• Anonym (really?!)

Hur kan ni köpa bilar för hundratusentals kronor utan lån?

Läste i en tråd där man frågade om folks bilar och såg till min förvåning att de flesta INTE tog lån för att köpa sina bilar och de kostar då hundratusentals kronor! Har ni verkligen sparat ihop 100 000 - 200 000 kronor för att köpa en bil kontant utan lån?

Samtidigt kan folk idag inte spara ihop till en handpenning på ett hus. Jag fattar verkligen ingenting.

Sen tycker jag personligen att det är slöseri med pengar att köpa en bil för 200 000 kronor men det är ju en annan historia.

Vad jag är nyfiken på är hur länge ni fick spara och hur mycket ni fick spara per månad för att välja att köpa just en bil utan lån för minst 100 000 kronor eller mer.

• Svar på tråden Hur kan ni köpa bilar för hundratusentals kronor utan lån?
  • Noname00
    Doc17 skrev 2015-02-02 12:24:05 följande:

Dels är både jag och min sambo höginkomsttagare och dels har jag ärvt ett antal miljoner efter min far, simpel as that! ????

Hur har du investerat pengarna?
  • Anonym (A)

Jag är 29 år, bor ensam.

Värde bostad: ca 2.300.000

Bostadslån: 1.250.000

Sparande: 150.000

Amortering per månad: 2.000

Sparande i fonder per månad: 10.000

När det börjar samla sig för mycket pengar på lönekontot så lägger jag in extra amortering eller sparande.

Mina alternativ om jag ska köpa bil är att öka på bostadslånet eller sälja fonder eller en kombination av båda.

• Anonym (J)

Jag har inte köpt någon bil kontant men funderar lite på att kanske köpa en efter att vi fått barn till sommaren. Vi har nu en bil, min sambos tjänstebil, men det vore smidigt med en till.

Ska jag köpa en bil så kommer det bli kontant. Jag har mellan 500 000 - 600 000 kr på banken i rena pengar (räknar ej med fonderna här) och sparar runt 10-15 tusen i månaden om man räknar bort pensionsspar, amortering på csn och liknande "måste spar". Så det känns lika bra att köpa bilen kontant. Jag tänker mig en begagnad bil med budget runt 150 000.

• Noname00
    Anonym (J) skrev 2015-02-03 11:22:46 följande:

Jag har inte köpt någon bil kontant men funderar lite på att kanske köpa en efter att vi fått barn till sommaren. Vi har nu en bil, min sambos tjänstebil, men det vore smidigt med en till.

Ska jag köpa en bil så kommer det bli kontant. Jag har mellan 500 000 - 600 000 kr på banken i rena pengar (räknar ej med fonderna här) och sparar runt 10-15 tusen i månaden om man räknar bort pensionsspar, amortering på csn och liknande "måste spar". Så det känns lika bra att köpa bilen kontant. Jag tänker mig en begagnad bil med budget runt 150 000.

Varför ska du köpa den kontant?
  • ITpappan

Vi köpte bil för 260 000:-. Riktigt bra pris när vi köpte, en Audi A4. Ny kostar den 350 000:- med den utrustningen.

Köpte dock inte kontant, utan lånade 100 000:-.

Det handlar om prioriteringar bara. Jag gillar bilar.

Men visst, nu vill jag bygga upp bufferten för familjen. 500 000kr är målet. Bör nå det om 2,5år.

• ITpappan
    Anonym (J) skrev 2015-02-03 11:22:46 följande:

Hur gammal är du?

Ålder spelar ju roll. Likaså om man ärvt.
  • Noname00
    ITpappan skrev 2015-02-03 18:10:23 följande:

Vi köpte bil för 260 000:-. Riktigt bra pris när vi köpte, en Audi A4. Ny kostar den 350 000:- med den utrustningen.

Köpte dock inte kontant, utan lånade 100 000:-.

Det handlar om prioriteringar bara. Jag gillar bilar.

