• Jordgubben

    Autism - tips på träning?

    Min son på snart 3 år ska utredas för autism, har varit och pratat med en psykolog på habiliteringen som absolut tycker vi ska göra utredning. Dock är det långa väntetider, han sa det att vi har egentligen rätt till utredning så fort som möjligt men tror inte vi kan göra den förrän januari som det ser ut nu. Detta gör att jag känner mig stressad, vill kunna få diagnosen fastställd så fort som möjligt för som jag har förstått det så får man ju hjälp med träningsprogram som är bra för utvecklingen på olika sätt, sen på habiliteringen... men jag tar gärna emot alla möjliga tips av er föräldrar till barn med autism, hur har ni tränat med dem på bästa sätt för att det ska gynna deras utveckling? Har det blivit positiva resultat av det? 

  • Svar på tråden Autism - tips på träning?
  • sanols

    Har arbetat med barn som har autism.
    Strikta rutiner...

    På stället jag jobbade på hade dom en tavla för varje barn. Där man hängde upp dagens program tillsammans med barnen så det visste exakt vad som skulle hända. Där jag jobbade sov barnen över så det var alltifrån borsta tänderna, klä på sej, äta frukost, gå på toa....sen om det dök upp grejer under dagen kunde man som personal ta barnet till tavlan och häng upp ex. gå ut på tavlan....

    Tavlorna kunde se väldigt olika ut från barn till barn. Vissa behövde hela få se hela deras dag från morgon till slut, medans vissa barn behövde bara 2-3 aktiviteter framför sig.

    Sen använde dom äggklocka till mycket. Exempel på hur länge barnet behövde sitta på toaletten. Så ställde man äggklockan på 5 minuter. Efter 5 minuter gick man in och hjälpte dom. När klockan ringde, visste barnen att nu var dom klar...

    Några tips från mina erfarenheter :) Kört med dagschema med min yngsta dotter när hon var i 3 års åldern, fast hon inte har några diagnoser. Vi ritade hur dagen skulle bli :) Ibland, upplevde det som positivt.             

  • Mamori

    Hur ligger er son till i utvecklingen? Jag kan kanske ge tips, min son fick diagnos när han var fyra och har genomgått en tvåårig intensiv beteendeterapibehandling. Jag tänker främst på tal och talförståelse, samt hur samarbetsvillig han är, hur rädd/orädd han är att göra fel och den typen av saker? Vad skulle göra störst skillnad för er om han blev bättre på?

