• Harvester

Rätt till ledighet samt ersättningar

Har lite blandade frågor jag inte riktigt hittar svar på på nätet.. 1. Om jag inte får beviljad graviditetspenning, har jag rätt att vara hemma 6v innan bf ändå fast utan ersättning? 2. Har räknat ut att det räcker att ta ut 5 dgr föräldrapenning per vecka, innebär detta att jag kan spara de andra två och därmed vara ledig längre än 240 dagar eller är det ledigheten i sig som räknas? 3. Hur länge måste jag jobba heltid efter föräldraledigheten för att SGI ska ligga kvar på samma nivå för tex ytterligare föräldradagar, vab etc? Skulle helst jobba deltid men vill behålla min heltidsSGI... 4. Min man har bara jobbat heltid 6,5 mån innan bf. Innebär detta att det är kört för honom ang SGI och att han bara får grundersättningen under din föräldraledighet även om jag är ledig röst och det därmed gått över ett år innan han är ledig?

• Svar på tråden Rätt till ledighet samt ersättningar
  • Försäkringskassan

Hej,

Du har rätt att gå ner i tid eller sluta jobba helt från och med 6 månader innan beräknad förlossning utan att det

Du som är gravid kan ta ut föräldrapenning från och med den 60:e dagen före beräknad förlossning.

De dagarna du tar ut före barnets födelse räknas av från den totala kvoten med föräldrapenningdagar för barnet.

Om du efter barnets 1-årsdag vill gå ner i tid på arbetet kan du skydda den tidigare inkomsten genom att ta ut föräldrapenning så att du är sysselsatt 5 dagar i veckan. Om du tillexempel skulle arbeta måndag-onsdag så kan du ta ut föräldrapenning minst två dagar för att stå kvar i samma SGI som tidigare. Du kan läsa mer om detta på följande länk.

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning_och_sjukpenninggrundande_inkomst

Vi tittar på stadigvarande arbete i 6 månade eller mer eller att den är årligen återkommande när vi ska beräkna en SGI. Den informationen finns även i länken ovan.

Hälsningar

Jane, handläggare

• Harvester

Hej igen, fick tyvärr inte riktigt svar på mina funderingar. Har läst det du länkade till förut men tyckte inte jag hittade svar där. Försöker formulera om mig: 1. Om jag inte får beviljad graviditetspenning, kan jag kräva att min arbetsgivare ger mig ledigt 6v innan bf ändå? 2. Om jag tar ut föräldrapenning 5 dgr per vecka, innebär detta att jag kan vara hemma 2/7 längre antal dagar eller är det 240 dgr per förälder som gäller oavsett om man får ersättning eller ej? 3. När jag börjar jobba igen efter föräldraledigheten, hur länge måste jag jobba heltid innan ledigheten "glöms bort" gällande SGI? Jag förstår att jag kan fylla upp med föräldraledighet men målet är att vara då snål med dagarna som möjligt. 4. Läste förut att när SGI ska räknas ut ska inkomsten ha funnits minst 8 mån innan bf, är det alltså 6 mån??

• Försäkringskassan

Hej!

1.Enligt föräldraledighetslagen så har "En kvinnlig arbetstagare rätt till hel ledighet i samband med sitt barns födelse under en sammanhängande tid av minst sju veckor före den beräknade tidpunkten för förlossningen."

2.Man har rätt att vara helt ledig från sitt arbete när man har barn under 18 månader även om man inte tar ut föräldrapenning, men om du tar ut 5 dagar/vecka så räcker dina 240 dagar längre fram i tiden än om du tar ut 7 dagar/vecka.

3.Om du väljer att gå ner i arbetstid efter föräldraledigheten och inte skyddar din sgi på heltid så måste du arbeta minst sex månader på heltid i en följd innan nästa barn föds för att din sgi skall höjas på nytt.

4. De första 180 dagarna som föräldrapenningen betalas ut gäller speciella regler. För att du under de dagarna ska få föräldrapenning beräknad på din sjukpenninggrundande inkomst måste du ha haft rätt till en ersättning som överstiger 180 kronor per dag i 240 dagar i följd före barnets beräknade eller faktiska födelse.

Hälsningar
    Gerd, handläggare 

Svar på tråden Rätt till ledighet samt ersättningar