• augustina

Täta syskon, BF december 2013- januari 2014

Jag väntar barn nr 2 i årsskiftet, har en son på 1 år och 3 månader och undrar om det finns fler som ska få en till tätt inpå förra barnet?

Hur ska ni förbereda det äldre syskonet, som är så pass litet att det är svårt för det att förstå?
    Hur ska ni göra med dagis för det äldre syskonet?

• Svar på tråden Täta syskon, BF december 2013- januari 2014
  • HimmelHav

Hej, hur går det för er? Länge sen det skrevs i tråden.

Jag har märkt att far- och morföräldrar inte alls är lika engagerade i denna grav som i förra, kan ni känna det också? Sist jag pratade med min far sa han Hälsa sambon och lilltjejen. Då sa jag, typ, Mm och så klappar jag magen från er också. Han skrattade lite generat. De frågar aldrig när nästa koll är, vilken vecka jag är i nu, om det sparkar... Jättetråkigt

• MeNoLike

Samma här å. "Ingen" bryr sig. Varken släktingar eller kompisar men folk tycker nog att man kan det här nu. För mig känner jag ofta känslan att de i min märhet tycker att den i magen är "onödig"

Men det gör mig eg inte så mycket. Tänker inte så ofta på det själv heller, känner mig inte ens så gravid fast jag är i v 21/22. Inte alls likt de andra graviditeterna

• HimmelHav

Vad tråkigt! Hade hoppats att det bara var jag som kände så :-/ ibland tänker jag att det är upp till mig att göra så de kommer ihåg magen, tredje barnbarnet (syrran har en sen tidigare och vi en) är inte lika speciellt. Men för mig är det det! vad skönt att du knappt känner av graviditeten. Har det börjat sparkas än? Tjej eller kille, har ni kollat? Här rumlas det om ordentligt, mest på kvällen när jag ska sova

• MeNoLike

Inte sett att det skrivits i tråden. Den nya appen tycker jag är lite konstig

Jag känner av sparkar å det buffas runt där inne men inget jag tycker känns på utsidan. Lite läskigt när det görs då jag Ff inte känner mig särskild gravid förutom att jag inte kan ha mina kläder är i vanliga fall rätt smal men extra tjock nudå eftersom jag inte hann gå ner kilona efter förra graviditeten.

Jag har tre pojkar sedan innan och då har jag sett tydligt på ku att det varit pojkar jag tyckte denna gång inte att det såg ut på samma sätt men bm kunde tyvärr Inte ge något svar vad det var. Det spelar absolut ingen roll men hade velat veta så jag kan shoppa :) är det en pojk så blir det inte så mycket shopping har sparat allt efter minsta.

Hur gammal är dina tidigare barn?

• Mli 014

Hej! Jag väntar nr 3 nu väldigt tätt på tvåan.
    Jag har BF i februari, men får jag vara med ändå??

• happygirl

Hej, jag väntar också nr 2 nu. Första sonen är född 5 augusti och andra BF 9 januari så blir 1 år å 5 mån. Längtar så mycket efter lill tjejen men samtidigt vill vi ha så mycket tid med sonen nu så känns ändå helt okej att vänta :) Hur mår ni? Jag har knappt märkt att jag har varit gravid denna gången fast nu när magen växer å det börjar bli kalt så tycker jag att det börjar bli jobbigt att klä på sonen när vi ska ut, känns tung nu bara :( Vi hoppas att han får plats på dagis i januari så kan han gå 3 h per dag. Tror det blir bäst för honom och oss. Ska era barn gå på dagis eller kanske redan gör?

• cesse26
    happygirl skrev 2013-10-01 21:32:39 följande:
    Hej, jag väntar också nr 2 nu. Första sonen är född 5 augusti och andra BF 9 januari så blir 1 år å 5 mån. Längtar så mycket efter lill tjejen men samtidigt vill vi ha så mycket tid med sonen nu så känns ändå helt okej att vänta :) Hur mår ni? Jag har knappt märkt att jag har varit gravid denna gången fast nu när magen växer å det börjar bli kalt så tycker jag att det börjar bli jobbigt att klä på sonen när vi ska ut, känns tung nu bara :( Vi hoppas att han får plats på dagis i januari så kan han gå 3 h per dag. Tror det blir bäst för honom och oss. Ska era barn gå på dagis eller kanske redan gör?
    Det kommer också skilja sig 1 år och 5 månader mellan mina ,sonen är född 14 Augusti och bebisen är beräknad till 11 Januari:))

Känner precis som dig att det känns okej att vänta på bebis då man vill ge den andra tid .

Vi ska inte ha vara son på dagis ,det känns bäst för oss och har vänner som gjort samma som vi och det har funkat bra .
    Det är upp till en själv vad som känns bäst tycker jag :=)) 
  • happygirl
    cesse26 skrev 2013-10-02 19:49:15 följande:
    Det kommer också skilja sig 1 år och 5 månader mellan mina ,sonen är född 14 Augusti och bebisen är beräknad till 11 Januari:))

Känner precis som dig att det känns okej att vänta på bebis då man vill ge den andra tid .