  • Jordgubben
    Mamori skrev 2013-08-01 23:10:05 följande:
    Hur ligger er son till i utvecklingen? Jag kan kanske ge tips, min son fick diagnos när han var fyra och har genomgått en tvåårig intensiv beteendeterapibehandling. Jag tänker främst på tal och talförståelse, samt hur samarbetsvillig han är, hur rädd/orädd han är att göra fel och den typen av saker? Vad skulle göra störst skillnad för er om han blev bättre på?
    Tar gärna emot tips :) Språket är ett av de största problemen med han.. han pratade 2-3ords-meningar förr men han har tappat språket som är vanligt att de gör vid autism. Numera hör man mest bara orden komma när vi kikar i böcker, och ibland vid andra enstaka tillfällen med. Tycker ändå han har ett hyfsat bra ordförråd, så fort det är bilder i böcker med så benämner han mycket olika föremål vid namn. Psykologen frågade hur många ord på ett ungefär han kunde, men det var svårt att svara på.. men han kan väl runt 30-50 ord kanske, skulle jag tippa på. Han svarar varken ja eller nej på frågor jag ställer. Förr har det hänt att han skakat på huvudet men inte ofta mer. Om man frågar om han vill ha nånting, glass t ex så säger han kanske "glass" istället för att säga ja. Sen är han väldigt inne i sin egen bubbla, han har börjat lyssna lite mer nu när man ropar "kom", det gjorde han aldrig förr. Han har svårt att lyssna på tilltal fortfarande, när man ropar hans namn. Det är ju inte intressant för honom just då, ropar jag däremot att det blir glass t ex som han älskar, så kommer han genast. Han har kunnat ta enkla instruktioner ibland, som att starta teven eller släcka lampan. Numera händer det inte jätteofta, men han är väldigt förtjust i sin vagn så om jag säger åt han att hämta den så gör han det. Känns som att han mest gör det som faller honom i smaken. Har även börjat skrika ordentligt och otroligt gällt och högt. riktigt irriterande emellanåt ;) Är det något du känner igen hos din son? Han blir otroligt arg på mig ibland, som sagt så gillar han ju sin vagn och en dag ville han ha med den ut men fick inte ta med den just då för vi skulle bara gå en liten bit, då går han efter mig men skriker hela vägen ner till soprummet. Likaså när jag sa åt han bestämt att inte slå ner ljusstaken här hemma som han brukar göra med, så blev han lika förbannad då med och började med sitt skrikande. Men han kan ju skrika ändå fast han inte är arg med. får säga till han om det flera ggr om dagen.. det är väl främst kommunikationen som jag vill att det ska bli bättre med och att han ska komma ut mer ur sin bubbla och bli lättare att få kontakt med.. även få han att använda sin fantasi mer, även om fantasilekarna kommit en aning mer åtminstone. Hur menar du med om han är rädd/orädd att göra fel? Där har jag inte märkt av något om att han skulle vara rädd i alla fall.
  • Jordgubben
    sanols skrev 2013-08-01 23:04:59 följande:

    Har arbetat med barn som har autism.
    Strikta rutiner...

    På stället jag jobbade på hade dom en tavla för varje barn. Där man hängde upp dagens program tillsammans med barnen så det visste exakt vad som skulle hända. Där jag jobbade sov barnen över så det var alltifrån borsta tänderna, klä på sej, äta frukost, gå på toa....sen om det dök upp grejer under dagen kunde man som personal ta barnet till tavlan och häng upp ex. gå ut på tavlan....

    Tavlorna kunde se väldigt olika ut från barn till barn. Vissa behövde hela få se hela deras dag från morgon till slut, medans vissa barn behövde bara 2-3 aktiviteter framför sig.

    Sen använde dom äggklocka till mycket. Exempel på hur länge barnet behövde sitta på toaletten. Så ställde man äggklockan på 5 minuter. Efter 5 minuter gick man in och hjälpte dom. När klockan ringde, visste barnen att nu var dom klar...

    Några tips från mina erfarenheter :) Kört med dagschema med min yngsta dotter när hon var i 3 års åldern, fast hon inte har några diagnoser. Vi ritade hur dagen skulle bli :) Ibland, upplevde det som positivt.             


    Jo det har dom pratat om på hans förskola att göra också, ha ett klart och tydligt bildschema för dagen. Genom att han ibland haft svårt att bryta aktiviteter där så vore det bra för honom kan jag tro. Kanske vore nåt för mig att göra hemma med. :)
  • Mamori

    Han låter väldigt lik min son Vi hade också en period med skrikande, och testade lite olika grejer och inget hjälpte. Till slut ignorerade/avledde vi bara honom och då försvann det Har inte kommit tillbaka.

    Känner också igen det där med att de kan om de vill (typ göra saker på uppmaning) men att de inte alltid vill. Det här är jättebra att utnyttja när de ska lära sig språk, att de upptäcker att det är lättare att tex säga nej eller be om något än att de ska behöva göra något jobbigt

    Den första övningen vi fick i beteendeterapin var just en "kom"-övning. Man ställer sig några vuxna (minst två) och har lite godis eller något annat roligt som barnet gillar som belöning (gillar han glass så ta en skål glass var och ge en sked glass om belöning varje gång). Så ropar en vuxen "kom" och när barnet kommer så ger man honom en sked glass och alla hurrar och ropar glatt så att han förstår att han varit duktig. Sedan ropar den andra och när han då springer dit så upprepar grejen. Så gör man så några gånger fram och tillbaka och sedan säger man "Slut!" eller "Klart!" (man väljer ett ord) så att han förstår att övningen är slut och han kan gå och leka igen. Så säger man så efter varje övning i fortsättningen.

