• hårnålen

bästa sättet att få 10-månadersbaby att somna utan amning

Jag har tyvärr gjort misstaget att jag hittills har ammat min 10 månader gamla bebis till sömns, eftersom det har varit den enklaste och bekvämare lösningen. Jag önskat att hon hade vant sig vid att det inte måste vara just jag som får henne att sova men så har det nu inte blivit. En gång försökte jag att hennes pappa skulle göra det, men han vägrade efter att ha försökt i ungefär en timme med hjälp av nappflaska. Hon bara skrek. Hur ska jag avvänja henne från amningen? Jag vill sluta amma nu. Jag vill kunna gå ut på teater på kvällen med en tjejkompis, men det går inte eftersom hon ska sova och jag är den enda som kan fixa det. Min man påstår att han vill kunna, men han vägrar göra någonting för sakens skull. Jag tror han tycker det är bekvämast att bara låta mig göra det. Han ger alltid upp så fort ungen gråter ens lite, han står inte ut med ett pip. Jag blir så frustrerad över detta.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-12 13:25
    En sak till, det största problemet är egentligen inte att få henne att sova första gången, utan sedan när hon vaknar upp och behöver sövas om. Detta gör jag också genom att amma. Men jag vill ju att min man eller nån annan ska kunna fixa det. Men hur? Ett av de största problemen är väl att min man inte tänker göra ett försök före han är säker på att det funkar. Pressar jag honom så blir det bara ett stort gräl och han tycker att jag "gnäller över min uppgift som mamma" eller dylikt.

• Svar på tråden bästa sättet att få 10-månadersbaby att somna utan amning
  • Natulcien

Jag ammade till sömns till största delen första halvåret. Men ibland la ju sambon sonen och då ammade jag precis innan och så la han sig med sonen tätt intill och buffade lätt i rumpan. Det funkade fint.

• pellepelle

Steg 1. Låt mannen bära henne i sjal eller sele till hon somnar utan amning

Steg 2 Flytta ut ur lägenheten eller till ett annat rum där hon inte kan se eller höra dig. Då hon vaknar på nätterna får mannen ta henne i selen eller sjalen igen och söva om. Det tar oftast bara tre-fyra nätter innan det går smidigt

Steg 3 Lägg henne själv i sängen och sitt med henne till hon somnar utan att amma (lämpligen pappan i början då eftersom brösten fortfarande kan vara ett störningsmoment för barnet) Kan bli riktigt jobbigt natt 1 och 2 men sedan lugnar det sig i allmänhet

Steg 4- efter 2-3 dagar flytta lite längre bort men fortfarande så att hon vet om, ser och kan känna att ni sitter bredvid och ni kan prata och lugna henne. Fortsätt flytta lite längre från sängen varannan dag.

När hon sedan lärt sig att somna själv på kvällen kommer hon kunna somna om själv på natten också. Eventuellt med några hysjande eller lugnande ord från er föräldrar (det är alltså bra om ni sover i samma rum under denna period)

Låter det som en utopi? Japp,men det funkade för ett"hopplöst" fall som vårt barn. Då jag läste om detta gick jag direkt till kapitlet om hopplösa fall och extrema barn,utan att läsa resten först. Tur att jag har en mer resonlig fru ;)

• Pippi38

Om du låter din man göra det själv en natt eller två, och helt enkelt härdar ut barnets skrik, kan inte det vara nåt? Vi hade ett hel***e första natten utan amningen men efter det går det jättebra för både mig och gubben att lägga barnet. Lite "chock taktik" Skrattande

Säger din man att han inte vill får du boka in en kväll på stan och helt enkelt tvinga honom!

• Alexi

Min man vande av vår son med amning till sömns runt tio månader. Det tog ett par kvällar av vaggande, ligga bredvid och sjungande, sen var det inga problem och vi båda kunde sen lägga på kvällen utan amning. Sen 1-2 månader senare slutade jag amma på natten och den striden tog jag, med polotröja på och mycket vaggande. Det är inte så omöjligt, bara man är beredd på att trösta massor och ge närhet i början.

Svar på tråden bästa sättet att få 10-månadersbaby att somna utan amning