• KMJ

    Prisvärd ridskola i stockholmstrakten?

    Min barns högsta önskan är att få börja på ridskola. Vår ekonomi är helt okej, men vad jag förstått så är ridning en dyr aktivitet att syssla med. Någon som känner till en ridskola som är hyfsat humana i kostnaderna? Vi bor i Sollentuna och mitt barn bör kunna ta sig kommunalt själv till och från om det behövs.

    Undrar också hur det funkar på ridskolor. Egen utrustning? Vad kostar detta? Hur fungerar det, betalar man en medlemsavgift terminsvis och rider sedan engång i veckan? Allt detta är så främmande för mig.

  • Svar på tråden Prisvärd ridskola i stockholmstrakten?
  • Harvester

    Är uppväxt på ridskola som liten. Som nybörjare brukar man anmäla till en kortare kurs tex 8 ggr för att testa. Sedan betalar men terminsvis för en viss dag och tid i veckan då man delas in i kundkapsnivåer. Kan man inte komma någon gång eller blir sjuk får man avsmälla den gången eller ta in en reserv. Man brukar kunna "rida igen" en annan tid i mån av plats M man missar en gång.
    Medlem i ridklubben brukar man behöva vara av försäkringsskäl men det är ingen stor summa.
    Ingen koll på priser nuförtiden, alla ridskolekompis brukar ha hemsidor där priserna står då bara att surfa runt lite.
    Är från söderort så har lite dålig koll på Sollentuna men vet att det finns en Sollentuna ridklubb iaf.

  • Harvester

    Ang utrustning brukar man kunna låna hjälm i början. Sen behöver man skor med klack alt gummistövlar med klack. Byxor ska helst vara utan sömmar på insidan då man lätt får skavsår annars. Nuförtiden är ridstövlar av gummi och ridbyxor för barn väldigt billigt om man vill skaffa det ifall intresset håller i sig.
    Bra och billig utrustning finns på Hööks, de har en affär i Infra City i Väsby, det är ju rätt nära er :)

  • KMJ

    Tack för info Harvester  

    Hittade en ridskola i Upplans väsby, Sättra Gård som verkar bra och har lite humanare priser en många andra.  

    Undrar också om hur mycket man som förälder behöver vara med och hjälpa till att sköta hästen. Mitt barn är 11 år och har lite ridvana, alltså lite mer en bara ponnyridning. Själv är jag helt ovan.

  • SadFlower

    För det första: vad kul att ditt barn vill gå på ridskola! Ridning är förvisso en av de dyraste sporterna och jag förstår att man som förälder  utan hästkunskaper tvekar, men tro mig - ditt barn kommer älska det! Om man som familj har några tusenlappar över varje halvår tycker jag man verkligen borde låta sina barn rida. 

    Finns så himla mycket positivt med det. Själva ridningen är kul, men allt runt omkring är ännu roligare! Att träffa nya kompisar, hänga i stallet, åka på ridläger. Många stall brukar även ha diverse aktivitetsdagar och bjuder ibland in föräldrarna till familjedagar mm.

    Man betalar en avgift till ryttarföreningen och sedan oftast en terminsavgift. En termin brukar vara ca 20 tillfällen. Har även sett att det finns en del som tar en avgift per gång och att man har ett abonnemang med en månads uppsägningstid. I början behöver man köpa ridbyxor, ridhjälm, allroundspö, handskar samt ridstövlar/skor.  

    Googla "Ridskolor i Stockholms län" och du får upp en lista". Sollentuna ridklubb ligger troligtvis nära er, Solna ridskola är bra. Men titta på hemsidorna, samt åk runt och kolla på ställena så hittar ni någon som verkar bra!  

  • Caneya

    Du behöver inte vara med i stallet alls om du inte vill. Det finns fritidspersonal som hjälper till samt äldre tjejer i stallet. Ofta finns det även stallskötare som kan hjälpa till. Är din dotter väldigt blyg, kanske det kan vara bra om du är med och hjälper till att fråga om hjälp. Tiden innan lektionen är ganska kort. Alternativt kan du prata med ridskolan i telefon och säga att din dotter behöver hjälp med hästen. Kanske kan du vara med några gånger i början, innan din dotter blir varm i kläderna, sedan kommer de lösa allt utmärkt tillsammans

    Nu varierar det säkert från ridskola till ridskola, men många ridskolor hjälper eleverna helt och hållet i början. På lägre nivåer är hästarna ofta redan klara för lektion när det är dags, just för att eleven själv inte har de kunskaperna än.

    Men jag skulle nog prata med ridskolan för säkerhets skull och säga som det är, säga att du är ovan och att dottern kan lite, men kan behöva lite hjälp.

    Dock är det verkligen så, att i stallet behöver man inte känna att man inte kan - man får alltid hjälp och de tar hand om en

Svar på tråden Prisvärd ridskola i stockholmstrakten?