• Dr Mupp

Barn i koppel, vilka reaktioner har ni fått?

Ni som använder sele och koppel till era barn vilka reaktioner har ni fått från omgivningen?

Jag märker ju att vi får en del uppmärksamhet pga vår kopplade son. Reaktionera har varit väldigt blandade.

De två märkligaste reaktionera var att en sa "Fin hund" när han cyklade förbi oss och en annan var några yngre människor som satt i en bil och skrek att det var förbjudet med koppel på barn.  

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Svar på tråden Barn i koppel, vilka reaktioner har ni fått?
  • Zayco

• frökenelisabeth
    Bbuws skrev 2013-08-08 20:44:21 följande:
    Förstår inte anledningen till koppel på ett barn?

Om barnet väldigt gärna vill gå själv, men har tendens att rymma eller springa där det är farligt?
  • Echo

Nu händer det inte ofta att vi använder kopplet, men med ett barn som mer än gärna vill gå själv, inte utvecklat vett och sans det minsta och vrålar som en stucken gris om man försöker hålla handen längre stunder så är koppel en given vinnare. Särskilt där det är mycket folk och trafik. 

Någon syrlig kommentar hördes när vår ettåring gick med sele och koppel på Liseberg i somras. Ironiskt när deras egna ungar sitter fastspända och illvrålar i vagnen medan vår tjej får gå i princip som hon vill och är toknöjd... 

My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
  • gotaland

Jag har använt det vid några tillfällen och de flesta har bara skrattat o tyckt att det varit en bra grej. Tycker det är jätte bra att ha barnet i "koppel" el sele el kalla det vad man vill. Det är ju en säkerhets grej. Nu har min son älskat att åka vagn men det gör inte alla barn o vid viss ålder står de inte stilla vid ens fötter heller och många gånger vill de inte hålla hand heller... Så varför detta är en så stor grej för folk har jag aldrig förstått, att folk bryr sig som att ropa från bilar etc.... Get a Life eller stötta fattiga barn i Sudan istället!!

• frökenelisabeth
    Echo skrev 2013-08-08 21:02:41 följande:
    Nu händer det inte ofta att vi använder kopplet, men med ett barn som mer än gärna vill gå själv, inte utvecklat vett och sans det minsta och vrålar som en stucken gris om man försöker hålla handen längre stunder så är koppel en given vinnare. Särskilt där det är mycket folk och trafik. 

Någon syrlig kommentar hördes när vår ettåring gick med sele och koppel på Liseberg i somras. Ironiskt när deras egna ungar sitter fastspända och illvrålar i vagnen medan vår tjej får gå i princip som hon vill och är toknöjd... 

Låter som ett typexempel på när folk låter nån slags principer gå före förnuft!

Jag har också en ettåring som väldigt gärna vill tulta runt själv men inte gillar hålla handen.
  • skaviblifyra

vi använde på skansen förra sommaren. folk log mest. jag tycker också hellre sele och koppel än vagn å sele. o hellre en gående unge än en i vagn som går lugnt i trafik än en som försöker rymma ur vagnen

• Bbuws

Okej! Min dotter är bara 7mån så hon springer ju inte runt riktigt än, därför jag inte förstod :)

• Zayco

Jag velar fram och tillbaka med att det är väldigt praktiskt på utrymmen som flygplats, nöjesfält och så.. Men det ser oerhört lustigt ut.. Den första tanken som ploppar upp är ju faktiskt en hund i koppel/sele, men det är ändå en praktiskt lösning. 

• lovea01
    Zayco skrev 2013-08-08 21:31:20 följande:
    Jag velar fram och tillbaka med att det är väldigt praktiskt på utrymmen som flygplats, nöjesfält och så.. Men det ser oerhört lustigt ut.. Den första tanken som ploppar upp är ju faktiskt en hund i koppel/sele, men det är ändå en praktiskt lösning. 

