• Mrsme

Ta hem en kattunge till en 1 årig katt???

Min lilla bebis har blivit 1 år nu och jag tror att hon känner sig ensam hemma när jag och sambon jobbar. Därför tänkte vi att vi köper en kompis till henne. Så nu har vi kikat på en kissetös på 13 veckor som vi gärna skulle vilja ha.

Nu till frågan, tror ni att det kan bli några svårigheter med att ta hem en kattunge till våran kattjej där hemma?

Och om vi hämtar henne idag kan man då lämna dom ensamna hemma under dagen på måndagen?

• Svar på tråden Ta hem en kattunge till en 1 årig katt???
  • Mrsme

Ja min katt är kastrerad. Så nu håller jag tummar och tår att hjon accepterar den nya.

Det svåra kommer vara för mig att kunna ge dessa sötisar lika mkt kärlek, då min lilla bebis har fått så mkt uppmärksamhet och kel och följer mig varje steg jag tar.

• Lady In Black
    Mrsme skrev 2013-08-09 13:29:05 följande:
    Ja min katt är kastrerad. Så nu håller jag tummar och tår att hjon accepterar den nya.

Det svåra kommer vara för mig att kunna ge dessa sötisar lika mkt kärlek, då min lilla bebis har fått så mkt uppmärksamhet och kel och följer mig varje steg jag tar.
    Kör på
    Wilma - 081207
  • Mrsme

Nästa hjälp hihi. VIlket tjejnamn passar ihop med Misti=) det är till en liten sköldpaddefärgad tisse=) Vill ha nåt annorlunda=)

• Mrsme

Nu är.kattungen hemma hos oss. Vår stora katt reagerade med att så fort hon såg ungen väste hon och sprang därifrån. Så nu ligger hon under sängen kommer fram ibland och väser.

Är detta normalt?

• Birmafröken
    Mrsme skrev 2013-08-09 23:30:49 följande:
    Nu är.kattungen hemma hos oss. Vår stora katt reagerade med att så fort hon såg ungen väste hon och sprang därifrån. Så nu ligger hon under sängen kommer fram ibland och väser.

Är detta normalt?

Ja, det är helt normalt att hon är rädd i den här situationen. Det är positivt att rädslan inte yttrar sig i öppen aggressivitet, vilket också kan hända ibland.

Tänk på att det är jätteviktigt hur ni själva förhåller er nu. Uppmärksammar ni hennes rädsla förstärker ni hennes rädsla. Det bästa ni kan göra för båda katterna nu är att vara så avslappnade och så "som vanligt" som möjligt.
  • Mrsme

Hur menar du med att inte uppmärksamma hennes rädsla? Hon har legat på sin vanliga plats i strumplådan och jag har ställt in vatten o mat där.

Den lilla har börjat spinna och äta.

Men det gör ont i hjärtat att den store inte vill kela som tidigare

• Birmafröken
    Mrsme skrev 2013-08-10 07:26:12 följande:
    Hur menar du med att inte uppmärksamma hennes rädsla? Hon har legat på sin vanliga plats i strumplådan och jag har ställt in vatten o mat där.
    Den lilla har börjat spinna och äta.

Men det gör ont i hjärtat att den store inte vill kela som tidigare

Ja, jag förstår att det gör ont i hjärtat, men kattens beteende är helt naturligt som första reaktion på en främmande katt i sitt eget trygga revir. Hon tycker att situationen är skrämmande och väljer att hålla sig på avstånd och samtidigt är hon på helspänn för att klura ut hur pass hotfull den ovana situationen är och då känner hon av hur ni reagerar.

När jag skrev att ni inte ska uppmärksamma hennes rädsla menade jag att ni inte ska bekräfta hennes rädsla genom att själva visa oro. Oro visar man om man t.ex. ligger på golvet och talar tröstande till katten som gömt sig under soffan. Eller om ni försöker klappa henne (och trösta henne på det sättet) fast hon inte vill. Gör man det förmedlar man till katten att det är en konstig och skrämmande situation som påverkar även er.

