Anonym (älskar) skrev 2013-08-29 12:22:29 följande:
Jag vet att du inte rackar ner på mitt svar, ´men frågan i rubriken var om man älskade bonus som sitt eget barn. Och det är ju det jag gör utifrån den horisont jag känner till. Det är så det känns. Och det var svaret på TS rubrikfråga. Kan då inte heller adoptivmammor älska sina adoptivbarn som sina egna? Det är det som kommer närmast det jag lever i. Jag förstår hur du tänker men lite trist att tala om att jag inte kan säga att jag känner som jag gör - det var onödigt även om jag vet att du inte menade något illa. Det gjorde mig ledsen. Biomamman och jag har talat om detta och hon tycker absolut inte att det är konstigt att jag känner så det gör att hon är trygg med att barnet är hos oss. Hon är en stor människa och jag är glad att hon är så öppen och generös. Att kärlek inte kan förminska en annans kärlek utan att det bara genererar mer kärlek.
Det var absolut inte min mening att racka ner på ditt svar eller att göra dig ledsen. Det ber jag så hemskt mycket om ursäkt för.
Jag läste nog ditt svar lite färgad över alla här inne på FL som fördömer oss bonusmammor som säger att vi inte borde få vara del i en familj med bonusbarn om vi inte älskar dem lika förbehållslöst som vi älskar våra egna barn. Jag anser det fullt naturligt att man inte gör det.
Hade jag inte haft egna barn, så hade jag också älskat bonus som mitt eget, då jag inte hade referens av att ha egna barn.
När det gäller adoptivbarn, så säger en av mina bästa vänner (som har två adopterade barn och ett biologiskt) att de två äldsta är så otroligt älskade då de var så efterlängtade och "svåra" att få och det är hennes barn sen de var några veckor gamla och hon är den enda mamma de har förstås, men till och med hon förstår och vågar känna att det är en annan kärlek till det biologiska. Inte en sämre, hon älskar dem alla, men på olika sätt. Och det är hon helt OK med. Och hennes barn far inte illa av det heller. Inget barn känner sig mindre älskat än något annat. Så även där kan det nog vara olika. Som jag förstått det, utifrån mina referensramar.