• Kattungeeeee

Vaccinera för gammal kattunge??

Hejsan, tänkt ett bra tag på att skaffa en liten kattunge och äntligen så har man tagit ett beslut,  .
    Kollat runt på blocket etc och hittat en riktigt go' kattunge men som trots allt inte är vaccinerad.
    Hört att katten ska vaccineras första gången vid 8 veckors ålder, och den som man har kontaktat ägaren till och allt är 11 veckor (12 nu på söndag).
    Så jag tänkte fråga er här på fb om det går lika bra att ta första sprutan vid 12 veckor istället?

Om inte, vad ska jag göra med min misse?  

Tack i förväg. 
  • Svar på tråden Vaccinera för gammal kattunge??
  • Jemp

Det går absolut att vaccinera när du fått hem den.

Men tidigare är bättre och mer seriösa uppfödare vaccinerar (och bör gynnas).

• Kattungeeeee
    Jemp skrev 2013-08-15 05:17:39 följande:
    Det går absolut att vaccinera när du fått hem den.

Men tidigare är bättre och mer seriösa uppfödare vaccinerar (och bör gynnas).
    Okej tack så mycket.
    Vad ska jag vaccinera min kattunge mot?
    Har hört att man ska vaccinera den 2  gånger nästan efter varandra, när ska den andra tas?
  • Philippa
    Kattungeeeee skrev 2013-08-15 05:32:00 följande:
    Okej tack så mycket.
    Har hört att man ska vaccinera den 2  gånger nästan efter varandra, när ska den andra tas?

Veterinären ger dig den infon
  • nemo1
    Kattungeeeee skrev 2013-08-15 05:32:00 följande:
    Okej tack så mycket.
    Du kan vaccinera när du fått hem den, men det bästa är att det är gjort innan då kattsnuva kan ligga latent och bryta ut iom flytten då det är stressande för en kattunge. Man ska vaccinera igen efter 3-4 veckor och sedan varje år. Kattsnuva håller ett år och kattpest tre år.
    Råder dig att köpa två kattungar då en kattungen  liv går ut på att busa. Du kan aldrig ersätta en annan kattunge om du så är hemma 24-7. 
  • Kattungeeeee
    nemo1 skrev 2013-08-15 10:12:06 följande:
    Du kan vaccinera när du fått hem den, men det bästa är att det är gjort innan då kattsnuva kan ligga latent och bryta ut iom flytten då det är stressande för en kattunge. Man ska vaccinera igen efter 3-4 veckor och sedan varje år. Kattsnuva håller ett år och kattpest tre år.
    Råder dig att köpa två kattungar då en kattungen  liv går ut på att busa. Du kan aldrig ersätta en annan kattunge om du så är hemma 24-7. 
    Ja, det är väldigt mycket att tänka på före kattköp, tack för infon.
    Kostar två katter mycket mer extra eller ligger det på ungefär samma? 
  • nemo1
    Kattungeeeee skrev 2013-08-15 10:28:26 följande:
    Ja, det är väldigt mycket att tänka på före kattköp, tack för infon.
    Kostar två katter mycket mer extra eller ligger det på ungefär samma? 
    Det blir lite dyrare men det är det värt. Katterna ska vaccineras, idärkas, kastreras vid sex månaders ålder och försäkras. Blir katten sjuk eller skadar sig så kostar det många tusenlappar så en försäkring är ett måste.
    Bor du i en liten etta så rekommenderar jag dig att inte köpa katt då katter behöver utrymme.
    Katterna ska även ha kvalitetsmat från djuraffär då matbutikernas torrfoder är mycket dåliga och gör successivt katterna sjuka. Blötmat däremot går utmärkt att köpa där då en av de bästa är Mjau blötmat.

Tänk noga igenom ditt beslut då det är ett åtagande på 15-20 år och katt kostar pengar. Har du kattvakt om du ska åka bort, allergi, klarar av katt och ev barn. Du bör även ha en buffert om katten behöver veterinärvård då det även med försäkring är dyrt 
    Läs igenom HELA kattstaus.se för att lära dig om katters beteenden och behov. 
  • Omogen citron

Du kan absolut vaccinera en 12 veckors kattunge. Själv har jag just fått hem en två år gammal katt som ska vaccineras för första gången nu på onsdag. Det är inga problem. :)

Ring gärna runt och kolla priser. Det kan skilja en hel del.

