• Anonym (Faller)

Någon som stannat efter långvarig otrohet?

Min värld har rasat samman. Sambon berättade för några veckor sedan att han varit otrogen med en av våra kvinnliga bekanta under TVÅ års tiden... Under denna tid har vi väntat och fött vårt andra barn. Han säger att det varit sex. Sex utan känslor. Klassiskt?! Han säger att han varit vilse eftersom vi haft det tufft (två barn inom loppet av tre år), saknat ömhet och sex. Jag känner apati. Som i ett vaccum. Lever varje dag för barnens skull. Befinner mig i en bubbla av ångest. Kan inte ens gråta. Som en ond mardröm. Han gråter. Något märkligt i mig tycker synd om honom? Han vill bli förlåten. Älskar mig. Ånger. Jag älskar honom. Och hatar. VET ABSOLUT INGENTING!! Inte berättat för någon, antar att jag skäms? Att jag inte är värd en man som är trogen. Jag sorterar och försöker tänka klart, men det är fan omöjligt. Är det ens möjligt att gå vidare och hitta varandra igen? Kan jag NÅGONSIN lita på honom? Ha sex med honom? TVÅ ÅR?!?! Får panik när jag tänker på alla stunder när jag trodde vi var lyckliga, om än trötta småbarns föräldrar, samtidigt åkte han hem och satte på henne? Hur överlever man det. Finns det NÅGON som varit med om något liknade och stannat kvar? Går det att få ett drägligt liv igen.

• Svar på tråden Någon som stannat efter långvarig otrohet?
  • Anonym (Livsångest)

Jag är du. Du är jag. Min man var otrogen i nästan fyra år. Det har nu snart gått 7 månader sedan han berättade... Jag bestämde mig dag 1 att inte ta något beslut före 6 månader hade passerat. Vilket var klokt. Jag minns ingenting av de första två månaderna. Jag vet fortfarande inte vad jag vill, men det har stundvis blivit lättare att andas. Vissa dagar kan man må nästan bra. Vi tar hjälp av en psykoterapeut nu. Det tror jag är ett måste. Han går också till en egen psykolog och jag med... Allt för att läka. Jag söker själv tröst och vägledning så det kan jag inte ge dig. Men du är inte ensam. Det är tröst för mig att känna. Kramar

• Anonym (old story)
    Anonym (other side) skrev 2013-08-19 13:53:06 följande:

En sak som jag dock tror att din man ljuger om, det är att det  bara skulle handla om sex. Om man träffar en och samma person regelbundet under så lång tid så handlar det naturligtvis inte bara om sex (även om sexet är bra osv). Det är oundvikligt att man får känslor för varandra. Jag har starka känslor för mitt vänsterprassel, men jag älskar min man.
    Nej, det är verkligen inte oundvikligt att man får eller har känslor bara för att det fortsätter under lång tid. Det behöver itne ens handla om BRA sex. Det är snarare tvärtom – uppstår ömsesidiga känslor och/eller riktigt bra sex så händer det något med relationen, den tas åt något håll och fortsätter inte bara likadant med korta, hemliga träffar.
    Det kan vara en tillfällig impuls, orsakad av leda, frustration, övermod, flyktig attraktion eller vad som helst som sätter igång ett skeende som man sedan inte förmår ta sig ur. Man kan faktiskt känna negativa känslor som förakt eller rent av någon slags skräck men ändå inte kunna bryta.
    Hemligheten i sig gör det svårare. Man kanske själv var den som satte igång det hela men så övergår det till att den andra blir drivande (ganska klassiskt könsfördelat ofta) och man känner sig skyldig att fortsätta, kan inte säga nej utan driver på något vis passivt med, fejkande någon slags entusiasm.
    Detta kan pågå i år och man önskar bara att den andra ska försvinna från jordens yta så man slipper. Eller blir ertappad.
    Det är egentligen inte konstigare än att många stannar i destruktiva förhållanden av olika slag.

Män förefaller skilja mer på sex och kärlek än kvinnor, kanske av både biologiska och kulturella skäl. Öppet förhållande är extremt mycket vanligare bland homosexuella män än bland heterosexuella och lesbiska par. Det kanske är en förklaring till att män sällan lämnar sin fru för älskarinnan – som utgår ifrån att han känner samma som henne men "väljer bort kärleken". I själva verket gör han tvärtom.

