• Krubb

Vad tycker du om följande 11 flicknamn?

Vilket av följande namn skulle du välja till din dotter och minst lika viktigt vilket skulle du absolut inte välja? Tar tacksamt emot välskrivna objektiva motiveringar på så sätt att personliga erfarenheter till innehavare av namnet som du känner/känt lämnas utanför då det säger så lite om namnet i övrigt. Hellre hur du uppfattar namnet i en språklig och social kontext. Tack för din hjälp!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker du om följande 11 flicknamn?
  • Flickan och kråkan

Gillar bäst: Edith

Gillar: Elsie, Mathilda

Helt ok: Juni, Linnea, Tove, Lillian

Skulle inte namnge till:  Nathalie, Jacqueline, Lovisa, Elise

• Natulcien

Det var flera vackra namn där!

Allra finast tycker jag att Elsie är. Klassiskt, kort men ändå hyfsat ovanligt. Och man slipper sannolikt smeknamn.

Fina är också Juni, Elise, Linnea, Mathilda (fast finare utan 'h') och Edith.

Resten av namnen skulle jag aldrig välja (Lillian, Nathalie, Jacqueline, Lovisa, Tove). Varför vet jag inte riktigt. Tycker bara att de är fula och tråkiga.

• blueangel

Skulle välja Lovisa men inte Lillian och Tove. De andra namnen är fina men inte lika fint som Lovisa. :)

• Björnmossa

Absolut inte Elsie, eftersom det är ett smeknamn, Juni, som låter påhittat, eller Jaqueline, om ni inte har kopplingar till Frankrike.

Men barnet skulle kunna heta Elisabet och kallas Elsie, i så fall är det fint. Annars fult.

• MaaxMaax

Edith - Tycker jag låter lite hårt och "stabbigt". Skulle jag nog inte välja
    Lillian - Tycker mycket om, och är namnet som får min röst. Låter fint på ett barn, men passar lika bra på en vuxen kvinna eller en äldre dam. Utstrålar pondus.
    Elsie - Helt okej, men inget jag skulle välja
    Nathalie - Något jag förknippar med dryga översminkade tjejer från min egen skoltid, så nej.
    Mathilda - Får lite samma känsla som för Edith, lite tungt på något sätt
    Jacqueline - Fungerar på ett barn med franska föräldrar och med franskklingande efternamn, annars blir det lätt lite wt. Skulle inte kalla ett barn det.
    Lovisa - Har lite svårt för detta namn, men kan inte förklara varför..
    Juni - Känns så mycket som ett modenamn, lite trist.
    Elise - Gillar inte hur det ligger i munnen. Föredrar Elisa i så fall.
    Linnea - Känns också väldigt vanligt och lite tråkigt, men helt okej som namn
    Tove - Hårt och trassligt, nej.

Bäst: Lillian
    Sämst - Jacqueline 

Veni Sancte Spiritus - - - Blogg: stadiggrund.blogspot.se/
  • fluu

Edith - Otroligt vackert! En riktig favorit hos mig. Det är vackert,starkt,klassiskt namn världen över(nästan) och passar på barn som vuxen,Etablerat i Sverige även om det är internationellt. Tänker på Södergarn.
    50:e vanligaste flicknamnet 2012 och håller jämn popularitet.

Lilian - Love it! Hoppas verkligen på att det är på g tillbaka,kanske för att ersätta Lilly. Lilian är vackert,men inte vekt på något vis. Tänker på gulliga prinsessan Lilian.
    Inte i topp 100. 

Elsie - Gillar även om det är smeknamnsaktigt. Rivigare variant på Elise,inte heller lika mycket modenamn. Tänker på Elsie Johansson. Inte i topp 100.

Nathalie - Har svårt för. Alla snorkiga tjejer under skoltiden hette Nathalie. Gillar det inte heller ljudmässigt. Tänker på Portman. Ligger på plats 57 och minskar kraftigt i popularitet.

Matilda - Gillar big time! Klassiskt,vackert,gångbart i alla sammanhang.  Inget platt namn alls. Tänker på R.  Varit vanligt länge,många i min generation heter så. Dahls bok Matilda. Ligger på plats 49 och minskar i popularitet.

Jacqueline - Urk! Fult ljudmässigt. "Ful" stämpel. Hon kommer få stava sitt namn jämt. Tänker på alla rökande tonåringar i barndomskvarteret. Inte i topp 100.

Lovisa - Väldigt fint,lite samma som Matilda,men någon vänare. Tänker på prinsessan Lovisa. Plats 47,ökar i popularitet.

