Anonym (Lotta) skrev 2013-08-05 10:32:28 följande:
Till er som valt att ta väldigt lite eller inget ansvar för era sambons barn.
(och nu vill jag ha råd inte bli hängd för hur vi har valt att leva)
Har valt av många skäl att inte ta ansvar för sambons barn (11år) när han är här VV. Alltså det gäller allt rörande hämta, lämna, skjuts, läxor, uppfostran (vår syn på uppfostran skiljer sig lika mycket som svart och vitt), ja allt sånt. Däremot fixar jag mat till alla när jag ändå håller på, tvättar och allmänt sånt som rör hushållet.
Men nu denna vecka jobbar sambon och barnet skulle vara hemma här. Jag är ledig och känner att jag likt förbaskat få ta ett ansvar jag inte vill ha. Om barnet tex är ute och gör nåt dumt så faller det ju ändå på mig att nysta upp eländet. Och jag vill inte det. Hur gör ni andra som har liknande upplägg?
Bonus får glatt knata över till sin mamma (i mitt fall).
Sambon försökte i början med det där, tills jag visade att jag inte vara kapabel till att ta hand om barnet. Jag menar, visst kan jag laga mat (för jag ska ändå ha mat) själv. Men på kvällarna/nätterna när jag är ledig så ränner jag ute/umgås med vänner/jobbar osv. Så till en viss mån ja. Visst kan man mötas halvvägs, men det är ju självklart på dina villkor. Du ska ju inte behöva känna att du stjälper dig själv.
Läste om en kvinna som var tillsammans med en man som förväntade sig att nu när han skulle iväg så skulle hon vara tvungen att ta på sig allt. Nej, inte alls. Han hade ordnat allt, t.o.m fryst ner färdiga matlådor och märkt dom med dag lunch/middag så barnen fixade det där själva. Nu vet jag inte hur gamla dom barnen var, men en sån man vill man ju bara krama om :D