• smulan8504

Hur lägger man en, snart 2 å halvt år, på ett smidigt sätt utan bråk?

Min lilla gosse är 2 år och fyra månader, och vi beslutade för att ta bort spjälsängen och köpte en ny barnsäng till honom. Anledningen va att han börjar bli väldigt tung att lyfta i och ur, särskillt på natten! Nu har vi haft den här nya sängen i tre fyra veckor och det är fortfarande bråk på kvällen... Vi har samma rutiner varje kväll, borstning, ta på en blöja, sängen med välling och läsning av ett par böcker. Säger godnatt och han får en puss och kram och talar om att jag älskar honom. Jag går och sätter mig i soffan och han kommer upp hundra gånger, jag säger att han ska gå och lägga sig och följer med honom in i hans rum och lägger ner honom! Jag börjar tappa tålamodet då han fortfarande kommer upp flera gånger! Jag trodde att detta skulle ge sig efter en vecka eller två! Någon som har nåt tips? Jag tar snart ner spjälsängen igen om det ska fortsätta såhär! Tålamodet börjar verkligen ta slut!

• Svar på tråden Hur lägger man en, snart 2 å halvt år, på ett smidigt sätt utan bråk?
  • norrlandsflicka

Man är kvar på rummet tills barnet somnar... Och har rejält med tålamod. För oss tog det lång tid innan vi fick till sömnen när vi bytte bort spjälsängen för sonen när han var 2 år 3 månader. Vi har alltid fått göra sällskap när han ska sova efter att han började sova i vanlig säng. Lillasyster är 2,5 och sover fortfarande i sin spjälsäng. Hon trivs bra i den. Klättrar i och ur själv från storebrors säng.

• Dixie

Min 2 åring måste jag ligga bredvid tills hon somnar, hennes syskon funkade att säga godnatt och gå ut, men inte med denna tjej.

• smulan8504

Ja.. Jag har provat det med, och då sätter han sig upp och ska prata. Men jag kanske sitta där längre och ignorera tills han somnat. Det tar lång tid innan han somnar, men jag får nog ta mig tid till det helt enkelt.

• gotaland

Har ni stannat kvar i rummet tills han somnat när han låg i spjälsäng. Ja? Då kan ni ju göra det nu med, NEJ då ska ni ju inte lägga er till med det nu, sätt er på en stol vid dörren så han inte kommer ut o var så så tråkig o tyst

• amanda h

Jag får väl bli den enda som tycker att du INTE ska stanna kvar i rummet och sova bredvid, han är ju faktiskt 2 och ett halvt, så börjar du lägga dig bredvid honom nu så lär du aldrig komma ur det. När vi lägger våra söner på 1 år och 2 och ett halvt så är det läggdags som gäller. Vi gör samma som du, läser saga, skojar lite med dom, puss och godnatt. Sen ligger dom och pratar lite innan dom somnar. Du får väl bara fortsätta gå tillbaka med honom till sängen, älta inte med honom bara lägg honom ner och säg godnatt. Bestäm dig bara, så går det tillslut!

• Alexi

Vi hade ett elände när vi bytte till stor säng med dottern vid 20 mån så med sonen väntar vi så länge som möjligt...

Sitt kvar i rummet, surfa på mobilen eller ha ljudbok eller musik i öronen så du står ut.

• smulan8504

Nej, vi var inte inne hos honom tills han somnat när han hade spjälsäng, då var han nöjd, låg och pratade ett tag och somnade sen, det gick jätte smidigt! Ja, jag tänker oxå att det blir lite utav en ovana om man ska ligga med honom där inne tills han somnat... Och trodde på fullaste allvar att detta med att gå tillbaka med honom till sängen och säga nu är det kvällen, dags att sova osv. Skulle funka, men nu har det ju gått så lång tid och han är fortfarande vrång och ska upp! Det har funkat bra ett fåtal gånger utan bråk, men oftast kommer han upp flera gånger! Och både jag och pappan gör likadant, och ingen av oss " viker" sig, båda tar tillbaka honom till hans säng.