    Ifall han inte vill komma så är det bra att ha en extra vuxen som tar tag i barnet och bär/drar iväg honom till personen som ropar. När han kommit dit så får han ändå belöning och man låtsas som att han gick dit själv. Då förstår han att det är en bra grej att göra.

    Det var vår första övning i alla fall, när den gick bra så fick vi gå vidare till andra. En övning som var jättebra var "Gör så"-övningen. Då ska barnet härma någon. Tex man säger "gör så" och hoppar och då ska barnet göra likadant. Då får han belöning direkt. Man gör om det några gånger med andra saker. Man kan ha en annan person med som också gör övningen och får belöning så att barnet ser vad som händer. Det här är en jättebra övning för att öva munmotorik och språk senare när barnet har koll på den. Man kan också använda den för att barnet tex ska ta på sig skorna, gå ut och massa saker som barnet kan ha svårt med.

    Poängen är att man ger belöningar varje gång i början, sedan går man mer och mer över till att bara ge sociala belöningar (hurrarop och kramar typ) och godsakbelöning lite då och då...

    Det viktigaste är att barnet ska tycka att det är roligt att göra som man säger, för det gör att klimatet blir mycket bättre för att det ska lära sig saker i framtiden

    Kan skriva fler övningar senare om du vill också.

    Min son hade fem ord är han började träningen och hade haft bara så många i två år då. Han hade också haft tvåordsmeningar som liten men tappat allting. Efter träningen/nu så har han ca 150 ord och det är enorma framsteg! Han tycker nu nästan alltid att det är roligt att vara duktig och hjälpa till/göra som han blir tillsagd och han är jättegosig och social istället för arg och frustrerad

    Ett annat bra tips är ipad och olika läroappar, de brukar uppskattas av autistiska barn. De kan lära sig ord i sin egen takt tex och lyssna på dem om och om igen så mycket som de behöver.

    Med fantasi så är det som fungerat bäst för oss att leka scener som han har sett från filmer, och att låtsas att saker har en personlighet. Typ att man kan komma med lite vad som helst, kanske en penna eller en tröja eller vagnen eller vad som helst och prata med honom, typ säga hej och vilja ha en kram etc :-P Låter lite fånigt men det har fungerat jättebra på min son. Om jag inte kan övertala honom att göra något, tex ta på skorna och gå ut så kan oftast en leksak/skorna själva/gosedjur eller en väska eller vad man nu har till hands göra det Då kan man ta den i handen och säga "Kom kom...!" med lite barnsligare röst och så går det jättebra :-P

  • Mamori

    En viktig grej är att barnet inte ska göra fel i en övning mer än 1-2 ggr. Då ska alltid en vuxen ta barnet och styra det rätt och så ska man låtsas att barnet gjorde rätt. Så att det blir ett kroppsminne liksom

  • Jordgubben
    Mamori skrev 2013-08-01 23:46:10 följande:
    Han låter väldigt lik min son Vi hade också en period med skrikande, och testade lite olika grejer och inget hjälpte. Till slut ignorerade/avledde vi bara honom och då försvann det Har inte kommit tillbaka.

