• Omogen citron

Vanligt att veterinären betalar vid chip?

Jag har just chippmärkt min katt, hon är öronmärkt sedan tidigare men tatueringen syns inte längre. Hon är kolsvart och det spelar in.

I vilket fall som helst så fick jag fylla i registreringsblanketten hos veterinären till Svenskt djur ID på plats och de sa att det inte kostade något. Varför? Sist betalade jag. Har de ändrat det, är det för att hon redan är registrerad eller betalar veterinären?

Jag betalade 500 kronor hos veterinären.

Flera veterinärer avrådde mig också då jag ringde runt och kollade priser. Eftersom hon är innekatt och ej renrasig. Är det den allmänna uppfattningen? Att chipp är dumt alltså.

• Svar på tråden Vanligt att veterinären betalar vid chip?
  • Birmafröken

Katastrof att veterinärer avråder kattägare från att chip-märka sina katter!! Det var det värsta jag hört på länge, fy vad arg jag blir!

Eftersom katten redan är ägarregistrerad i registret behöver du bara uppdatera id-uppgifterna genom att lägga till kattens chip-nummer och det kostar inget!Glad

Ett tips är att själv söka i registret på nätet och kontrollera att både öronmärkningen och chip-märkningen finns med och att dina kontaktuppgifter är aktuella och synliga för den som söker.

• Omogen citron

Örontatueringen är aktuell, jag ska kolla chippet om en vecka eller så, än har det inte blivit registrerat (jag var hos veterinären för två timmar sedan)

Veterinären jag pratade med sa (förutom att hon är innekatt och icke renrasig) att det skulle göra ont på henne. En ville till och med söva i förebyggande syfte. Det ville absolut inte jag. Klart att jag söver om jag måste, vid kastrering, operation och dylikt, men inte i förebyggande syfte för en sådan här grej.

• nemo1
    Omogen citron skrev 2013-08-07 16:07:53 följande:
    Örontatueringen är aktuell, jag ska kolla chippet om en vecka eller så, än har det inte blivit registrerat (jag var hos veterinären för två timmar sedan)

Veterinären jag pratade med sa (förutom att hon är innekatt och icke renrasig) att det skulle göra ont på henne. En ville till och med söva i förebyggande syfte. Det ville absolut inte jag. Klart att jag söver om jag måste, vid kastrering, operation och dylikt, men inte i förebyggande syfte för en sådan här grej.
    Ojojoj, den veterinären skulle jag ALDRIG gå tillbaka till. Vilken syn på huskatter för det första, för det andra, söva vid chipmärkning????? Vilken idiot!
    Jag undrar då vad denne veterinär tycker om omhändertagna hemlösa skygga huskatter, skulle jag gå dit med någon av mina blyga jourkatter så skulle hen väl vilja avliva med en gång. 
  • Birmafröken

Att det skulle göra speciellt ont på katten kan jag inte tänka mig. Raskattungar chip-märks ju på löpande band utan sövning.

Jag skulle vilja påstå att det t.o.m. nästan är ännu viktigare att chip-märka en huskatt som är innekatt än en raskatt eller utekatt. Raskatter är relativt sällsynta och upphittade raskatter uppmärksammas därför på ett helt annat sätt och är lättare att identifiera och para ihop med en efterlysning bara genom en enkel googling.

Utekatter gömmer sig inte heller på samma sätt som en vettskrämd innekatt på rymmen gör, så om innekatten hamnar utomhus av misstag vet den inte var den bor och det kan det ta lång tid innan den rädda och utmärglade katten uppmärksammas av någon och då behöver man hitta ägaren snabbt!

• Omogen citron
    nemo1 skrev 2013-08-07 16:22:09 följande:
    Ojojoj, den veterinären skulle jag ALDRIG gå tillbaka till. Vilken syn på huskatter för det första, för det andra, söva vid chipmärkning????? Vilken idiot!Jag undrar då vad denne veterinär tycker om omhändertagna hemlösa skygga huskatter, skulle jag gå dit med någon av mina blyga jourkatter så skulle hen väl vilja avliva med en gång. 

Jag gick inte dit, det kändes som att det samtalet räckte. Veterinären jag slutligen gick till var den enda (av de fem jag ringde till) som var positivt inställd.

Jag hjälper också ett katthem, jag har alltid en jourkatt boende hos mig. Hittills har jag hjälpt fyra stycken. Den fjärde bor hos mig nu.
  • nemo1
    Omogen citron skrev 2013-08-07 16:29:31 följande:

Jag gick inte dit, det kändes som att det samtalet räckte. Veterinären jag slutligen gick till var den enda (av de fem jag ringde till) som var positivt inställd.