I ert förhållningssätt ska ni bete er som att allt är precis som vanligt och som att det är den naturligaste sak i världen att det finns en kattunge i ert hem. Då förmedlar ni den känslan till katten.
  • Mrsme

Det lilla knyter småskakar i kroppen när hon.sover. Vad kan.det vara

• Mrsme

Tack så mycket för dina råd. De äter iaf, det är ju ett gott tecken dock på två olika platser.

Att den lilla ligger och småskakar kan det bero på att hon är rädd för katten?

Birmafröken skrev 2013-08-10 10:04:48 följande:
    Ja, jag förstår att det gör ont i hjärtat, men kattens beteende är helt naturligt som första reaktion på en främmande katt i sitt eget trygga revir. Hon tycker att situationen är skrämmande och väljer att hålla sig på avstånd och samtidigt är hon på helspänn för att klura ut hur pass hotfull den ovana situationen är och då känner hon av hur ni reagerar.

När jag skrev att ni inte ska uppmärksamma hennes rädsla menade jag att ni inte ska bekräfta hennes rädsla genom att själva visa oro. Oro visar man om man t.ex. ligger på golvet och talar tröstande till katten som gömt sig under soffan. Eller om ni försöker klappa henne (och trösta henne på det sättet) fast hon inte vill. Gör man det förmedlar man till katten att det är en konstig och skrämmande situation som påverkar även er.

I ert förhållningssätt ska ni bete er som att allt är precis som vanligt och som att det är den naturligaste sak i världen att det finns en kattunge i ert hem. Då förmedlar ni den känslan till katten.

• Insatt
    Mrsme skrev 2013-08-10 11:20:18 följande:
    Jag tror det är svårt att svara på. Hade en katt som gjorde så ibland. Kanske frusen, kanske rädd, kanske drömmer nått. 
    Din stora katt kommer att vänja sig vid den lilla snart. Det är helt normalt att de fräser, jag hade undrat om det var fel på katten om den inte hade gjort det. 
  • Mrsme

Skönt att höra.

stora katten går en sväng ibland förbi mig och jamar och då svarar den lilla och då fräser sen stora o morrar och springer iväg till sovrummet där hon varit mer eller mindre hela tiden sen igår, normalt?

Insatt skrev 2013-08-10 11:28:06 följande:
    Jag tror det är svårt att svara på. Hade en katt som gjorde så ibland. Kanske frusen, kanske rädd, kanske drömmer nått. 

Din stora katt kommer att vänja sig vid den lilla snart. Det är helt normalt att de fräser, jag hade undrat om det var fel på katten om den inte hade gjort det. 

• Insatt
    Mrsme skrev 2013-08-10 11:55:11 följande:
    Skönt att höra.
    stora katten går en sväng ibland förbi mig och jamar och då svarar den lilla och då fräser sen stora o morrar och springer iväg till sovrummet där hon varit mer eller mindre hela tiden sen igår, normalt?
    Ja det är normalt. Det är till och med normalt om katter ALDRIG vänjer sig vid varandra, men vi får väl hoppas att det inte blir så i ert fall.
    Den här killen gör väldigt söta videos om sina katter och har gjort en om hur det gick till när han introducerade kattungen för sin stora katt: 
    ">

• Birmafröken
    Mrsme skrev 2013-08-10 11:20:18 följande:

Det är troligen helt ofarliga muskelspänningar som uppstår vid avslappning som förmodligen beror på anspänningen som flytten har inneburit.
  • Birmafröken
    Mrsme skrev 2013-08-10 11:55:11 följande:
    Skönt att höra.

Ja, det är normalt och det är bra att hon är så pass nyfiken att hon kommer fram ibland, och samtidigt känner att hon har en trygg plats att dra sig tillbaka till.
  • Mrsme

Nu har det gått 4 dagar och de busar för fullt här hemma, det morras och fräses och imellanåt så pussas dom.

Svar på tråden Ta hem en kattunge till en 1 årig katt???