• Cmittliv

1 år mellan syskon, bra eller dåligt?

Hej,

Vi väntar baby nr 2, och när han föds kommer storasyster precis ha fyllt 1 år. Nu har jag börjat tänka på hur det kommer bli mellan dem. Har ni någon erfarenhet av syskon med 1 års åldersskillnad? Har ni kanske barn som det är 12 månader mellan eller ett eget syskon?

Vilka för- och nackdelar har vi att se fram emot? Brukar det finnas någon svartsjuka trots att stora bara är 1 år?
    Vad ska vi tänka lite extra på för att få en bra balans?

Tacksam för svar Skäms

• Svar på tråden 1 år mellan syskon, bra eller dåligt?
  • sandra  1986

Jag har två pojkar 4 och 5 år..
    Det skiljer 11 månader och en vecka mellan dom... Jag kan gärna svara på frågor om du har några :)
    För oss fanns i alla fall ingen svartsjuka, storebror förstod nog inte riktigt..
    Det var lite jobbigt med två barn varav ingen gick, storebror började gå ca 1 månad efter lillebror kom, men annars ser jag inga nackdelar :) de var ju på automatik med blöjbyte och liknande, jag tycker i alla fall de gick jättebra :)

• Realista

Jag har 4 syskon och det är 1 år mellan varje mellan mig och den närmst mig i ålder är det knappt 11 månader och visst var det tufft för våra föräldrar men så roligt vi haft med varandra. Tror det blir bra för er med :)

• JePaLuLi

Vi har 12 månader mellan våra äldsta grabbar och det är toppen. De är varandras bästa vänner och delar ett enormt starkt band. Det var inte planerat att de skulle komma så tätt, men det var det bästa som kunde ske. Det blev aldrig så stor omställning för storebror när lillebror kom, han vet ju inget annat. Därför har vi sluppit allt vad avundsjuka heter. Det blev heller ingen avundsjuka när minsta brorsan kom eftersom de två större redan har varandra. Det var inte särskilt jobbigt när de var små tycker jag, byter man en blöja kan man byta två... Dessutom var de väldigt synkade och sov samtidigt.
    Stort grattis till pseudotvillingarna, det kommer bli hur bra som helst!

• Motherof2

14 månader mellan mina och det känns jätte bra! Storebror är så stolt över lillasyster. Trodde det skulle bli jätte jobbigt och svårt men storebror kommer med sina böcker medans jag ammar och kan på så sätt vara med :)

• En blå giraff

Det finns nog både fördelar och nackdelar med alla typer av åldersskillnader. Jag själv har 3 år 9 mån mellan mina och ser fördelar och nackdelar.

Ett år emellan är nog väldigt bra för att den stora inte blir avundsjuk då hen inte förstår ändå vad som händer. Sen blir ju barnen mycket mer samspelta i intressen. Just detta med avundsjukan och med att barnen har så olika behov tycker jag är det mest negativa med den åldersskillnaden som vi har (annars tycker jag det är jättebra). Det är sällan vi kan göra något som passar bra för både 2-åringen och 6-åringen tyvärr. När dina barn är så täta så kommer de alltid att vara i samma ålder och samma aktiviteter passar båda.

Sen är det nog väldigt jobbigt med två så små barn. Men det beror nog också på hur de sover och är för övrigt. Jag tror det är viktigt att man hjälps åt mycket båda föräldrarna och att pappan även är hemma en längre tid. 

• EllisBell

Läs på om pseudotvillingar. Frågar du föräldrar som själva gjort valet är allt så klart "supertoppen". Vad annars liksom? Den största risken ni bör se upp med är att se den äldste som stor och börja ställa orimliga krav på någon som fortfarande är mycket liten.

• Alexi

Se till att ni är hemma båda två föräldrar en längre tid, en ettåring är ju jätteliten och behöver full uppmärksamhet länge än.

• Cmittliv

Ellisbell, jag har läst om pseudotvillingar, intressant tycker jag. Och visst att föräldrar tycker att det är toppen, men nackdelarna märks väl ändå? Eller? Och det du skriver om att inte glömma bort att den "stora" fortf är liten är verkligen jättebra att ha i tankarna! ð??

Alexi: vi ska båda vara hemma i 12 månader, så ur den aspekten känner jag mig ganska trygg. ð???

Alexi:

• Alexi
    Cmittliv skrev 2013-07-30 12:07:24 följande:
    Ellisbell, jag har läst om pseudotvillingar, intressant tycker jag. Och visst att föräldrar tycker att det är toppen, men nackdelarna märks väl ändå? Eller? Och det du skriver om att inte glömma bort att den "stora" fortf är liten är verkligen jättebra att ha i tankarna! 👍

Alexi: vi ska båda vara hemma i 12 månader, så ur den aspekten känner jag mig ganska trygg. 😊

Alexi:
    Fantastiskt, vilket föredöme! Då tror jag det kommer gå jättebra!
Svar på tråden 1 år mellan syskon, bra eller dåligt?