för fett, men man ska inte heller trycka i sig en massa bara för att. Det handlar inte om att trycka i sig några dl bearnaise till varje måltid eller dricka grädde som vissa verkar tro. Bra fett finns i fet fisk, avokado, vissa nötter, rapsolja, naturligt insprängt i en del kött, m.m. Använd sedan fullfeta produkter och stek gärna i smör, det gör maten godare och man blir mättare.

Jag tyckte från en början det var lite trixigt att äta ute, men inte nu längre. Jag ber dem bara byta potatisen/riset mot extra grönsaker och det är aldrig något problem.

• Jordgubben82
    EnGladPingvin skrev 2013-07-31 21:34:56 följande:
    Jag har ätit lchf sen i vintras och mår bättre än på väldigt länge. Jag är piggare och orkar mer, magen är inte längre svullen, sockersuget och småätandet är helt borta och jag är gladare. För mig har det varit enbart positivt. Har testat många andra metoder tidigare för att gå ner i vikt, men alltid misslyckats. Har nu gått ner 16 kg och är bara något kilo från min målvikt, men kommer fortsätta även när jag nått dit. Måste säga att jag är förvånad över hur lätt det har gått. Den stora fördelen för mig har varit att jag slipper gå hungrig. Med lchf äter man riktig och god mat och behöver inte räkna kalorier.  

Sen är det ett missförstånd att lchf handlar om flottig mat. Finns ingen anledning att vara rädd för fett, men man ska inte heller trycka i sig en massa bara för att. Det handlar inte om att trycka i sig några dl bearnaise till varje måltid eller dricka grädde som vissa verkar tro. Bra fett finns i fet fisk, avokado, vissa nötter, rapsolja, naturligt insprängt i en del kött, m.m. Använd sedan fullfeta produkter och stek gärna i smör, det gör maten godare och man blir mättare.

Jag tyckte från en början det var lite trixigt att äta ute, men inte nu längre. Jag ber dem bara byta potatisen/riset mot extra grönsaker och det är aldrig något problem.

Tack så mycket för ditt långa svar ????

Först trodde jag man skulle äta mer grädde och sådant, men nu förstår jag att inte ska trycka i sig massor av tex grädde varje dag. Men många recept är gräddiga tycker jag, och då mår jag illa. Kör lite efter mig själv :) med lchf som grund.
  • Biffus

När jag åt lchf fick jag/drabbades jag av detta:

Pre-diabetes

Min redan dåliga sköldkörtel lade av nästan helt

Jag blev trött

Tappade muskler trots styrketräning

Luktade illa

Hade extremt dålig andedräkt trots extremt god munhygien

Blev förstoppad

Dålig hy

Depression (som med 100% säkerhet berodde på kosten, det är inget jag bara säger)

Blev mer känslokall/mindre empati

Fick ett stört förhållande till mat (var rädd för kolhydrater)

Gick upp 20 kg på mindre än ett halvår

Kunde inte koncentrera mig

Mitt hjärta blev svagare

Min lever och mina njurar blev dåliga (läkare förbjöd mig att ta Alvedon eftersom att jag skulle kunna dö av det)

Fördelar... Ja, man kände sig lite häftig som gick emot rekommendationer (det gör jag fortfarande, men åt ett annat håll).

Nu är jag fri (och fått extra hälsoeffekter, såsom ökad empati) från dessa problem med en low fat, low sodium, high carb, high raw (oftast raw, ibland slinker ångkokt brysselkål eller liknande in) vegan diet (lättast att skriva på engelska).

Jag kan tillägga att jag åt en "ren" lchf, inga charkproduktet, inga mejeriprodukter, med lågkolhydratsgrönsaker.

• marmelad

Jag började med lchf i januari, och har mått jättebra av det. Jag tappade 20 kilo på 6 månader, och min magkatarr och min svullna irriterade mage som jag lidit av i många år försvann. Mitt sockerberoende var borta, och jag kände mig allmänt mkt piggare.
    Nu har jag fuskat under sommaren, och känner direkt att magen mår sämre igen, och jag är galet sockerberoende.
    Efter semestern ska jag ta tag i det igen, och jag längtar faktiskt  

• Vivan

Jag började med lchf för ett tag sen och höll ut i 9 dagar men sen tog sötsuget över totalt och jag har ätit godis nu i tre dagar. FAN!!!
    Jag är normalviktig och vältränad men ville prova lchf för att få bort sötsuget. Jag är av dålig karaktär och klarade det inte :/ Dumt att gå igenom den första veckan som var jobbig med huvudvärk, yrsel, illamående för att ge upp när det börjar bli bättre?!
    Besviken på mig själv och det här jävla sockerberoendet alltså. 