• AnneliR

Har det likadant med min kille som snart fyller 2 år. Men skam den som ger sig! Det går bättre och bättre hela tiden och idag gick han bara upp 2 gånger innan han somna :) är han tillräckligt trött när han lägger sig?
    Vi har börjat med att ha dörren helt öppet så han ser och hör oss hela tiden, har hjälpt lite.
    Ha tålamod och ge inte upp! Det kommer bli bättre, kan ta ett tag bara :)

• Eleonor01

Har han varit ledig från dagis när ni har bytat säng? Han kanske inte är så trött som han brukar vara om han e ledig tänkte jag...

• amanda h

Har du provat att säga att du kommer tillbaka och ger honom en extra godnatt puss om en liten stund? Det var så vi började med våra pojkar, vi kom alltid tillbaka och tittade till dom några gånger, så dom visste att vi var där.

• millie2

Hej ts!
    Min älsta son var det jätte jobbigt när vi skulle bytade säng. Innan när han sov i spjäll sängen så var det bara att lägga i honom och säga god natt.
    Vi prövade allt, tills jag fick nog och lätt pappan ta över! Då helt plötsligt gick det!
    Min sambo började om och satt där på sonens säng typ 3 nätter. Sen gick han ut ur rummet och förklarade för honom att nu skulle jan sova osv.
    Tog tid men nu när han är 3 1/2 år går det lika bra med mamma som pappa.(han var 16 mån när han fick växa säng)

Min andra son fick växa säng för 3 mån sen(han är 2 år 3 mån nu) det har gått lite upp och ner men överlag går det bra. Han brukar säga att han vill att jag ska sitta kvar på hans säng. Då gör jag det! Han vill gärna prata lite innan jag går, vilket vi har börjat med. Har upptäckt att han varvar ner av det att små prata om dagen. Sen säger jag bara att nu ska mamma gå mer( sover på ovanvåninge) så ses vi i morgon igen. Det har hjälpt för oss att man bara sätter sig på sängen i ca 5 min.

Finns så många knep vad som är lättast men jag tycker det har så mycket med att göra hur barnet är.
    Pröva dig fram!

Lycka till:)
    Ps!
    det känns tufft nu men det blir bättre:)det lovar jag!

• smulan8504
    AnneliR skrev 2013-08-08 21:34:51 följande:
    Har det likadant med min kille som snart fyller 2 år. Men skam den som ger sig! Det går bättre och bättre hela tiden och idag gick han bara upp 2 gånger innan han somna :) är han tillräckligt trött när han lägger sig? Vi har börjat med att ha dörren helt öppet så han ser och hör oss hela tiden, har hjälpt lite. Ha tålamod och ge inte upp! Det kommer bli bättre, kan ta ett tag bara :)

Ja, trött är han.. Idag fick han bara sova en timme mitt på dagen, men att sluta med mitt på dagen sömn helt, det går inte. Dörren har vi alltid haft öppen, och en lampa har han alltid på i fönster. Hur länge har ni hållt på? Jag har rätt bra tålamod med honom tycker jag, men just de här tar knäcken på mig, speciellt när jag själv har jobbat och är sliten på kvällarna.
  • smulan8504
    amanda h skrev 2013-08-08 21:35:56 följande:
    Har du provat att säga att du kommer tillbaka och ger honom en extra godnatt puss om en liten stund? Det var så vi började med våra pojkar, vi kom alltid tillbaka och tittade till dom några gånger, så dom visste att vi var där.

Nej, det har jag inte testat, det får jag prova, kanske funkar
  • smulan8504

TACK för alla tips och råd! Jag ska ta dessa med mig och fortsätta vara lika envis som honom

Svar på tråden Hur lägger man en, snart 2 å halvt år, på ett smidigt sätt utan bråk?