morsan1 skrev 2013-08-09 16:37:06 följande:
Mamori och jordgubbe: av diverse anledningar vill jag inte tala om vad det är för diagnos han har men jag kan berätta om hans funktionsnedsättning och problem!
Han föddes med gråstarr, detta upptäcktes redan andra dagen på bb. Läkarna sa att han va typ blind. Kunde bara skilja mörker och ljus. (Så länge varade min lycka) detta opererades bort bara en 1 månad gammal. Han ser nu som 3,4 månaders bebis men synen kommer utvecklas och bli bättre helatiden. Så länge inte glaucomet (grönstarr) som han fick som komplikation av första ögonop. fördärvar synnerven då innebär det att han förlorar synen sakta men säkert..! Han har även fått nystagmus (ögondarr) pga av synnedsättningen i början. Som innebär att ögat darrar och står aldrig still när han fokuserar på ett objekt. Men än så länge går allt bra med synen:)
Han har även problem med njurarna, dom fångar inte upp livsviktiga ämnen som kroppen behöver, utan kissar ut dom istället, vilket gör att han blir för sur i blodet, och surheten i blodet påverkar alla organ i kroppen på negativt sätt. Till sist och slut kommer alla organ i kroppen att lägga av...hjärtat, lever, hjärnan och tarmarna osv...! Han får mediciner var andra och tredje timma mot detta för att reglera surheten. Än så länge har vi inte kommit fram till den normala nivån man ska ligga på..
Och så har han nedsatt muskelfunktion, musklerna är alldeles för svaga, han är 14 månader nu men kan knappt lyfta upp huvudet, det är bara träning och träning som gäller, och ingen kan säga om han kommer kunna krypa eller gå..
Och så har vi hjärnan som också är påverkad. Men vet inte hur pass mycket, kan vara svår, mild eller lätt utvecklingsstörning och kan vara att han är normalbegåvad med nedsatt iq och inte kan plugga på högskolan direkt som läkaren säger...det får framtiden avgöra..!
Han är också väldigt sen i utveckling fin och grov motorik och allt som hör till!! Hur pass sen han kommer bli kan inte heller någon svara på! Vet ej när han kommer börja prata o sånt..
Och så är tillväxten påverkad både vikt och längd! Fanns en tid innan bi blev inlagda på sjukhus då han inte växte alls ens 1 cm på fyra fem månader.. Tillväxten hade stannat upp! Sen dess har han vuxit ca 7 cm! Så han växer och går upp i vikt väldigt sakta.
Han kan inte äta mat med ens små pytte bitar i. Kan bara äta puremat och välling. Har lite matvägran också så man får kämpa med att få i han lite mat! Och så spyr han upp från och till maten han får i sig, så de blir en sju jäkla process! Blir och mata han knappen i magen när det annars inte går vanligt!
Allt detta hör ihop med diagnosen han har :( Det är rätt mycket och igår röntgades skeletten för och kolla om han har rakit (engelska sjukan)!!!:( hoppas verkligen, verkligen inte!!! Vet ej hur mycket mer man ska orka ta! :(
Åh förstår :/ vet inte vad jag ska säga, livet är fruktansvärt orättvist. Man får försöka ta en dag i taget och blicka framåt, även om det känns hopplöst emellanåt..