• En blå giraff

Jag har provat LCHF men klarade inte det efter några dagar. Mådde jätteilla, blev förstoppad och till slut höll jag på att svimma på jobbet. Kände också att jag blev konstant sur och grinig och hade ingen energi alls. Värst var att inte äta kolhydrater på morgonen. Kändes som om hjärnan inte fattade någonting under förmiddagen. Det kan hända att dessa besvär skulle gå över om jag fortsatte. Men jag stod inte ut helt enkelt. Så jag övergår igen till normal kosthållning men ska försöka undvika snabba kolhydrater och socker mer än jag gjort innan.

Jag säger varken bu eller bä vad det gäller LCHF. Kan säkert vara suveränt för den som mår bra av det och känner att det fungerar. Men jag har verkligen mått pyton den tiden jag har testat och det känns inte värt det. Känns som om hela kroppen känner att någonting fattas. Jag tror att människor är olika och det passar säkert vissa bättre än andra. Jag är inte så kolhydratkänslig/sockerberoende, men är man det så kanske man behöver äta kolhydratfritt för att kunna gå ner i vikt.   

• En blå giraff

Jag har ätit väldigt feta rejäla måltider men ändå känt mig alldeles hunger-darrig efteråt. Antagligen för att blodsockret legat kvar lågt efter maten? Det stiger ju inte som man är van vid efter att ha ätit en måltid med kolhydrater. Jag försökte då äta något extra t.ex. ett ägg med majonäs men kände mig inte mätt eller mer nöjd utan bara illamående Rynkar på näsan Så usch nej. Många säger ju att de är väldigt mätta och belåtna med LCHF men jag har antingen känt mig hungrig eller äckligt illamående bara.

• EnGladPingvin

Det är väldigt vanligt att man får övergångsbesvär de första veckorna på lchf. Se det som abstinens. Kroppen är van att bli matad med kolhydrater/socker. För majoriteten försvinner det inom några dagar upp till ett par veckor. Själv blev jag väldigt matt, fick huvudvärk och blev yr och darrig när jag slutade med kolhydrater, men efter två veckor försvann det.

• Biffus
    En blå giraff skrev 2013-08-19 17:23:38 följande:
    Jag har ätit väldigt feta rejäla måltider men ändå känt mig alldeles hunger-darrig efteråt. Antagligen för att blodsockret legat kvar lågt efter maten? Det stiger ju inte som man är van vid efter att ha ätit en måltid med kolhydrater. Jag försökte då äta något extra t.ex. ett ägg med majonäs men kände mig inte mätt eller mer nöjd utan bara illamående  Så usch nej. Många säger ju att de är väldigt mätta och belåtna med LCHF men jag har antingen känt mig hungrig eller äckligt illamående bara.

Det är en bra sak med att äta high carb low fat whole foods vegan - man känner sig nöjd _och energisk_ efter varje måltid :D De två allra bästa valen jag har gjort i mitt liv är 1) satsa på pianot 2) gå från LCHF till HCLF vegan! :D
  • En blå giraff

Kunde tyvärr inte stå ut två veckor. Hade fått lov att vara hemma sjukskriven då och det fungerar inte. Jag tror inte lchf passar alla heller.

EnGladPingvin skrev 2013-08-19 19:26:15 följande:
    Det är väldigt vanligt att man får övergångsbesvär de första veckorna på lchf. Se det som abstinens. Kroppen är van att bli matad med kolhydrater/socker. För majoriteten försvinner det inom några dagar upp till ett par veckor. Själv blev jag väldigt matt, fick huvudvärk och blev yr och darrig när jag slutade med kolhydrater, men efter två veckor försvann det.

Svar på tråden För och nackdelar med lchf (nybörjare)