• morsan1

Att hålla sig stark när hjärtat brister

Han är mitt liv, mitt hjärta och som många andra föräldrar som har barn med funktionshinder, älskar man dom oavsett situationen! För min egna del älskar jag min son extra mycket just pga funktionsnedsättningarna och dels pga allt vi/han gått/går igenom.. Jag har försökt hålla mig stark sen dag 1 då jag inte vill att min lilla älskling ska känna av att jag är ledsen eller att något är fel! Men jag klarar inte av de längre jag vet inte mer va jag ska göra, jo de klart att jag måste klara av de, har nog knappast något annat val...men kommer aldrig ge upp om min son aldrig!! han är mitt liv och tanken på att förlora han dödar mig inombords Även fast jag vet att de kan bli så i framtiden...!:( De gör så jävla ont att han har denna jävla sjukdom som påverkar han på alla möjliga sätt! O de gör så ont att ens egna vänner pratar om deras systerbarn och vänners barn " är så söt" o gör dittan o dattan guud vad söööt""! skryta till mig om andra bebisars utveckling och milstolpar är som att riva upp såren jag halvvägs försökt läka ihop och strö salt över dom medvetet..!

Som att de inte räcker med att jag själv ser friska ungar överallt och påmins helatiden om att mitt barn inte är "där" och jag vet inte vad framtiden har att ge eller hur den kommer se ut för oss. Att föräldrar med friska barn klagar på att tiden inte räcker till eller dom har de så jäkla jobbigt med sina ungar. Är i mina ögon så otroligt patetiska! För att klargöra detta, jag om någon har inte tid, jag ger min son mediciner var andra och tredje timma, detta blir 10 ggr om dygnet ( livet ut) ja jag måste upp mitt i natten för att ge medicin och på detta ska de kämpas med att få i han mat vilket kan ta upp till 1 1/2 timma åt gången! Och se till att han fpr i sig mat igen om den förra kommer upp..

Läkarbesök en gång om dagen varje dag osv behöver jag inte ens gå in på! Han behöver tränas och underhållas och samtidigt ska man försöka hinna med allt det vardagliga.. Med andra ord alltså sömnbrist och utmattning!! Sen att dom klagar på att deras ungar är så jobbiga för dom gör de ena o det andra!! Har sån go lust att skrika ut till dom alla att hållakäft o vara tacksam att deras ungar är just var dom är normala friska ungar!! Jag skulle offra mycket i mitt liv för att mitt barn skulle kunna göra dessa saker o bara vara en frisk unge! Eller när min egna syster klagar på hennes unge på 6 år ramlat o skrapat upp knäet lite, ja men stackarn sååå synd.. Mitt barn är bara 14 månader och har gått igenom himmel och jord..! (Och mer förväntas) Detta säger jag naturligtvis inte utan jag låter folk skryta om deras barn och bebisar, jag låter folk klaga på deras barn som skrapat upp knät lite och lyssnar o visar sympati och glädje..!

Samtidigt känner jag mig så jävla bitter o patetisk för att jag har min unge levande i alla fall medans det finns dom som har barn med cancer och andra akuta dödliga sjukdomar och ännu värre dom som förlorat sina änglar redan...! Tacksam över att vi inte befinner oss i just den situationen.. Men samtidigt är jag så ledsen över att mitt hjärta inte är frisk, vet att de finns barn med hans sjukdom som avlidit... Och detta är jag livrädd för...! Finns inte han, finns inte jag...!

Orkar inte hålla mig stark längre vet inte om det är rätt eller fel att känna som jag gör när det kommer till andra barn, men de orkar jag inte ens tänka på längre!
    Ber om ursäkt om inlägget är lite rörigt men är ledsen o sitter här med tårar i ögonen o skriver med all hast! Vet inte ens vad jag vill med detta antar att jag behöver bara få ut lite frustration..

Kanske nån mer som känner likadant?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-09 16:44
    till er som inte blivit besvarade och till allihop egentligen, tack för ert stöd och alla styrkekramar (önskar dom var irl)
  • Svar på tråden Att hålla sig stark när hjärtat brister
  • morsan1
    hellokill3r skrev 2013-08-09 01:37:20 följande:
    Hon har en hjärnskada pga syrebrist och kramper som orsakat att ca 90 % av storhjärnan har upplösts, hon har epilepsinoch neurolgisk skada framförallt på vänster sida av kroppen. Hennes funktionsnedsättning innebär att hon inte kan kontrollera sina rörelser eller muskler. Hon har nedsatt muskelfunktion i hela kroppen men framförallt i nacke och bål, hon kan inte lyfta huvudet eller sitta upp. Hon fick sondmatas fram till för fyra månader sedan. Hon kommer aldrig kunna gå eller prata tex, och förmodligen aldrig sitta upp. För att ge några exempel.

