• calabalic

    celler som inte gillar varandra

    Läste nånstans om en orsak till "oförklarlig barnlöshet" som läkarna sällan nämner. Det är att alla celler helt enkelt inte gillar varandra. Precis som att man kan vara immun mot vissa sjukdomar kan det också vara så att mannens och kvinnans celler inte vill beblanda sig med varandra. Dvs båda skulle kanske kunna få barn med andra personer. Och då borde det ju kunna funka med donerad sperma eller donerade ägg.

    Först när jag läste om det tyckte jag att det lät jättekonstigt. Men när man tänker efter, med tanke på hur mycket som måste gå rätt vid en graviditet så är det ärligt talat konstigare att det så ofta funkar.

    Har ni några erfarenheter av att ha försökt många år och utredningen visat att ni inte har några fel och att det sen har funkat med någon annan eller med donerad sperma/ägg?

  • Svar på tråden celler som inte gillar varandra
  • Blingbling

    Tror det du menar är att man på ett test (som endast görs utomlands, ej i Sverige) kan se om mannens och kvinnans celler är för lika varandra i en genuppsättning. Är mannens värde för likt kvinnans så tror kvinnans immunförsvar vid befruktning att en av kvinnans celler blivit infekterad (av cancer eller liknande livshotande problem) och måste förintas. Då går immunförsvaret igång på högvarv och ett missfall är ett faktum. Men man kan råda bot på det här problemet genom att spruta in lite av mannens vita blodkroppar innanför huden på kvinnan (tror det görs under huden på armen), för att kvinnans immunförsvar ska lära sig att mannens uppsättning gener är "godkänt" och ska accepteras. Då brukar allt sedan gå bra, men dessa behandlingar gör inte den svenska sjukvården...de tror inte alls på att immunförsvaret kan ställa till problem vid graviditet...vilket man i andra länder både är övertygade om och har bevis för att så är fallet.

  • aftereight

    Det här kanske är samma sak som ni menar men jag har läst nånstans att vi alla bär på anlag för genetiska avvikelser, och om man har otur att träffa någon med exakt samma avvikelser som man själv har, så blir det inga barn eftersom kroppen stöter ut embryot pga att den känner av att nåt är fel. 

  • aftereight

    PS Jag känner ju till fall där ett par försökt få barn och det blir inga, sen när dom separerar så får dom båda eller ena, barn med den nya partnern. Jag vet att en sån iakttagelse inte bevisar något, men det är intressant.

  • Blingbling

    Ja, svenska läkare vet/kan ju inget om detta och vill heller inte ta sig an det...men utländska kliniker har behandlat flera par framgångsrikt med behandlingen (LIT) som jag beskrev i mitt tidigare inlägg. Som du själv skriver så blir det ibland barn när par ger upp och hittar ny partner, då är dessa värden (DQ-alfa) tillräckligt olika för att en graviditet ska kunna fortgå. Mer att läsa om detta finns här (under rubriken DQ-alfa) www.fertilitetsguiden.com/immunologi/immuntester.php

  • Vallmo78

    Mycket intressant inlägg! Har också funderat och läst om detta... Det är så förbannat sorgligt att svenska läkare inte tro på det...medans i utomlands är det självklart! Det gör en arg!

  • Blingbling

    Japp, det är riktigt tråkigt...men från 1 oktober kommer en ny lag som heter Patientrörlighet i EU, vilket gör att man kan få möjlighet att få vård betald hos utländska läkare om vården inte finns som alternativ i Sverige. Hoppas det kan öppna lite nya dörrar!

Svar på tråden celler som inte gillar varandra