• Omogen citron
    nemo1 skrev 2013-08-15 10:38:24 följande:
    .Bor du i en liten etta så rekommenderar jag dig att inte köpa katt då katter behöver utrymme. 

Det fungerar utmärkt att ha katter i en etta, man får tänka på ett annat sätt bara. Man får ha mycket takhöga klösträd, sätta upp saker som katten kan gå på, på väggarna och ha roliga leksaker och krypin.
  • Kattungeeeee
    nemo1 skrev 2013-08-15 10:38:24 följande:
    Det blir lite dyrare men det är det värt. Katterna ska vaccineras, idärkas, kastreras vid sex månaders ålder och försäkras. Blir katten sjuk eller skadar sig så kostar det många tusenlappar så en försäkring är ett måste.
    Bor du i en liten etta så rekommenderar jag dig att inte köpa katt då katter behöver utrymme.
    Katterna ska även ha kvalitetsmat från djuraffär då matbutikernas torrfoder är mycket dåliga och gör successivt katterna sjuka. Blötmat däremot går utmärkt att köpa där då en av de bästa är Mjau blötmat.

Tänk noga igenom ditt beslut då det är ett åtagande på 15-20 år och katt kostar pengar. Har du kattvakt om du ska åka bort, allergi, klarar av katt och ev barn. Du bör även ha en buffert om katten behöver veterinärvård då det även med försäkring är dyrt 
    Läs igenom HELA kattstaus.se för att lära dig om katters beteenden och behov. 
    Inte läst så mycket på kattstatus men läst en massa i ungefär två månader innan jag tagit beslut.
    Så jag är redo att ta ansvaret för en liten misse, bor inte i en etta nej, så det bör inte vara några problem.
    Tänkt besikta den hos veterinär så fort jag fått hem den, (inte direkt men efter ett par da'r).
    Försäkra den och allt viktigt så fort som möjligt.
    Omogen citron skrev 2013-08-15 10:50:00 följande:
    Du kan absolut vaccinera en 12 veckors kattunge. Själv har jag just fått hem en två år gammal katt som ska vaccineras för första gången nu på onsdag. Det är inga problem. :)

Ring gärna runt och kolla priser. Det kan skilja en hel del.
    Tack för informationen, tur man har då!
    Har redan hittat en väldigt nära som vaccinerar mot båda för ett bra pris.
  • nemo1
    Kattungeeeee skrev 2013-08-15 11:08:53 följande:
    Inte läst så mycket på kattstatus men läst en massa i ungefär två månader innan jag tagit beslut.
    Så jag är redo att ta ansvaret för en liten misse, bor inte i en etta nej, så det bör inte vara några problem.
    Tänkt besikta den hos veterinär så fort jag fått hem den, (inte direkt men efter ett par da'r).
    Försäkra den och allt viktigt så fort som möjligt.

Tack för informationen, tur man har då!
    Har redan hittat en väldigt nära som vaccinerar mot båda för ett bra pris.
    Ett bra pris är 250:- så har du en riktlinje. Alla veterinärer har vaccin mot både kattpest och snuva.
  • Omogen citron
    nemo1 skrev 2013-08-15 16:35:18 följande:
    Ett bra pris är 250:- så har du en riktlinje. Alla veterinärer har vaccin mot både kattpest och snuva.

Så billigt har jag aldrig sett vaccin. Jag betalar 350 kronor, det är det billigaste jag har hittat. (Jag har ringt runt.)
  • Kattungeeeee
    Omogen citron skrev 2013-08-15 22:09:59 följande:

Så billigt har jag aldrig sett vaccin. Jag betalar 350 kronor, det är det billigaste jag har hittat. (Jag har ringt runt.)
    330:- Kostar det här för både kattpest och kattsnuva..Förvånad
Svar på tråden Vaccinera för gammal kattunge??