Mrsme skrev 2013-08-10 07:26:12 följande:
Hur menar du med att inte uppmärksamma hennes rädsla? Hon har legat på sin vanliga plats i strumplådan och jag har ställt in vatten o mat där.
Den lilla har börjat spinna och äta.
Men det gör ont i hjärtat att den store inte vill kela som tidigare
Ja, jag förstår att det gör ont i hjärtat, men kattens beteende är helt naturligt som första reaktion på en främmande katt i sitt eget trygga revir. Hon tycker att situationen är skrämmande och väljer att hålla sig på avstånd och samtidigt är hon på helspänn för att klura ut hur pass hotfull den ovana situationen är och då känner hon av hur
ni reagerar.
När jag skrev att ni inte ska uppmärksamma hennes rädsla menade jag att ni inte ska
bekräfta hennes rädsla genom att själva visa oro. Oro visar man om man t.ex. ligger på golvet och talar tröstande till katten som gömt sig under soffan. Eller om ni försöker klappa henne (och trösta henne på det sättet) fast hon inte vill. Gör man det förmedlar man till katten att det
är en konstig och skrämmande situation som påverkar även er.
I ert förhållningssätt ska ni bete er som att allt är precis som vanligt och som att det är den naturligaste sak i världen att det finns en kattunge i ert hem. Då förmedlar ni
den känslan till katten.