Män förefaller skilja mer på sex och kärlek än kvinnor, kanske av både biologiska och kulturella skäl. Öppet förhållande är t ex extremt mycket vanligare bland homosexuella män än bland heterosexuella och lesbiska par. Det kanske också är en förklaring till att män sällan lämnar sin fru för älskarinnan – som utgår ifrån att han känner samma som henne men "väljer bort kärleken". I själva verket gör han tvärtom.

Och kvinnan som "har känslor" (som hon är övertygad om att älskaren delar) upptäcker också ofta att allt spricker som en såpbubbla vid avslöjande. Det blir bara sjaskigt, billigt och hjärndött alltihop.

• Anonym (Faller)

Jag igen. Tack för alla fina svar, värmer i sorgen.

Kvällarna och nätterna är vidriga. Ångesten som river i mig. Psykisk smärta som känns fysiskt, hjärtklappning, andnöd, yrsel. Sover inte. Tänker. Tänker. Tänker. HUR SKA JAG ÖVERLEVA?! Man pratar om omöjligheten i att förlåta, men lära sig leva med. Tror kanske det är tvärtom för mig. Kan kanske förlåta men aldrig acceptera. Min älskade har varit med en annan. Han har LEGAT med en annan kvinna o släppt in henne i den sfär som var min! Är jag så dålig?! Panik i hela kroppen. HJÄLP!!!

• Anonym (other side)
    Anonym (Faller) skrev 2013-08-22 23:01:34 följande:
    Jag igen. Tack för alla fina svar, värmer i sorgen.
    Kvällarna och nätterna är vidriga. Ångesten som river i mig. Psykisk smärta som känns fysiskt, hjärtklappning, andnöd, yrsel. Sover inte. Tänker. Tänker. Tänker. HUR SKA JAG ÖVERLEVA?! Man pratar om omöjligheten i att förlåta, men lära sig leva med. Tror kanske det är tvärtom för mig. Kan kanske förlåta men aldrig acceptera. Min älskade har varit med en annan. Han har LEGAT med en annan kvinna o släppt in henne i den sfär som var min! Är jag så dålig?! Panik i hela kroppen. HJÄLP!!!
    När du skriver "Är jag så dålig?" så gör du kardinalfel nr 1, nämligen att du JÄMFÖR dig (om än på ett omedvetet plan) med den andra kvinnan. Vad har hon som inte jag har? Större fastare bröst? Smalare? Sötare? Bla, bla bla Jag kan garantera dig att din man inte jämför er två. Ni är två olika kvinnor.

Jag skulle aldrig komma på tanken att jämföra min man med mitt vänsterprassel. De är två helt olika män som, om jag får vara lite sarkastisk, fyller olika syften. Min man är inte sämre på sex, mitt vänsterprassel är inte sämre på sex. De är bara väldigt....olika...

Men, tyvärr så tror jag att din man hade starka känslor för den andra kvinnan. Det som Old Story skriver ovan är nog ändå ganska ovanligt, för i så fall handlar det ju om ett självdestruktivt beteende (kunde likagärna varit att man skär sig eller svälter sig) och det hör nog till undantagen
  • Anonym (jadu)

Jag har stannat och mått jättedåligt i många år. Självkänslan och självförtroendet på botten, annars skulle jag lämnat.

Numera lever vi ganska väl tillsammans som familj, han känns som min bror...vi är goda vänner. Jag tror däremot inte att jag nånsin kommer kunna ha sex med honom igen, han har dödat de känslorna hos mig genom att välja bort mig så många gånger.  

• Fool
    Anonym (other side) skrev 2013-08-23 09:29:05 följande:
    När du skriver "Är jag så dålig?" så gör du kardinalfel nr 1, nämligen att du JÄMFÖR dig (om än på ett omedvetet plan) med den andra kvinnan. Vad har hon som inte jag har? Större fastare bröst? Smalare? Sötare? Bla, bla bla Jag kan garantera dig att din man inte jämför er två. Ni är två olika kvinnor.

