Mamori skrev 2013-08-01 23:46:10 följande:
Han låter väldigt lik min son

Vi hade också en period med skrikande, och testade lite olika grejer och inget hjälpte. Till slut ignorerade/avledde vi bara honom och då försvann det

Har inte kommit tillbaka.
Känner också igen det där med att de kan om de vill (typ göra saker på uppmaning) men att de inte alltid vill. Det här är jättebra att utnyttja när de ska lära sig språk, att de upptäcker att det är lättare att tex säga nej eller be om något än att de ska behöva göra något jobbigt
Den första övningen vi fick i beteendeterapin var just en "kom"-övning. Man ställer sig några vuxna (minst två) och har lite godis eller något annat roligt som barnet gillar som belöning (gillar han glass så ta en skål glass var och ge en sked glass om belöning varje gång). Så ropar en vuxen "kom" och när barnet kommer så ger man honom en sked glass och alla hurrar och ropar glatt så att han förstår att han varit duktig. Sedan ropar den andra och när han då springer dit så upprepar grejen. Så gör man så några gånger fram och tillbaka och sedan säger man "Slut!" eller "Klart!" (man väljer ett ord) så att han förstår att övningen är slut och han kan gå och leka igen. Så säger man så efter varje övning i fortsättningen.
Ifall han inte vill komma så är det bra att ha en extra vuxen som tar tag i barnet och bär/drar iväg honom till personen som ropar. När han kommit dit så får han ändå belöning och man låtsas som att han gick dit själv. Då förstår han att det är en bra grej att göra.
Det var vår första övning i alla fall, när den gick bra så fick vi gå vidare till andra. En övning som var jättebra var "Gör så"-övningen. Då ska barnet härma någon. Tex man säger "gör så" och hoppar och då ska barnet göra likadant. Då får han belöning direkt. Man gör om det några gånger med andra saker. Man kan ha en annan person med som också gör övningen och får belöning så att barnet ser vad som händer. Det här är en jättebra övning för att öva munmotorik och språk senare när barnet har koll på den. Man kan också använda den för att barnet tex ska ta på sig skorna, gå ut och massa saker som barnet kan ha svårt med.
Poängen är att man ger belöningar varje gång i början, sedan går man mer och mer över till att bara ge sociala belöningar (hurrarop och kramar typ) och godsakbelöning lite då och då...
Det viktigaste är att barnet ska tycka att det är roligt att göra som man säger, för det gör att klimatet blir mycket bättre för att det ska lära sig saker i framtiden
Kan skriva fler övningar senare om du vill också.
Min son hade fem ord är han började träningen och hade haft bara så många i två år då. Han hade också haft tvåordsmeningar som liten men tappat allting. Efter träningen/nu så har han ca 150 ord och det är enorma framsteg! Han tycker nu nästan alltid att det är roligt att vara duktig och hjälpa till/göra som han blir tillsagd och han är jättegosig och social istället för arg och frustrerad
Ett annat bra tips är ipad och olika läroappar, de brukar uppskattas av autistiska barn. De kan lära sig ord i sin egen takt tex och lyssna på dem om och om igen så mycket som de behöver.
Med fantasi så är det som fungerat bäst för oss att leka scener som han har sett från filmer, och att låtsas att saker har en personlighet. Typ att man kan komma med lite vad som helst, kanske en penna eller en tröja eller vagnen eller vad som helst och prata med honom, typ säga hej och vilja ha en kram etc :-P Låter lite fånigt men det har fungerat jättebra på min son. Om jag inte kan övertala honom att göra något, tex ta på skorna och gå ut så kan oftast en leksak/skorna själva/gosedjur eller en väska eller vad man nu har till hands göra det

Då kan man ta den i handen och säga "Kom kom...!" med lite barnsligare röst och så går det jättebra :-P
Gud vilka intressanta tips, tack så mycket! Ska prova dessa :) Ja, jag tar gärna emot ännu fler tips på övningar också om du har tid och ork :) Just nu läser jag boken "Det räcker inte med kärlek" av Jenny Lexhed som skriver om sin autistiska pojke, har inte kommit jättelångt i den men den är verkligen bra och jag kan rekommendera den om du inte läst den. Jag kände igen det du sa om "belönings-övningar" för de tar upp liknande från en beteendeterapi därifrån med, kanske är liknande. Så när eran pojke skrek och var högljudd, ni sa inte till honom att vara tyst utan ni bara ignorerade honom och det funkade till slut? Blir automatiskt att jag säger till min när han skriker sådär, för det är olidligt emellanåt. Öronproppar nästa ;) Låter ju jättebra att det gett såna framsteg för eran son, man blir glad när man läser sådant om andra barn med samma diagnos. Då känner man att det finns hopp. Ipad har jag absolut funderat på att skaffa, hört att det finns mycket lärorika appar till just barn med autism.