Håller med dig. Har själv tänkt tanken på en sele till min dotter för ibland är det inte kul att gå ut med en unge som springer hej vilt. Men som sagt det ser väldigt lustigt ut och man kopplar ju ihop det med en hund i koppel. Men det är en smart grej egentligen
  • Dr Mupp

Kan ju berätta att jag är en av dessa som ansåg att koppel till barn var totalt onödigt. Ja detta tills min son bara rusade iväg och jag hade händerna fulla med matkassar och var tvungen att släppa kassarna och springa efter honom mitt i gatan. Vagnen var inget alternativ, han skrek som en stucken gris och tog sig loss och klättrade ur. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Twinisar

Om det visar sig att tvillingarna inte vill åka vagn och inte hålla hand då ska jag skaffa mig koppel till dom ;p annars kommer jag bli knäpp i slutändan, förstå om dom tar sats och drar åt olika håll på tex ett fullsmockat köpcenter.. Ojojoj..fast jag tycker det ser himla löjligt ut, första gången jag såg det (en pappa med sin dotter i koppel) höll jag på att kikna av skratt.. Men idag tänker hag att det kanske inte va nån dum idé trots allt :p haha

• Fanny b

Jag var på en stor hundutställning för några veckor sedan, och där såg jag en förälder gå med barnvagn samt ett småbarn, som hade ett hundhalsband om sin arm, och ett koppel till det. Jag tänkte inget negativt om denna förälder utan tänkte att denne antagligen funnit ett sätt att låta sitt barn gå fritt på en plats full med hundar. 

• Annelie 76

Två olika reaktioner har jag fått. Den ena är "oh, va bra. Sån skulle jag också behöva/behövt" och ibland följt av "var kan man köpa"... Den andra "sån hade jag också till mina barn när de var små" från äldre som hade småbarn på 60-70- och 80-tal... Har aldrig hört nåt negativt men det kan ju bero på att jag är fullt upptagen att ta hand om min vilda son som utan "koppel" skulle springa all världens väg. Eftersom jag älskar honom vill jag inte att han kommer till skada och skyddar honom alltså med de medel som finns till buds.

• Alexi

Jag hade sele vid några tillfällen när dottern var 2,5 år. folk tittade men jag tycker inte de sa så mycket. Jag behövde den där selen för min och dotterns överlevnad just då så jag kände nog att jag hade skitit i ev dumma kommentarer.

• Crazy Baby

Vi hade sele/koppel på vår stora tjej när hon var 2år och lillasyster var 6mån! Stora tjejen vägrade sitta i vagnen och ville väldigt gärna springa vind för våg, så för att kunna vara ute bland folk så hade vi sele!

Fick höra både det ena och det andra från främmande människor men jag svarade alltid : "hellre sele än överkörd"!

• YokohamaNr2

Jag tycker man ser det mer och mer, speciellt de lite nyare varianterna med ryggsäckar med olika djur där kopplet är svansen. Jag tänker bara att det är en bra lösning när barn inte vill sitta i vagn men inte håller handen. Däremot har jag sett konstiga användningar för det i mitt tycke. Typ inne i en inhägnad lekpark på en gräsmatta. Där fattade jag inte riktigt syftet faktiskt

• stickkontakt

Jag kom bärande på två tunga kassar och hade barnet (1,5 år) i sele. Vid busshållplatsen ställde jag ner kassarna för att samla up allt och få fram busskort. Ena kassen höll på ramla och just då bestämmer sig barnet för att vandra iväg. Jag sa till henne att stanna men hon lyssnade inte (vilken 1,5-åring gör det varje gång?) utan gick till selens slut, vilket fortfarande var max en armlängd bort. En gammal dam kom gående just då och snäste att det var ju en himla tur att jag hade koppel på barnet om jag inte kunde hålla bättre koll. Sen muttrade hon något om hundar.

Jag har svårt att förstå vad hon menade. Hade det varit bättre att jag inte haft sele och flickan kunnat gå längre och därmed riskerat att bli påkörd? Jag hade ju koll. Hade jag inte haft selen skulle jag ha fångat henne med handen istället, det blev bara lättare med selen när jag hade handlat. Det verkar som vissa slår bakut helt bara de ser en sele och utgår från att man är oansvarig och inte kan uppfostra barnet.

Svar på tråden Barn i koppel, vilka reaktioner har ni fått?