• Miemi

Vägrar sluta med blöja, är det helt fel att ta det lugnt med det?

Min son är snart 3,5 år och det finns inget som kan få honom att gå på pottan. Han är lite barnslig och omogen för sin ålder. Inget oroväckande, allt ok enligt BVC, MEN han är lite senare och försiktigare än andra barn, det märker jag. Han har alltid varit dålig att äta så mitt största fokus har alltid varit maten även om vi introducerade pottan förra sommaren och frågade om han vill kissa där.

Nu i sommar har jag gjort allt efter alla tips. Han har sprungit naken, kissat ute etc. När vi har varit på stranden så har han sagt till när han är kissnödig och vi har gått till buskarna, så han vet mycket väl när han ska kissa.

Men hemma vägrar han gå utan blöja och han gråter om jag föreslår kalsonger och går jag med honom till pottan så gallskriker han och är otröstlig länge. Han vill bara ha blöja.

Så nu har jag tagit en paus och känner lite att han är nog inte mogen för potta ändå trots sin ganska höga ålder i avseendet. Jag låter honom ha blöja, pottan står framme och han får följa mig till toaletten varje gång jag ska gå för att han ska se att mamma och pappa går på toa.   
    På förskolan har de sagt att de låter honom se när andra barn kissar på toaletten.

Det är allt jag gör just nu och har lite bestämt mig för att låta det vara så här tills han bestämmer själv. Men jag är ändå rätt osäker. När jag googlar får jag många träffar på att det INTE är ok med blöja efter tre år och ja, det känns jobbigt.

Någon med erfarenhet?   

• Svar på tråden Vägrar sluta med blöja, är det helt fel att ta det lugnt med det?
  • skogsvitter
    Alexi skrev 2013-08-18 08:07:28 följande:
    Jag kan säga att vår dotter var extremt emot potta/toalett eftersom hon helt enkelt hade supersvårt för alla förändringar, hon har varit sen både socialt och språkligt osv. Så när hon var 3,5 kände jag att det var dags ändå så jag tog henne direkt på morgonen, satte henne på toaletten och sen fick hon sitta där tills hon kissade, vilket tog en timma de första dagarna (hon hade alltså inte fattat innan hur man gjorde för att kissa på toaletten). Sen tyckte hon omställningen var jobbig, det var jobbigt att släppa kontrollen på det viset och gå på toaletten osv men på två veckor var hon blöjfri och jättelycklig över det och sen tog det två veckor innan hon ville slippa nattblöjan och det gick helt utan problem.

Så är det bara att barnet är rädd för förändringen kan jag se att det faktiskt var bra för vår dotter att vi tvingade fram det, för intresserad själv hade nog kunnat ta lång tid innan hon blev.
    Håller helt med, jag tror att det oftast handlar om detta när äldre barn motsätter sig detta så pass kraftigt. Ibland kan det dock handla om förstoppningsproblematik etc också men det tycks ju inte vara fallet för TS. Ert sätt må låta drastiskt men kanske är det just vad som behövs om förändringen är så pass läskig, en tydlig och konsekvent vägledning från en trygg vuxen.
  • susa

Jag mutade mitt barn med en krona till spargrisen om det kom kissSkrattande

• liv

Men vadå inte mogen? Att inte vara mogen tänker jag är när man inte kan kontrollera när kisset kommer men det kan han ju uppenbarligen. Förstår inte varför barn ska behöva gå med blöja bara för att de "inte vill". Gör ni så annars också? Barnet slipper om det inte vill.

• susa
    liv skrev 2013-08-30 10:13:55 följande:
    Men vadå inte mogen? Att inte vara mogen tänker jag är när man inte kan kontrollera när kisset kommer men det kan han ju uppenbarligen. Förstår inte varför barn ska behöva gå med blöja bara för att de "inte vill". Gör ni så annars också? Barnet slipper om det inte vill.
    Det beror på hur besvärligt det är. Man ska ju välja sina konflikter, heter det ju. Bara för att man låter barnet ha blöja på, trots att mognaden finns där, betyder ju inte att man släpper problemet, bara att man tacklar det från ett annat håll, kanske?
  • liv
    susa skrev 2013-08-30 11:24:24 följande:
    Det beror på hur besvärligt det är. Man ska ju välja sina konflikter, heter det ju. Bara för att man låter barnet ha blöja på, trots att mognaden finns där, betyder ju inte att man släpper problemet, bara att man tacklar det från ett annat håll, kanske?
    Eh hur tacklar man problemet genom att strunta i det? Man undrar ju vad det är för människor som låter sina normalt fungerande 4 och 5-åringar gå runt i blöja för att de inte är mooogna än...
  • Zunrose