Men ja, prova det.. Det hjälper, tro mig folk är riktigt konstiga och dumma ibland. Skit i dom, de har egentligen ingen betydelse och du behöver inte såna människor i ert liv! Ni ska omge er med människor som får er att må bra!

Kram

Oj får ont i hjärtat o läsa sånt :( Stackars flicka. Hur gammal är hon?
  • morsan1
    Jordgubben skrev 2013-08-09 14:31:48 följande:
    Ja men det gör ju det :/ Jag är dessutom ensamstående med han så får göra det mesta själv, pappan har han varannan lördag-måndag men är som han är med bortförklaringar och ursäkter emellanåt. Som tur är har jag en familj som ställer upp mycket om det behövs och bra vänner som finns där. Men helt sjukt vad nere och ensam man känner sig emellanåt. :( Känner igen det du säger om att man blir glad för framsteg, man blir helt lycklig i hela kroppen för det minsta lilla framsteg han gör :) Ååh vissa människor alltså, herregud!! Blir så förbannad när jag hör sånt här, hon borde ju skämmas! Vissa gillar ju att skryta om sina barn men det är hemskt när man gör det för nån som har ett sjukt barn själv. Pinsam människa, hon kan inte må bra själv när det verkar som hon måste trycka ner andra. Får jag fråga vad det är för diagnos din son har? Stå på dig! Kramar !

Ja de tur de att du har familj o vänner. :) men förstår att de kan kännas ensamt, jag känner mig också något otroligt ensam ibland även fast jag har min sambo, familj har jag också men ingen som riktigt vågar ställa upp..eftersom han behöver mediciner helatiden vågar inte riktigt familjen blanda sig in i... Detta kan bara jag och sambon.
  • morsan1

Mamori och jordgubbe: av diverse anledningar vill jag inte tala om vad det är för diagnos han har men jag kan berätta om hans funktionsnedsättning och problem!

Han föddes med gråstarr, detta upptäcktes redan andra dagen på bb. Läkarna sa att han va typ blind. Kunde bara skilja mörker och ljus. (Så länge varade min lycka) detta opererades bort bara en 1 månad gammal. Han ser nu som 3,4 månaders bebis men synen kommer utvecklas och bli bättre helatiden. Så länge inte glaucomet (grönstarr) som han fick som komplikation av första ögonop. fördärvar synnerven då innebär det att han förlorar synen sakta men säkert..! Han har även fått nystagmus (ögondarr) pga av synnedsättningen i början. Som innebär att ögat darrar och står aldrig still när han fokuserar på ett objekt. Men än så länge går allt bra med synen:)

Han har även problem med njurarna, dom fångar inte upp livsviktiga ämnen som kroppen behöver, utan kissar ut dom istället, vilket gör att han blir för sur i blodet, och surheten i blodet påverkar alla organ i kroppen på negativt sätt. Till sist och slut kommer alla organ i kroppen att lägga av...hjärtat, lever, hjärnan och tarmarna osv...! Han får mediciner var andra och tredje timma mot detta för att reglera surheten. Än så länge har vi inte kommit fram till den normala nivån man ska ligga på..

Och så har han nedsatt muskelfunktion, musklerna är alldeles för svaga, han är 14 månader nu men kan knappt lyfta upp huvudet, det är bara träning och träning som gäller, och ingen kan säga om han kommer kunna krypa eller gå..

Och så har vi hjärnan som också är påverkad. Men vet inte hur pass mycket, kan vara svår, mild eller lätt utvecklingsstörning och kan vara att han är normalbegåvad med nedsatt iq och inte kan plugga på högskolan direkt som läkaren säger...det får framtiden avgöra..!

Han är också väldigt sen i utveckling fin och grov motorik och allt som hör till!! Hur pass sen han kommer bli kan inte heller någon svara på! Vet ej när han kommer börja prata o sånt..

Och så är tillväxten påverkad både vikt och längd! Fanns en tid innan bi blev inlagda på sjukhus då han inte växte alls ens 1 cm på fyra fem månader.. Tillväxten hade stannat upp! Sen dess har han vuxit ca 7 cm! Så han växer och går upp i vikt väldigt sakta.

Han kan inte äta mat med ens små pytte bitar i. Kan bara äta puremat och välling. Har lite matvägran också så man får kämpa med att få i han lite mat! Och så spyr han upp från och till maten han får i sig, så de blir en sju jäkla process! Blir och mata han knappen i magen när det annars inte går vanligt!

Allt detta hör ihop med diagnosen han har :( Det är rätt mycket och igår röntgades skeletten för och kolla om han har rakit (engelska sjukan)!!!:( hoppas verkligen, verkligen inte!!! Vet ej hur mycket mer man ska orka ta! :(

• hellokill3r
    morsan1 skrev 2013-08-09 14:55:38 följande:
    Oj får ont i hjärtat o läsa sånt :( Stackars flicka. Hur gammal är hon?

