AnnaCL skrev 2013-07-30 22:42:28 följande:
Hej föräldrar. Vår dotter är tre månader gammal och vi har fått veta att hon har en ovanlig sjukdom som gör att hon kommer att få svårt med motoriken i benen samt språket och till viss del antar jag att det kommer att finnas en kognitiv påverkan med utvecklingsförsening. Vi är så ledsna men även glada ´för att hon finns hos oss.
Ni föräldrar till barn med speciella behov; hur ser er livskvalite ut när det gått ett tag? Blir man på riktigt glad igen? Har ni några tankar att dela med er av till en nybliven tvåbarnsmamma som befinner sig i någon form av kris efter diagnosen.
hej!
Ja, man blir på riktigt glad igen

Jag har en kille på fem år med ryggmärgsbråck, tillväxthämning och nydiagnosticerad autism. Jag känner i dag ingen sorg över diagnoserna eller över honom eller ens över hur livet har blivit - vi har det bra! Det som är jobbigt är att vi är trötta, det tar mycket tid just nu att få livet att fungera med ytterligare en diagnos, men så småningom tror jag vi får ordning på det också! sonen är glad, pigg, snäll, söt, arg, ledsen, trött, lekfull, busig - precis som andra barn.
Vet inte var du bor, men i vår habilitering i stockholm finns fina möjligheter för anhöriga att få samtalsstöd på ett kriscenter för anhöriga. Jag kände stor hjälp i det i min kris. För det var en kris, en sorg, en långvarig sådan. Ibland kommer minnet av sorgen tillbaka, men nu är det mer en saknad efter det normala, det vi trodde vi skulle få. Kanske sörjer jag igen inför nästa livsfas, men det har jag inga problem med nu, sorg är en del av livet och då får jag ta hand om den igen