Jag hjälper också ett katthem, jag har alltid en jourkatt boende hos mig. Hittills har jag hjälpt fyra stycken. Den fjärde bor hos mig nu.
    Blir mörkrädd över att så många veterinärer har den inställningen. Var i landet bor du? Jag sökte veterinär med en kattunge en gång som var sjuk, veterinären frågade direkt om han skulle avliva den eftersom den var född av en förvildad mamma och själv var skygg.
  • Omogen citron
    Birmafröken skrev 2013-08-07 16:25:38 följande:
    Att det skulle göra speciellt ont på katten kan jag inte tänka mig. Raskattungar chip-märks ju på löpande band utan sövning.Jag skulle vilja påstå att det t.o.m. nästan är ännu viktigare att chip-märka en huskatt som är innekatt än en raskatt eller utekatt. Raskatter är relativt sällsynta och upphittade raskatter uppmärksammas därför på ett helt annat sätt och är lättare att identifiera och para ihop med en efterlysning bara genom en enkel googling. Utekatter gömmer sig inte heller på samma sätt som en vettskrämd innekatt på rymmen gör, så om innekatten hamnar utomhus av misstag vet den inte var den bor och det kan det ta lång tid innan den rädda och utmärglade katten uppmärksammas av någon och då behöver man hitta ägaren snabbt!

Det är sant! Jag tycker det är fel att göra en värde skillnad på en huskatt och en raskatt också. Katten vet inte vilken ras hon/han tillhör eller inte tillhör och de har framförallt inte valt sin ras själva. Huskatter förtjänar samma omvårdnad som raskatter!
  • Omogen citron
    nemo1 skrev 2013-08-07 16:32:56 följande:
    Blir mörkrädd över att så många veterinärer har den inställningen. Var i landet bor du? Jag sökte veterinär med en kattunge en gång som var sjuk, veterinären frågade direkt om han skulle avliva den eftersom den var född av en förvildad mamma och själv var skygg.

I Märsta (Stockholm) Vilken hemsk veterinär. Jag blir så ledsen när jag hör sådant.
  • Birmafröken
    Omogen citron skrev 2013-08-07 16:33:31 följande:

Det är sant! Jag tycker det är fel att göra en värde skillnad på en huskatt och en raskatt också. Katten vet inte vilken ras hon/han tillhör eller inte tillhör och de har framförallt inte valt sin ras själva. Huskatter förtjänar samma omvårdnad som raskatter!

Ja, att det kattens egenvärde skulle vara mindre p.g.a. härkomst eller utseende är rena struntet. Jag förstår inte hur en veterinär kan tro att det skulle vara så. Alla katter är ju de värdefullaste i världen för sin ägare (så borde det vara iallafall).
  • Omogen citron
    Birmafröken skrev 2013-08-07 16:53:33 följande:
    Ja, att det kattens egenvärde skulle vara mindre p.g.a. härkomst eller utseende är rena struntet. Jag förstår inte hur en veterinär kan tro att det skulle vara så. Alla katter är ju de värdefullaste i världen för sin ägare (så borde det vara iallafall).

Jag precis! Alla katter förtjänar kvalitétsmat från djuraffären, vaccin mot kattpest och kattsnuva, försäkring, veterinärvård då de blir sjuka och öron/chipmärkning. Det ska inte vara någon skillnad på sådant bara för att det är en huskatt.
  • Harvester

Självklart ska du chipmärka om tatueringen inte syns! Det brukar komma hem en faktura från SKK för registreringen.

• Omogen citron
    Harvester skrev 2013-08-10 21:43:55 följande:
    Självklart ska du chipmärka om tatueringen inte syns! Det brukar komma hem en faktura från SKK för registreringen.

Läs gärna trådstarten innan du svarar i en tråd!
  • tjejen91

Chipmärkte min katt idag, 200kr gick det på, ska skicka in papprerna till djurID och det är gratis.

• Birmafröken
    tjejen91 skrev 2013-08-12 20:06:50 följande:
    Chipmärkte min katt idag, 200kr gick det på, ska skicka in papprerna till djurID och det är gratis.

Nja, är hon inte ägarregistrerad sedan tidigare (med örontatuering) kommer det komma ett inbetalningskort från Djur-id på 130(?) kr. Det är först när man betalat in den summan som katten ägarregistreras och kommer med i Svenska kennelklubbens id-register (Djur-id). Finns hon redan med i registret är det kostnadsfritt att lägga till ytterligare en id-märkning på katten.

Sveraks id-register (som är mindre, nyare och inte lika välkänt) är dock gratis.
Svar på tråden Vanligt att veterinären betalar vid chip?