Hon är strax under året nu..
  • Loriyana

Man orkar för att man inte har något annat val :(

• morsan1
    hellokill3r skrev 2013-08-09 18:09:18 följande:
    Hon är strax under året nu..

Världen är bra allt orättvis! :/
  • morsan1
    Loriyana skrev 2013-08-09 18:11:59 följande:
    Man orkar för att man inte har något annat val :(

Ne man har ju inte det och de tar verkligen ut på krafterna och psyket. Men kärleken man har till barnet laddar upp krafterna igen och igen...
  • Jordgubben
    morsan1 skrev 2013-08-09 16:37:06 följande:
    Mamori och jordgubbe: av diverse anledningar vill jag inte tala om vad det är för diagnos han har men jag kan berätta om hans funktionsnedsättning och problem!

Han föddes med gråstarr, detta upptäcktes redan andra dagen på bb. Läkarna sa att han va typ blind. Kunde bara skilja mörker och ljus. (Så länge varade min lycka) detta opererades bort bara en 1 månad gammal. Han ser nu som 3,4 månaders bebis men synen kommer utvecklas och bli bättre helatiden. Så länge inte glaucomet (grönstarr) som han fick som komplikation av första ögonop. fördärvar synnerven då innebär det att han förlorar synen sakta men säkert..! Han har även fått nystagmus (ögondarr) pga av synnedsättningen i början. Som innebär att ögat darrar och står aldrig still när han fokuserar på ett objekt. Men än så länge går allt bra med synen:)

Han har även problem med njurarna, dom fångar inte upp livsviktiga ämnen som kroppen behöver, utan kissar ut dom istället, vilket gör att han blir för sur i blodet, och surheten i blodet påverkar alla organ i kroppen på negativt sätt. Till sist och slut kommer alla organ i kroppen att lägga av...hjärtat, lever, hjärnan och tarmarna osv...! Han får mediciner var andra och tredje timma mot detta för att reglera surheten. Än så länge har vi inte kommit fram till den normala nivån man ska ligga på..

Och så har han nedsatt muskelfunktion, musklerna är alldeles för svaga, han är 14 månader nu men kan knappt lyfta upp huvudet, det är bara träning och träning som gäller, och ingen kan säga om han kommer kunna krypa eller gå..

Och så har vi hjärnan som också är påverkad. Men vet inte hur pass mycket, kan vara svår, mild eller lätt utvecklingsstörning och kan vara att han är normalbegåvad med nedsatt iq och inte kan plugga på högskolan direkt som läkaren säger...det får framtiden avgöra..!

Han är också väldigt sen i utveckling fin och grov motorik och allt som hör till!! Hur pass sen han kommer bli kan inte heller någon svara på! Vet ej när han kommer börja prata o sånt..

Och så är tillväxten påverkad både vikt och längd! Fanns en tid innan bi blev inlagda på sjukhus då han inte växte alls ens 1 cm på fyra fem månader.. Tillväxten hade stannat upp! Sen dess har han vuxit ca 7 cm! Så han växer och går upp i vikt väldigt sakta.

Han kan inte äta mat med ens små pytte bitar i. Kan bara äta puremat och välling. Har lite matvägran också så man får kämpa med att få i han lite mat! Och så spyr han upp från och till maten han får i sig, så de blir en sju jäkla process! Blir och mata han knappen i magen när det annars inte går vanligt!

Allt detta hör ihop med diagnosen han har :( Det är rätt mycket och igår röntgades skeletten för och kolla om han har rakit (engelska sjukan)!!!:( hoppas verkligen, verkligen inte!!! Vet ej hur mycket mer man ska orka ta! :(
    Åh förstår :/ vet inte vad jag ska säga, livet är fruktansvärt orättvist. Man får försöka ta en dag i taget och blicka framåt, även om det känns hopplöst emellanåt..
  • morsan1
    Jordgubben skrev 2013-08-09 21:32:20 följande:
    Åh förstår :/ vet inte vad jag ska säga, livet är fruktansvärt orättvist. Man får försöka ta en dag i taget och blicka framåt, även om det känns hopplöst emellanåt..