    Känner också igen det där med att de kan om de vill (typ göra saker på uppmaning) men att de inte alltid vill. Det här är jättebra att utnyttja när de ska lära sig språk, att de upptäcker att det är lättare att tex säga nej eller be om något än att de ska behöva göra något jobbigt

    Den första övningen vi fick i beteendeterapin var just en "kom"-övning. Man ställer sig några vuxna (minst två) och har lite godis eller något annat roligt som barnet gillar som belöning (gillar han glass så ta en skål glass var och ge en sked glass om belöning varje gång). Så ropar en vuxen "kom" och när barnet kommer så ger man honom en sked glass och alla hurrar och ropar glatt så att han förstår att han varit duktig. Sedan ropar den andra och när han då springer dit så upprepar grejen. Så gör man så några gånger fram och tillbaka och sedan säger man "Slut!" eller "Klart!" (man väljer ett ord) så att han förstår att övningen är slut och han kan gå och leka igen. Så säger man så efter varje övning i fortsättningen.

    Ifall han inte vill komma så är det bra att ha en extra vuxen som tar tag i barnet och bär/drar iväg honom till personen som ropar. När han kommit dit så får han ändå belöning och man låtsas som att han gick dit själv. Då förstår han att det är en bra grej att göra.

    Det var vår första övning i alla fall, när den gick bra så fick vi gå vidare till andra. En övning som var jättebra var "Gör så"-övningen. Då ska barnet härma någon. Tex man säger "gör så" och hoppar och då ska barnet göra likadant. Då får han belöning direkt. Man gör om det några gånger med andra saker. Man kan ha en annan person med som också gör övningen och får belöning så att barnet ser vad som händer. Det här är en jättebra övning för att öva munmotorik och språk senare när barnet har koll på den. Man kan också använda den för att barnet tex ska ta på sig skorna, gå ut och massa saker som barnet kan ha svårt med.

    Poängen är att man ger belöningar varje gång i början, sedan går man mer och mer över till att bara ge sociala belöningar (hurrarop och kramar typ) och godsakbelöning lite då och då...

    Det viktigaste är att barnet ska tycka att det är roligt att göra som man säger, för det gör att klimatet blir mycket bättre för att det ska lära sig saker i framtiden

    Kan skriva fler övningar senare om du vill också.

    Min son hade fem ord är han började träningen och hade haft bara så många i två år då. Han hade också haft tvåordsmeningar som liten men tappat allting. Efter träningen/nu så har han ca 150 ord och det är enorma framsteg! Han tycker nu nästan alltid att det är roligt att vara duktig och hjälpa till/göra som han blir tillsagd och han är jättegosig och social istället för arg och frustrerad

    Ett annat bra tips är ipad och olika läroappar, de brukar uppskattas av autistiska barn. De kan lära sig ord i sin egen takt tex och lyssna på dem om och om igen så mycket som de behöver.

    Med fantasi så är det som fungerat bäst för oss att leka scener som han har sett från filmer, och att låtsas att saker har en personlighet. Typ att man kan komma med lite vad som helst, kanske en penna eller en tröja eller vagnen eller vad som helst och prata med honom, typ säga hej och vilja ha en kram etc :-P Låter lite fånigt men det har fungerat jättebra på min son. Om jag inte kan övertala honom att göra något, tex ta på skorna och gå ut så kan oftast en leksak/skorna själva/gosedjur eller en väska eller vad man nu har till hands göra det Då kan man ta den i handen och säga "Kom kom...!" med lite barnsligare röst och så går det jättebra :-P
    Gud vilka intressanta tips, tack så mycket! Ska prova dessa :) Ja, jag tar gärna emot ännu fler tips på övningar också om du har tid och ork :) Just nu läser jag boken "Det räcker inte med kärlek" av Jenny Lexhed som skriver om sin autistiska pojke, har inte kommit jättelångt i den men den är verkligen bra och jag kan rekommendera den om du inte läst den. Jag kände igen det du sa om "belönings-övningar" för de tar upp liknande från en beteendeterapi därifrån med, kanske är liknande. Så när eran pojke skrek och var högljudd, ni sa inte till honom att vara tyst utan ni bara ignorerade honom och det funkade till slut? Blir automatiskt att jag säger till min när han skriker sådär, för det är olidligt emellanåt. Öronproppar nästa ;) Låter ju jättebra att det gett såna framsteg för eran son, man blir glad när man läser sådant om andra barn med samma diagnos. Då känner man att det finns hopp. Ipad har jag absolut funderat på att skaffa, hört att det finns mycket lärorika appar till just barn med autism. 
  • Mamori

