bästa sättet att få 10-månadersbaby att somna utan amning
Jag har tyvärr gjort misstaget att jag hittills har ammat min 10 månader gamla bebis till sömns, eftersom det har varit den enklaste och bekvämare lösningen. Jag önskat att hon hade vant sig vid att det inte måste vara just jag som får henne att sova men så har det nu inte blivit. En gång försökte jag att hennes pappa skulle göra det, men han vägrade efter att ha försökt i ungefär en timme med hjälp av nappflaska. Hon bara skrek. Hur ska jag avvänja henne från amningen? Jag vill sluta amma nu. Jag vill kunna gå ut på teater på kvällen med en tjejkompis, men det går inte eftersom hon ska sova och jag är den enda som kan fixa det. Min man påstår att han vill kunna, men han vägrar göra någonting för sakens skull. Jag tror han tycker det är bekvämast att bara låta mig göra det. Han ger alltid upp så fort ungen gråter ens lite, han står inte ut med ett pip. Jag blir så frustrerad över detta.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-12 13:25
En sak till, det största problemet är egentligen inte att få henne att sova första gången, utan sedan när hon vaknar upp och behöver sövas om. Detta gör jag också genom att amma. Men jag vill ju att min man eller nån annan ska kunna fixa det. Men hur? Ett av de största problemen är väl att min man inte tänker göra ett försök före han är säker på att det funkar. Pressar jag honom så blir det bara ett stort gräl och han tycker att jag "gnäller över min uppgift som mamma" eller dylikt.