Vägrar sluta med blöja, är det helt fel att ta det lugnt med det?
Min son är snart 3,5 år och det finns inget som kan få honom att gå på pottan. Han är lite barnslig och omogen för sin ålder. Inget oroväckande, allt ok enligt BVC, MEN han är lite senare och försiktigare än andra barn, det märker jag. Han har alltid varit dålig att äta så mitt största fokus har alltid varit maten även om vi introducerade pottan förra sommaren och frågade om han vill kissa där.
Nu i sommar har jag gjort allt efter alla tips. Han har sprungit naken, kissat ute etc. När vi har varit på stranden så har han sagt till när han är kissnödig och vi har gått till buskarna, så han vet mycket väl när han ska kissa.
Men hemma vägrar han gå utan blöja och han gråter om jag föreslår kalsonger och går jag med honom till pottan så gallskriker han och är otröstlig länge. Han vill bara ha blöja.
Så nu har jag tagit en paus och känner lite att han är nog inte mogen för potta ändå trots sin ganska höga ålder i avseendet. Jag låter honom ha blöja, pottan står framme och han får följa mig till toaletten varje gång jag ska gå för att han ska se att mamma och pappa går på toa.
På förskolan har de sagt att de låter honom se när andra barn kissar på toaletten.
Det är allt jag gör just nu och har lite bestämt mig för att låta det vara så här tills han bestämmer själv. Men jag är ändå rätt osäker. När jag googlar får jag många träffar på att det INTE är ok med blöja efter tre år och ja, det känns jobbigt.
Någon med erfarenhet?