• linas fina

Börjar tro att min femmånaders har komjölksallergi. Är rädd att ge gröt etc som smakisar nu!

Mitt barn är drygt fem månader och hon har sen hon var liten kräkts mycket, dagligen i kaskader. Rätt så lös och ibland rätt illaluktande bajs har hon. Hon har otroligt mycket mjölkskorv (enligt mig) vilket jag förstått nu kan ha med mjölkallergi att göra. Ibland har hon röda små prickar nedanför örat mot kinden, som sen försvinner. Hon har ett rött torrt märke under hakan som inte vill försvinna. Allt detta börjar jag nu fundera på om det hör ihop?
    Tidigare har jag tagit upp vissa av sakerna enskilt på bvc, kräkningarna bla men det mesta viftas bort som normalt. Vi och hemmet är alltid nedkräkta. Hon helammar men vi har provat lite gröt, dock har hon nog inte fått i sig mer än en halv tesked. Men nu är jag rädd att ge mer ifall hon är allergisk och hon får en allergisk chock.
    Ni som har mjölkallergiska barn, hur tycker ni det här låter?

• Svar på tråden Börjar tro att min femmånaders har komjölksallergi. Är rädd att ge gröt etc som smakisar nu!
  • Aileen Allannah

Om du helammar och äter mjölkprodukter själv så kommer din bebis absolut inte få någon allergisk chock av lite gröt. Misstänker du mjölkallergi så utesluter du ALL mjölk ur din kost några veckor och ser om det blir bättre, alltså inte laktosfritt, utan mjölkfritt.

Verkar hon ha ont i magen?

• linas fina

Jo, fast jag har förstått att det går över rätt lite genom amning men kan bli desto värre vid ätande. Hon är ganska gasig och mer missnöjd överlag än mitt första barn. Dock inga timmar av skrik. Tänker lite på skorven också. Har nog inte sett nån bebis med så tjockt av skorv..

• Aileen Allannah

Jovisst är det så, men är hon allergisk så är hon och då påverkas hon absolut av det du äter. Innan du ger mer mat, testa utesluta mjölk ur din kost först, du märker resultat på några veckor, hos en del går det ännu fortare.

• cosinus

Att hon skulle få en chock av en smakportion gröt om honinte reagerat mer än vad du beskriver under amning håller jag för ytterst osannorlikt. Tycker inget av det du beskriver låter särskilt alarmerande. De bebisar jag känner som varit rejält mjölkallergiska har varit prickigare än salami över stora delar av kroppen redan under amning eller så har de haft så ont i magen att de bara skrikit.

Men prova ta lite mjölk och stryk på huden på henne på ett ställe där hon inte kommer åt att slicka av det (typ ryggen) om hon inte reagerar på mjölken på det sätter är risken ännu mindre att hon skulle vara så allergisk att det händer något allvarligt vid en smakportion. Om hon därremot får en massa utslag där du strykt på mjölk då skulle jag låta bli smakportioner.

Att hon kräks är ju inte helt ovanligt för en bebis i den åldern. Två av mina 4 har varit helt galna kräkare ändå tills de ätit i huvudsak fast föda. De lärde sig efter ett tag krypa fram och plaska i kräkpölarna, väldigt charmigt. Ända upp i 2-årsåldern har de kunnat kräkas om de t ex druckit väling och sprungit för fort direkt efteråt.

• Gravid till sommaren

Du har rätt i att det ör väldigt lite mjölkprotein som går över i bröstmjölken. Många mjölkallergiska barn reagerar inte under amningen (i alla fall inte så mycket att föräldrarna tror att något är fel) utan allerin upptäcks när vanlig mat introduceras. Däremot är det nog så att om banet är superkänsligt så hade det reagerat mer. Men kör försiktigt med gröten, några skedar per dag så märker du. Jag har en tjej som är allergisk och jag förstår oron. Här har det inte gett utslag på några tester och hon har fått sena reaktioner vid provokation via amning. Men nu när jag ska provocera genom att ge direkt till henne (eftersom testerna inte gett utslag) valde jag tex att inte göra det medan vi var i stugan 4 mil från närmaste sjukhus. Är du riktigt orolig kan du ja ta barnet till cafeterian på ert sjukhus och mata henne en portion gröt där, då har du nära till hjälpen om någit skulle hända. Lycka till!

• snuggels

Jag förstår inte varför du kopplar ihop kräkningarna med just mjölkproteinallergi? Alla de symptom du beskriver stämmer in på min bebis med, kräkningar, avföring, skorv (?), utslag, prickar. Har gett henne smakisar (mjölk, gluten, frukt etc) utan att hon reagerat på nått. Förklara gärna varför du kopplar med just mjölk?
    DÄREMOT så blir jag så arg när man ger felaktiga råd till andra, som i det här fallet Aileen, som säger att din bebis inte kan få någon allergisk chock om du helammar och äter mjölkprodukter själv. För det kan visst hända! Så var det för min stora dotter. Jag helammade samt åt mjölk och vi anade inget, hon hade dock lite eksem, men när hon fick grötsmakis första gången så fick hon en allergisk chock, en sk anafylaktisk chock. Hon är extremt allergisk och tål inte ens att få mjölk på huden. Så prova du att stryka lite mjölk på huden och om du inte får någon reaktion så ge lite gröt på läpparna. Eller köp mjölkfri gröt. Men det hjälper ju inte om bebisen skulle va allergisk mot gluten/soja etc. Men som jag sa så förstår jag inte din koppling till mjölkallergi.

Svar på tråden Börjar tro att min femmånaders har komjölksallergi. Är rädd att ge gröt etc som smakisar nu!