• verkar

Min dotters kompis måste ha sin små syskon med när de leker.

Jag har 3 barn, vår mellan tjej tycker/ tyckte mycket om en av våra granars döttrar. Men de får inte leka ostörda för granarnas föräldrar. De har 5 barn totalt och tycker att alla barn ska med. Fin tangke men i realiteten inbär det för mig att jag har alla barn på min tomt och ljudnivon blir där efter. Har försökt att låta tjejerna leka inne men då skicka föräldrarna små syskonen att knacka på hos mig. Suck och pusst..... Nu har min tjej tröttnat och de leker inte längre. Grantjejen leker nu enbart med sina små syskon, synd tycker jag. Tjejerna är 8 och 9 år.

Ursäkta min dyslexi
  • Svar på tråden Min dotters kompis måste ha sin små syskon med när de leker.
  • Vinterankan

Har ni pratat med föräldrarna om att din tjej bara är kompis med äldsta tjejen och att ni inte vill ha de andra där?

• Ellie

Har du pratat med föräldrarna om det här? Kanske du kan hjälpa dem att inse att barnen behöver egna kompisar i sin egen ålder, och behöver vara ifrån varandra emellanåt?
    Det låter som att grannarna snarast är lata och inte själva vill passa de små barnen. Har du någon aning om varför de tänker som de gör?

• verkar

Jag har pratat med dom men de tycker att alla ska få vara med.

Ursäkta min dyslexi
  • Ellie
    verkar skrev 2013-08-06 11:10:08 följande:
    Men om du säger att du inte tycker samma så måste de väl kunna låta den äldre flickan vara ifrån sina syskon ett tag? Det är rätt märkligt att de alltid skall vara tillsammans allihop. Prova att prata med dem igen och se om de kan komma på andra tankar.

Det kanske går att ni tar med tjejen och åker på utflykt någonstans? De kan ju inte vänta sig att ni skall ta med alla deras 5 barn i bilen om ni åker och badar, handlar, till en lekpark eller liknande.
    Annars är det väl inte mycket att göra åt saken tyvärr.
  • LottaF

Är de hemma hos kompisen och de delar rum är det svårt att stänga dem ute, men att de ska vara med hemma hos er är helt fel. De kan ju inte hänga med på allt alltid. har haft samma dilemma med våra tjejer framförallt de delade rum och när vissa kompisar var hos oss och lekte så skulle helst lillasyster stängas ute helt hon fick inte ens ha sina egna leksaker men då sa jag stopp. Vi hade även ett lekrum då så då bestämdes det vilket rum de stora lekte i och det andra var fritt. Mamman till detta barn tyckte inte om att de blev "hämmade" i leken men jag mena att man kan inte stänga ett barn ute från alla rum i huset och definitift inte det som hon har leksakerna i. Så visst måste småsyskon få vara med ibland men difenitivt inte hemma hos kompisen

• Vinterankan
    verkar skrev 2013-08-06 11:10:08 följande:
    Ursäkta min dyslexi

Då tycker jag du får säga till att du inte orkar ta hand om så många barn. Så om de vill att alla ska vara med så får de själv följa med för att ta hand om småsyskonen. Antar att du egentligen inte vill det men då kan de i alla fall inte utnyttja er som barnvakt.
  • chobokid

Du får ha dina egna regler. Ibland får alla vara med men typ hälften av tiden får de leka själva när de är hemma hos er.

Svar på tråden Min dotters kompis måste ha sin små syskon med när de leker.