Vi ska inte ha vara son på dagis ,det känns bäst för oss och har vänner som gjort samma som vi och det har funkat bra .
    Det är upp till en själv vad som känns bäst tycker jag :=)) 
    Vad kul, vet ni vem ni ska få? 
    Gick du över nått med sonen? Jag gick över 11 dagar vilket jag verkligen hoppas på att det kommer inte hända igen men barnmorska säger att de kommer ja nog göra fast kanske inte lika länge :S 
    Okej men jag hoppas verkligen att sonen vill gå på dagis för det verkar så när vi är där ibland å hämtar hans kusin, men skulle han inte trivas så får han mer än gärna för oss stanna hemma. =) 
  • cesse26
    happygirl skrev 2013-10-02 20:31:07 följande:
    Vad kul, vet ni vem ni ska få? 
    Gick du över nått med sonen? Jag gick över 11 dagar vilket jag verkligen hoppas på att det kommer inte hända igen men barnmorska säger att de kommer ja nog göra fast kanske inte lika länge :S 
    Okej men jag hoppas verkligen att sonen vill gå på dagis för det verkar så när vi är där ibland å hämtar hans kusin, men skulle han inte trivas så får han mer än gärna för oss stanna hemma. =) 
    Nej det vet vi inte :)ni då?
    Jag gick över tiden länge i hela 15 dagar blev igångsatt. Det är verkligen ingen höjdare då det känns mer .
    Det har vår barnmorska också sagt att det är troligt att man går över tiden igen ,inget jag vill höra egentligen .
    Har ställt in mig på en bebis efter den 11 Januari .
    Vi har öppen förskola som vi brukar gå till , känns toppen för oss:)
    Får mycket hjälp av min sambo också så det det känns toppen!:) 
    Om det känns rätt för er så ska ni så klart ha det så:att eran son ska gå på dagis :)
  • happygirl
    cesse26 skrev 2013-10-02 20:44:40 följande:
    Nej det vet vi inte :)ni då?
    Jag gick över tiden länge i hela 15 dagar blev igångsatt. Det är verkligen ingen höjdare då det känns mer .
    Det har vår barnmorska också sagt att det är troligt att man går över tiden igen ,inget jag vill höra egentligen .
    Har ställt in mig på en bebis efter den 11 Januari .
    Vi har öppen förskola som vi brukar gå till , känns toppen för oss:)
    Får mycket hjälp av min sambo också så det det känns toppen!:) 
    Om det känns rätt för er så ska ni så klart ha det så:att eran son ska gå på dagis :)
    oj shit 15 dagar? men när dem satte igång dig gick det sjukt snabbt då eller?
    Ja vi ville veta så vi gick på en extra bara för att se vem det var haha men det blir en tjej denna gång=)
    Ja det är ju bra om din sambo e till mkt hjälp, det är min man också spec när han har korta dagar älskar det då jag kan vila när han e hemma, men han ska resa en del nästa år så får se hur det går =)

• HimmelHav

Kommer ha "stora" barnet 15 timmar på dagis. 5 h tisd, onsd och torsd. Men tanken är att ha henne hemma första månaden för att hon inte ska dra med sig sjukdomar från dagis till den nyfödda.

• HimmelHav

Just, en fråga; från när ska ni gå hem? Alltså hur många dar innan BF ska ni söka FP för?

• cesse26
    happygirl skrev 2013-10-02 21:16:20 följande:
    oj shit 15 dagar? men när dem satte igång dig gick det sjukt snabbt då eller?
    Ja vi ville veta så vi gick på en extra bara för att se vem det var haha men det blir en tjej denna gång=)
    Ja det är ju bra om din sambo e till mkt hjälp, det är min man också spec när han har korta dagar älskar det då jag kan vila när han e hemma, men han ska resa en del nästa år så får se hur det går =)

Ja det är rätt länge ,jobbigt på sommaren dessutom .
    Snabbt kan jag väl inte påstå satt igång mig 15 på eftermiddagen 05.23 titta våran son ut .
    Dock är det lite väntan innan dom riktiga värkarna satt igång ,har för mig dom värkarna som kändes började vid midnatt någon gång .
    Det blir längre väntan vid en igångsättning då man får vara på sjukhuset från att värkarna börjat smått till bebisen är ute.
    Att bli igångsatt är ingen höjdare värkarna har inget mellanrum kom hela tiden på mig .
    Hoppas verkligen att det kommer igång av sig själv .
    Jag försökte allt för att det skulle gå igång av sig själv för att slippa att bli igångsatt,städa,putsa fönstren och alla myter om att det ska sättas igång .
    Inget funka hoppas på bättre tur denna gång :)

Ja det är väldigt skönt att sambon inte jobbar allt för långa dagar och är väldigt hjälpsam ,får ta dagen lite som den kommer om nu din man skulle resa en del  .
    Du hinner säkert ta det lite lugnt när er son är på dagis om det blir mycket när din man är bortrest .

• lindamama

Har tvillingdöttrar födda -99
    En bonusdotter född - 05
    En bonusdotter född - 09
    En kille född -12
    Väntar en liten i mars....
    Känns som vi blir en stor familj men kommer inte ha killen som kommer vara 1,5 år när den nya kommer på dagis, känns i min värld helt bakvänt att gå hemma och lägga ett så litet barn på dagis.. Hade han varit 3 så hade det kanske varit annorlunda :) 

• MeNoLike

Jag kommer ha min lilla pojk hemma som kommer vara 14 mån när syskonet föds. Han får vara hemma tills slutet av aug när dagishöstsäsongen börjar här. Då kommer han vara 1 år och 8.5mån. Vi bor i en stad med 25 tusen invånare bara så man får något av sina tre alternativ inom ett par v +\-

För mig känns det hattigt å onödigt att betala 1200kr / mån när han är såpass liten å känner inte riktigt att han har det behovet, vi träffar kompisar hemma och på öppna förskolan.

• MeNoLike

För mig går det bra.

Hade 2 årskalas i början av dec och dags för 1 årskalas om 2 v :)

2 åringen hemma än

• HimmelHav

Vad härligt!! det här första året har gått fort men ändå långsamt på nåt vis. Är SÅ NÖJD med att vi nu är färdiga med bebistiden! Nu är det bara att se dem lära sig världen å försöka hålla dem hela och rena

Svar på tråden Täta syskon, BF december 2013- januari 2014