Men visst, nu vill jag bygga upp bufferten för familjen. 500 000kr är målet. Bör nå det om 2,5år.

Varför ska man ta 260 000kr och betala kontant när det nästan är gratis att låna pengar.
    Ta tex länkemedelsfonderna många gick över 40% förra året, det är 80k på 200 000 i investering.

Fördelen med att betala kontant är att man slipper ha lånet.
  • Anonym (J)
    ITpappan skrev 2015-02-03 18:11:32 följande:
    Hur gammal är du?

Ålder spelar ju roll. Likaså om man ärvt.
    Jag är 29, fyller 30 om några månader. Glad 
    Har inte ärvt några pengar men tjänar hyfsat bra i lön.
  • Anonym (J)
    Noname00 skrev 2015-02-03 17:48:35 följande:
    Varför ska du köpa den kontant?
    Jag har helst inga lån alls, har i dagens läge csn-lån men inga andra lån. Vet såklart att det i dag är låga räntor och ganska fördelaktigt att låna men det är ju just för situationer likt denna jag sparar. Jag sparar inte så mycket för att ha pengar på hög utan för att kunna köpa vad jag känner för utan att fundera så mycket, även om det är dyrt. Glad
  • Anonym (PEZ)
    Anonym (J) skrev 2015-02-03 21:17:05 följande:
    Jag har helst inga lån alls, har i dagens läge csn-lån men inga andra lån. Vet såklart att det i dag är låga räntor och ganska fördelaktigt att låna men det är ju just för situationer likt denna jag sparar. Jag sparar inte så mycket för att ha pengar på hög utan för att kunna köpa vad jag känner för utan att fundera så mycket, även om det är dyrt. Glad
    Ok.

Jag är precis tvärtom.
    När jag lånar pengar så genererar jag pengar till skillnad om jag tog mitt sparande och köpte kontant.
  • Anonym (Mr Exclusive)
    Noname00 skrev 2015-02-03 19:06:03 följande:
    Varför ska man ta 260 000kr och betala kontant när det nästan är gratis att låna pengar.
    Ta tex länkemedelsfonderna många gick över 40% förra året, det är 80k på 200 000 i investering.

Fördelen med att betala kontant är att man slipper ha lånet.
    Förra året ja... Nästa år kan de går 40%. Du tar en risk om du lånar mer än du behöver. Det kan gå bra. Det kanske till och med är sannolikt. Men det kan skita sig också. Och då är det inte roligt.
  • Anonym (PEZ)
    Anonym (Mr Exclusive) skrev 2015-02-04 11:39:48 följande:

Förra året ja... Nästa år kan de går 40%. Du tar en risk om du lånar mer än du behöver. Det kan gå bra. Det kanske till och med är sannolikt. Men det kan skita sig också. Och då är det inte roligt.

Absolut det ska man ha i åtanke.

Jag är medveten om risken och håller koll.
  • Anonym (sparsamma)

En del tjejer sparar en massa pengar äter nudlar för att få sin bil.
    Vad är det för bilar tjejerna köper?

• Anonym (vi föddes alla olika)

Jag har aldrig sparat ihop till någon bil under flera år. Jag brukar alltid få några hundra tusen av min mamma när jag känner för att byta bil. Har aldrig haft något billån. Bara bostadslån, men i början hade jag inte ens det. Fick av min mamma även då när jag flyttade hemifrån som 20-åring. Mamma köpte en bostadsrätt. Nu är jag 40+, men får fortfarande flera hundra tusen av min mamma varje år, även fast jag jobbar. 

• Anonym (sparsamma)

Vilka bilar gillar tjejer att åka runt i

• Anonym (Tur?)

Men snälla jag har ett vanligt jobb. Som sjuksyrra på heltid med rätt mycket ob. Jag får ut ca 35. MIT boende kostar 3000 och jagar bara mig själv.  alla människor går inte på knäna.

Svar på tråden Hur kan ni köpa bilar för hundratusentals kronor utan lån?