    Ipaden är nog vårt bästa köp någonsin och det gjorde massor för att sänka hans frustrationsnivå eftersom han annars har svårt att förklara vad han vill. Ipaden lärde han sig jättefort och älskar youtube Där kan han tom söka reda på information om saker genom att titta på "liknande klipp". Ofta när man pratat om något eller han varit med om något så söker han upp det där sedan och lär sig mer Ja det fungerade till slut att ignorera skriken, han tyckte bara att det var roligt när vi sade till :-S Det är svårt men prova. När vi inte stod ut så lockade vi honom att göra något annat utan att låtsas om skriken. Ska absolut kolla upp boken, har inte läst den

  • Jordgubben
    Mamori skrev 2013-08-02 00:19:41 följande:
    Ipaden är nog vårt bästa köp någonsin och det gjorde massor för att sänka hans frustrationsnivå eftersom han annars har svårt att förklara vad han vill. Ipaden lärde han sig jättefort och älskar youtube Där kan han tom söka reda på information om saker genom att titta på "liknande klipp". Ofta när man pratat om något eller han varit med om något så söker han upp det där sedan och lär sig mer Ja det fungerade till slut att ignorera skriken, han tyckte bara att det var roligt när vi sade till :-S Det är svårt men prova. När vi inte stod ut så lockade vi honom att göra något annat utan att låtsas om skriken. Ska absolut kolla upp boken, har inte läst den
    Ja jag måste köpa en sån! :) Vad kul att höra ! Hur gammal är din son nudå, runt 6 år? Vad sa du, fick han diagnosen när han var 4? Pratar han endast mycket ord nu eller även meningar? :) 
  • Mamori
    Jordgubben skrev 2013-08-02 09:59:22 följande:
    Ja jag måste köpa en sån! :) Vad kul att höra ! Hur gammal är din son nudå, runt 6 år? Vad sa du, fick han diagnosen när han var 4? Pratar han endast mycket ord nu eller även meningar? :) 

    Han fyllde just 7, fick diagnos när han var 4, 5 men då hade vi velat ha en utredning sedan han var 2. Han pratar mest ord men sätter ibland dem efter varandra och en del uttryck, i stil med "Åh nej, den är trasig. Den är sönder." eller "Ladda. Var är den? Borta" (han kallar ipaden för "ladda") eller "Gå ut. Regn! Skor?" Han har en tendens att snappa upp engelska ord lättare än svenska så det blir en del "Oh no, det är dinosaur. Go away" också.
  • Jordgubben
    Mamori skrev 2013-08-02 13:04:48 följande:

    Han fyllde just 7, fick diagnos när han var 4, 5 men då hade vi velat ha en utredning sedan han var 2. Han pratar mest ord men sätter ibland dem efter varandra och en del uttryck, i stil med "Åh nej, den är trasig. Den är sönder." eller "Ladda. Var är den? Borta" (han kallar ipaden för "ladda") eller "Gå ut. Regn! Skor?" Han har en tendens att snappa upp engelska ord lättare än svenska så det blir en del "Oh no, det är dinosaur. Go away" också.
    Jassåå. Ja det är synd att det är såna väntetider på utredningarna, vi vill ju ha en så fort som möjligt och psykologen sa att vi har rätt till det men han är ensam på habiliteringen att jobba med just dessa barn och under våren har det kommit in jättemånga så är väldigt lång kö. Kommer förmodligen inte få göra den förrän januari :/ Därför jag så gärna ville ha tips med så jag känner att jag gör något för att hjälpa honom här hemma, han fyller 3 om en månad så då blir det definitivt en ipad i present :) Aha vad kul att det gått framåt :) 
Svar på tråden Autism - tips på träning?