Ja det är precis det vi gör jag o sambon. Tar en dag i taget och försöker vara starka o hålla upp humöret. Går man runt o tänker på det helatiden kommer man till slut hamna i någon djup depression. Och det är inte värt det! Att vi är positiv är nog det som håller oss uppe och inte får oss att gå under.. Och så klart dom små detalj sakerna som händer emellanåt. Imorse lät det bra som han sa mamma. :):):):) och det blev inspelat också av sambon så nu kan jag lyssna på det jämt :)
  • Jordgubben
    morsan1 skrev 2013-08-10 10:39:52 följande:

Ja det är precis det vi gör jag o sambon. Tar en dag i taget och försöker vara starka o hålla upp humöret. Går man runt o tänker på det helatiden kommer man till slut hamna i någon djup depression. Och det är inte värt det! Att vi är positiv är nog det som håller oss uppe och inte får oss att gå under.. Och så klart dom små detalj sakerna som händer emellanåt. Imorse lät det bra som han sa mamma. :):):):) och det blev inspelat också av sambon så nu kan jag lyssna på det jämt :)
    Låter bra det, bra inställning! :) Åh vad roligt!! :) För mig går det i svackor, vissa stunder/dagar känner jag mig jätteglad och uppåt och ser hans problematik knappt som nåt problem, men så kan det slå om helt plötsligt och man blir nere för det minsta lilla. Tror ibland att jag hamnat i nån slags depression men vet inte hundra.. funderar på att ta kontakt med någon psykolog ev så man får prata om det ordentligt. 
  • morsan1
    Jordgubben skrev 2013-08-10 12:01:02 följande:
    Låter bra det, bra inställning! :) Åh vad roligt!! :) För mig går det i svackor, vissa stunder/dagar känner jag mig jätteglad och uppåt och ser hans problematik knappt som nåt problem, men så kan det slå om helt plötsligt och man blir nere för det minsta lilla. Tror ibland att jag hamnat i nån slags depression men vet inte hundra.. funderar på att ta kontakt med någon psykolog ev så man får prata om det ordentligt. 

Som du beskriver att du har det, har vi också, att de går upp och ner att man ibland inte ens ser barnets problem som ett problem medans andra stunder är det allt man tänker på! Och jag googlar upp allt som har med diagnosen och göra och gräver mig in i det allt djupare och djupare! Blir allt mer ledsen och ledsen men tänker sen att det inte värt att tänka som jag gör! För jag kommer hamna i djup depression och vad hjälper det mitt barn? Absolut inget! om någonting gör det saken bara värre..! försök tänka såhär vad tror du ditt barn mår bäst av, en deprimerad mamma eller en glad mamma? Detta tankesätt har hjälpt mig otroligt mycket påvägen. Och sen har jag o sambon varandra att stötta osv. Men har du någon du kan prata med som kan även hjälpa dig med avlastning osv när det blir för mycket? Har inte du automatiskt kontakt med kurator och psykolog via hab som du kan prata detta med? Vad har din son för sjukdom om jag får fråga. För om han har någon typ av sjukdom ska ni ju såklart få hjälp osv från habiliteringen.
  • Jordgubben
    morsan1 skrev 2013-08-11 12:31:38 följande:

Som du beskriver att du har det, har vi också, att de går upp och ner att man ibland inte ens ser barnets problem som ett problem medans andra stunder är det allt man tänker på! Och jag googlar upp allt som har med diagnosen och göra och gräver mig in i det allt djupare och djupare! Blir allt mer ledsen och ledsen men tänker sen att det inte värt att tänka som jag gör! För jag kommer hamna i djup depression och vad hjälper det mitt barn? Absolut inget! om någonting gör det saken bara värre..! försök tänka såhär vad tror du ditt barn mår bäst av, en deprimerad mamma eller en glad mamma? Detta tankesätt har hjälpt mig otroligt mycket påvägen. Och sen har jag o sambon varandra att stötta osv. Men har du någon du kan prata med som kan även hjälpa dig med avlastning osv när det blir för mycket? Har inte du automatiskt kontakt med kurator och psykolog via hab som du kan prata detta med? Vad har din son för sjukdom om jag får fråga. För om han har någon typ av sjukdom ska ni ju såklart få hjälp osv från habiliteringen.
    Ja det kan ju vara ett bra sätt att iaf försöka tänka på, även om det kanske är lättare sagt än gjort när det är som tuffast :) Men jag försöker ta en dag i taget och vara positiv iaf. Låter som en bra inställning! Han är med sin pappa varannan helg och sen har jag mina föräldrar som ställer upp en del med OM det behövs. Jo precis, har ju automatisk kontakt med psykolog så men då pratar vi mest om vårt barn och inte så mycket om hur jag mår, men känner jag att jag vill det så kan man ju boka en tid för bara mig med. Alltså min son har med största sannolikhet autism så det är bara det han har vad jag vet nu, ingen sjukdom alltså. :) Han ska utredas senast i januari, hade hoppats på att det skulle bli av tidigare men psykologen på hab är den enda som just nu utreder dessa barn och just nu är det långa kötider på det. Så man får snällt vänta..
Svar på tråden Att hålla sig stark när hjärtat brister