Juni - Njeee. Fint ljudmässigt,men alldeles för sött för att vara bra på en vuxen. Ingen pondus alls. Tänker på månaden. Plats 60 ökar i popularitet.

Elise - Tjusigt värre! Vackert,feminint,men inte för platt. Nästa innenamn som "alla" kommer heta. Ett av de namn som ökat allra mest 2012. Risk att det blir Lisa.  Tänker på "Fur Elise".  Plats 59 och ökar,ökar,ökar.

Linnea - Gillar inte. Så platt,tråkigt och utan pondus. Blir Nea - fult. Tänker på blomman .Plats 8,minskar i popularitet.

Tove - Gillar. Tänker på underbara Tove Jansson. Rivigt namn,fint,men inte vackert(det gillar jag). Svårt internationellt. Plats 91 och minskar stadigt i popularitet.

Röstar för Edith,Lilian och Matilda.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • LadyViolette

Lillian tycker jag är väldigt fint och klassiskt. Även Elsie tycker jag var fint!"

Jacqueline har jag svårt för, låter hårt. Lovisa, mathilda och nathalie är namn som alla känns väldigt vanliga. 

• WSalma

Tusan, nu råkade jag rösta på Tove men ville ha Linnea.

Motivering: -ea är jättefint och våra andra barn har namn som har blomanknytning.

• Nelli2008

Tycker att Nathalie & Elise är finast!

• Orcha

Edith är fint liksom ett tillägg till listan; Judith

Make love, not english quotes...
  • Millan83

Lovisa är givet vackrast! Klassiskt och fint! Jacqueline är värst. Passar på franskättlingar osv, inte annars.

• MiaFia

Min favorit av dessa namn är: Edith, klassiskt, fint, passar hela livet. Gillar även Lillian och Elise av i princip samma anledningar.

Skulle inte välja Jacqueline, för svårt att stava och lite väl franskt om man inte har kopplingen. Inte heller Tove är någon favorit, känns hårt och lite avhugget.

Övriga namn ställer jag mig ganska neutral till. Känns som vanliga "svenska" namn som det inte är några större fel men som inte tilltalar mig.

• Dixie

Linnea hade jag valt! Men inte Jaqueline, för långt och svårstavat.....

• Qaroliine

Juni hade jag valt, det heter min dotter i andranamn

Tove var det jag gillade minst.

Tilde 101221
  • elyse
    Björnmossa skrev 2013-08-13 11:51:00 följande:
    Absolut inte Elsie, eftersom det är ett smeknamn, Juni, som låter påhittat, eller Jaqueline, om ni inte har kopplingar till Frankrike.

Men barnet skulle kunna heta Elisabet och kallas Elsie, i så fall är det fint. Annars fult.
    Elsie behöver inte vara ett smeknamn. Min mormor heter det och är född på 40-talet. Men visst är det ett av alla varianter som finns på Elisabeth. 

http://www.behindthename.com/name/elizabeth 
  • spöke

Röstade på Tove. Det är ett enkelt och bra namn. Röstar bort Jacqueline (trots att jag är lite frankofil... eller vid närmare eftertanke eftersom jag är frankofil ) - det tonande ljudet i början funkar inte på svenska utan det blir mer som schack... och då försvinner det fina i namnet tycker jag.

• Jackie och prinsarna

Edith - Upplever jag som ett tantnamn. Tycker inte att det riktigt funkar på barn
    Lillian - Värre än Edith. Edith har jag stött på barn som heter, men Lillian tror jag får vänta 5-10 år till. 
    Elsie - Funkar väl, men tycker det låter lite som ett smeknamn och tantigt. Kanske Elsa? 
    Nathalie - Visst, om ungen var född på 90-talet. 
    Mathilda - OK namn, men väldigt vanligt och därmed lite tråkigt. 
    Jacqueline - Mitt namn, fast jag stavar det Jaqueline (utan C). Har varit knepigt att leva med, inte alla som vet hur det ska uttalas. Plus att det automatiskt blir Jackie som smeknamn. 
    Lovisa - Upplever jag som ett väldigt barnsligt namn
    Juni - fint, men vet inte hur bra det funkar på vuxna
    Elise - Fint namn! Enkelt att stava och uttala, internationellt gångbart
    Linnea - Har ju varit väldigt vanligt sedan början på 90-talet. Uttjatat. 
    Tove - OK. Vanligt, men inte uttjatat som Linnea.

★ Alexander 060929 ★ Eliah 080107 ★ Maximilian 100509
Svar på tråden Vad tycker du om följande 11 flicknamn?