• 1990amanda

resa med 5 måanders bebis

hade tänkt resa till turkiet 1 vecka o då är dottern 5månader. Hel ammar henne..

ngt man behöver tänka på att ta med sig? Tips på ngn bra vagn?  

• Svar på tråden resa med 5 måanders bebis
  • Alexi

Ta med en rejäl och skön vagn som funkar att köra även på kullerstenar och dåliga gator. Vi var på solresa på Mallorcva med dottern när hon var fem månader, hon sov massor i sin Emmaljunga city cross där, toppenålder att resa med.

• Bling1975

Vi hade vanliga hemmavagnen som hon trivdes och sov bra i. Köpte en resväska till den bara och var väldigt nöjda med det. Skulle inte ha velat ha en resevagn. Hon sov mycket i vagnen på den resan.

Vi hade som ett soltält man kunde spänna över vagnen (buggaboo) vilket var praktiskt då man inte ska smörja så små barn. Finns uv tält för stranden/poolen också men vi hade egen pool så vi kunde ha henne i skuggan hela tiden.

Vi hade med oss blöjor vi gillade och en reseapotek med salvor, termometer, vätskeersättning etc. Sedan hade vi kanske lite väl mycket saker, men hon älskade sitt babygym så det var perfekt att ha med så låg hon i det och slappade. Vi hade även med oss en bumbo som var bra att sätta ett blött barn i. Skönt med en liten barnstol på rummet. Några favoritfiltar var också bra. Kunde bli svalt på kvällen.

Solskyddskläder och keps med solskydd över nacke och öron var också toppen. I övrigt använde vi mest kortärmade bodys så jag packade ner mycket oanvända kläder.

Överlag var det en väldigt bra ålder att resa. Hade jag kunnat amma hade det varit ännu smidigare. Att resa med en 15 månaders som vi gjorde i år är däremot ingen semester, hade behövt två veckor själv på spa för att återhämta mig.

• 1990amanda
    Alexi skrev 2013-08-09 23:00:25 följande:
    Ta med en rejäl och skön vagn som funkar att köra även på kullerstenar och dåliga gator. Vi var på solresa på Mallorcva med dottern när hon var fem månader, hon sov massor i sin Emmaljunga city cross där, toppenålder att resa med.
    OKej, japp ska köpa en vagn idag, som både e skön och smidig att resa med ! Får se vad jag hittar för ngn :) 

ammade du ditt barn när ni var utomlands?
  • LisaNi

Bebisar får ju sina första vaccinationer då de är 6 månader! Jag har därför varit tveksam att resa utomlands med mina barn innan dess.
    Jag tycker du skall prata med BVC och höra vad de säger. Ibland kan man få vissa vaccin lite tidigare. Kolla också upp om det finns tex mycket mässling i Turkiet.

• Alexi

Ja jag ammade, helt ovärderligt att bara kunna ligga i solstolen och amma osv. Hon fick dock en del ersättning och gröt också men det fick hon i lägenheten på kvällen, inte på dagen.

• 1990amanda
    LisaNi skrev 2013-08-14 09:44:53 följande:
    Bebisar får ju sina första vaccinationer då de är 6 månader! Jag har därför varit tveksam att resa utomlands med mina barn innan dess.
    Jag tycker du skall prata med BVC och höra vad de säger. Ibland kan man få vissa vaccin lite tidigare. Kolla också upp om det finns tex mycket mässling i Turkiet.
    jag kommmer vaccinera henne ca 4 dagar innan vi åker,, då får hon den 5 månaders vaccinet :)
  • 1990amanda
    Alexi skrev 2013-08-14 09:56:00 följande:
    Ja jag ammade, helt ovärderligt att bara kunna ligga i solstolen och amma osv. Hon fick dock en del ersättning och gröt också men det fick hon i lägenheten på kvällen, inte på dagen.
    härligt,, är dock lite orolig då min flicka inte tar ersättning... hon har börjat äta lite gröt smått, men ingen hel måltid... är rädd för att hon inte vill ta bröstet i värmen... jobbigt att inte kunna ge annat .. men får försöka amma ofta..

har märkt på henne ibland här hemma om de e varmt o då vill hon bara ta de ibland.. :( 
  • Alexi
    1990amanda skrev 2013-08-14 11:33:21 följande:
    härligt,, är dock lite orolig då min flicka inte tar ersättning... hon har börjat äta lite gröt smått, men ingen hel måltid... är rädd för att hon inte vill ta bröstet i värmen... jobbigt att inte kunna ge annat .. men får försöka amma ofta..

har märkt på henne ibland här hemma om de e varmt o då vill hon bara ta de ibland.. :( 
    Nej, varför ska du oroa dig för det, varför skulle hon plötsligt inte vilja ta bröstet i värmen?? Har svårt att tro att värmen gör att hon inte vill ha bröstet... Det är som sagt mycket smidigare att amma så mycket som möjligt fortfarande vid en utlandsresa. Man minimerar ju risken för bakterier från dåligt vatten, mat osv.
  • 1990amanda
    Alexi skrev 2013-08-14 12:45:24 följande:
    Nej, varför ska du oroa dig för det, varför skulle hon plötsligt inte vilja ta bröstet i värmen?? Har svårt att tro att värmen gör att hon inte vill ha bröstet... Det är som sagt mycket smidigare att amma så mycket som möjligt fortfarande vid en utlandsresa. Man minimerar ju risken för bakterier från dåligt vatten, mat osv.
    Nae kanske bara jag som nojjar lite .. hihi men vi var på barnensgård nästan en hel dag å de var varmt och då var hon grinig och ville inte ta bröstet!

Men o andra sidan så kan man ju ligga i lugn o ro på stranden i skuggan å amma! Så kommer nog gå bra :) 
Svar på tråden resa med 5 måanders bebis