Blanceflor skrev 2013-09-25 10:49:56 följande:
Ni som har skrivit tråden har skrivit så fint om era syskonrelationer att jag blir alldeles rörd och börjar gråta. Jag tänker ju att familjen kan blir väldigt sammansvetsad och att syskonen har mycket glädje av varandra, precis som både millchan och helenes skriver om.
Det jag är mest orolig för är om det friska syskonet får ta mycket ansvar utåt, ex blir mobbad för sitt funktionshindrade syskon. Vet ju att syskon känner att de behöver försvara varandra och hur känns det då för syskonet? Det är många frågor och jag antar att det inte finns några enkla svar...
Våra små har två äldre syskon som inte har funktionshinder el handikapp och dom har aldrig blivit mobbade för att dom har två små syskon som har måttlig utvecklingsstörning.
Däremot blir det frågor och då är det viktigaste att vara helt ärlig och berätta som det är.
Ett exempel vad gäller våran 7åriga son som har måttlig utv störning, han gick i vanlig 6års grupp och nu efter att han har börjat i träningsklassen så kommer fortfarande tjejerna från hans förra klass och kramar honom, berättar åt honom att han är jätte duktig som kan springa lite och klättra och att han är jätte söt och snygg vilket får ens mamma hjärta att smälta.
Storgrabbarna har inte hittills behövt skydda sina små syskon mot någon, dom flesta beter sig väldigt normalt kring våra barn, pratar med dom trots att dom inte får svar.
Men blir det frågor så tycker jag att svara så gott du kan och berätta till folk att erat barn är lika mycket värt som vilket annat normalstört barn som helst.