Lyckliga bonusar - är vi verkligen den enda familjen?
Jag har två barn sedan tidigare. De var 2 och 4 år när jag träffade min nuvarande sambo, de är 5 och 7 nu. Vi lever ihop vi fyra nu, barnen träffar sin biologiska pappa varannan helg och vartannat lov.
Det är helt fantastiskt att se min sambo och mina barn när de är med varandra. Han gör så mycket för dem, går till förskola och skola med dem, skjutsar dem till aktiviteter, köper kläder, tar med dem på utflykter när jag jobbar och han är ledig, lagar mat med dem, läser sagor på kvällarna... Han tycker att det är roligt. För någon vecka sen lärde han den yngste att cykla. När de skiljs åt är det underbart att höra dem säga att de älskar varandra. Min sambos föräldrar har två biologiska barnbarn men behandlar mina barn precis som dem. Mina barn tyr sig till min sambo, de känner sig trygga med honom och längtar efter honom när han rest bort i jobbet.
Vi uppfostrar barnen tillsammans, vi sätter upp gemensamma regler, vi pratar och pratar och pratar. Han får ta lika stor plats som jag i rollen som vuxen. Han får ställa krav, jag får ställa krav.
Är vi de enda som har det så här? Här på FL verkar det vimla av bonusföräldrar som verkar yngre än sina bonusbarn i den mentala mognaden, bara gnäller och vill inte ta något ansvar, lägger ansvaret på barnen. Och fega biologiska föräldrar som inte klarar av att välja en partner som fungerar bra med familjen. Ni verkar ha det så hemskt! Det skulle vara roligt att läsa om bonusfamiljer som lever ett lyckligt familjeliv!
Kan tillägga att barnens biologiska pappa absolut inte har knuffats bort, de har en bra relation med honom och hans släkt och han i sin tur är glad att barnen har en bonuspappa som älskar och ställer upp för hans barn så som han själv hade gjort om han hade bott kvar med oss.