en liten uppdatering här ..vi gick ifrån att sluta tjata med ett blöjfritt barn dagtid just nu..hon springer på toaletten när hon behöver utan att ens säga till :) så håll ut ni kommer dit=)

• Maggie Puh

Jag körde belöningssystem på båda mina och de har varit torra innan 2 års dagen (dagtid). Vi gjorde som rytin så fort de lärt sig sitta själva att sitta på pottan vid varje blöjbyte (även om de var runt 1,5 när först kisset/bajset kom i pottan) och då fick de välja klistermärke att sätta på pottan. Båda var torra nattid vid 3 års dagen.

• Millis 27

Vi får börja hålla fast honom på toaletten då, så släpper det väl så småningom.

• Alexi

Millis: muta honom med spel på Ipad/telefon eller liknande?

• mammalovis

Där det inte finns press från förskola eller dylikt händer det ju att föräldrarna vänder på det och frågar när barnet tänker sluta. Om det sedan har funkat vet jag inte. Kiss/bajs, mat och sömn är ju de saker barnen kan bestämma över och vägra så länge det går.

• susa
    liv skrev 2013-08-30 14:07:16 följande:
    Eh hur tacklar man problemet genom att strunta i det? Man undrar ju vad det är för människor som låter sina normalt fungerande 4 och 5-åringar gå runt i blöja för att de inte är mooogna än...
    Nu var ju iofs barnet i TS 3,5 år och visade inget intresse, utan bara ångest och ilska, och då kan man, som föräldrarna och dagispersonalen gör, låta barnet vara med andra barn vid toabesök så kanske intresset kommer på barnets inititativ.  Det är inte att strunta i problemet bara för att man låter blöjan vara på. Allt är inte svart eller vitt. Eftersom alla barn är olika får man försöka tills man hittar en metod som fungerar.
  • Leppelina och jag

Vad kämpigt det låter! Det låter som om din son behöver lite vägledning i det här – utan att för den delen göra pottan/toaletten till något ångestframkallande och hemskt. Jag tror inte på tvång, men jag tror på att lirka och förklara, kanske satsa på speciella potträningsbyxor som man kan kalla blöjkalsonger om det gör saken lättare (de håller kisset så det inte blir stora pölar, men det känns ändå vått och lite obekvämt. Vanliga blöjor kan ju innehålla hur mycket som helst och fortfarande kännas torra). Vägrar han potträningsbyxor också skulle jag inte göra någon stor grej av det heller, man kan gå på pottan men ha blöjor under tiden.

För vår son var det långt ifrån självklart att komma igång. Han fick syskon mitt i alltihop och det gjorde inte saken lättare. Till slut gjorde vi en ”pottkalender” tillsammans, vi köpte papper och pennor och klippte sedan ut massa bajskorvar och kissdroppar som han fick klistra in i vår hemmaritade väggkalender så fort han varit på pottan (oavsett om det hänt något eller inte – det är faktiskt rätt bra att bara ha suttit på pottan också).

Pottkalendern blev världens grej och det tog inte lång tid innan vår lille kille var blöjfri på dagarna. Det hade säkert gått ändå, men det blev en knuff och pottbesöken blev desto roligare när man fick klistra bajskorvar efteråt. Min Pottkalender har vi nu jobbat vidare på – den har blivit officiell kan man väl säga – tryckt och färdig blir den nu i veckan faktiskt. Så nu kan vilken liten pottränare som helst få hjälp av den. Det kanske skulle kunna vara något för din son! Att introducera ett nytt moment med klistermärken och lite roliga gubbar kanske gör susen.

Jag håller tummarna!
    Karin

Svar på tråden Vägrar sluta med blöja, är det helt fel att ta det lugnt med det?