Jag skulle aldrig komma på tanken att jämföra min man med mitt vänsterprassel. De är två helt olika män som, om jag får vara lite sarkastisk, fyller olika syften. Min man är inte sämre på sex, mitt vänsterprassel är inte sämre på sex. De är bara väldigt....olika...

Men, tyvärr så tror jag att din man hade starka känslor för den andra kvinnan. Det som Old Story skriver ovan är nog ändå ganska ovanligt, för i så fall handlar det ju om ett självdestruktivt beteende (kunde likagärna varit att man skär sig eller svälter sig) och det hör nog till undantagen
    Nja , jag tror att du har delvist fel på den punkten... jag tror att det är ganska normal att jämföra sig själv med älskaren / älskarinnan  , det är kanske något du inte förstår sett från DIN sida.... problemet är att den som blivit bedragen är övertygad om att han eller hon fyller ALLA syften , att partnern är nöjd , när det sedan visar sig att partnern roat sig på annat håll så är det självklart att det ploppar upp frågor... varför ?

Nu tror jag inte det är bra att jämföra sig . för det håller jag med dig om att det inte är , men jag tror att det är väldigt naturligt att göra det som ett svar på frågan... varför ?

Om vii tar dig som exempel , du skriver att varken din älskare eller din man knullar bättre bara "olika" , nu vet jag inte om din man vet om dina "äventyr" men om han får reda på det tror du inte han oxå skulle fundera på om älskaren knullar bättre eftersom du tydligen bevisligen tyckte att du behövde ha sex med honom ? Nånting måste väl ha saknats i ert sexliv om du ansåg att du behövde knulla någon annan oxå ? Ok om sexet hemma varit obefintligt , då är det kanske lättare att förstå att partner sökte sex rent allmänt , men om man nu har ett aktivt sexliv hemma så är det nog svårare att inte jämföra sig.... jag tror frågan ... varför behövde hon knulla någon annan ?... är ganska naturlig.

Däremot tror jag att även om man nu jämför sig (vilkjet jag tror är ooundvikligt) så är det viktigt att inte tror att den andra var på något sätt bättre , dvs att nervärdera sig själv pga det , men tyvärr tror jag en otrohet gör väldigt mycket skada på självkänslan ändå
  • Anonym (other side)
    Fool skrev 2013-08-23 10:06:54 följande:
    Nja , jag tror att du har delvist fel på den punkten... jag tror att det är ganska normal att jämföra sig själv med älskaren / älskarinnan  , det är kanske något du inte förstår sett från DIN sida.... problemet är att den som blivit bedragen är övertygad om att han eller hon fyller ALLA syften , att partnern är nöjd , när det sedan visar sig att partnern roat sig på annat håll så är det självklart att det ploppar upp frågor... varför ?

Nu tror jag inte det är bra att jämföra sig . för det håller jag med dig om att det inte är , men jag tror att det är väldigt naturligt att göra det som ett svar på frågan... varför ?

Om vii tar dig som exempel , du skriver att varken din älskare eller din man knullar bättre bara "olika" , nu vet jag inte om din man vet om dina "äventyr" men om han får reda på det tror du inte han oxå skulle fundera på om älskaren knullar bättre eftersom du tydligen bevisligen tyckte att du behövde ha sex med honom ? Nånting måste väl ha saknats i ert sexliv om du ansåg att du behövde knulla någon annan oxå ? Ok om sexet hemma varit obefintligt , då är det kanske lättare att förstå att partner sökte sex rent allmänt , men om man nu har ett aktivt sexliv hemma så är det nog svårare att inte jämföra sig.... jag tror frågan ... varför behövde hon knulla någon annan ?... är ganska naturlig.

Däremot tror jag att även om man nu jämför sig (vilkjet jag tror är ooundvikligt) så är det viktigt att inte tror att den andra var på något sätt bättre , dvs att nervärdera sig själv pga det , men tyvärr tror jag en otrohet gör väldigt mycket skada på självkänslan ändå
    Men handen på hjärtat Fool, vilken människa kan fylla ALLA syften? Ingen är ju fulländad. Det är väl därför som många som väljer att leva poly, just detta att ingen kan uppfylla alla syften/önskningar. Sedan tror jag att du får läsa mina inlägg lite mer noggrant Jag har aldrig knullat (gillar inte det ordet, men eftersom du väljer att använda det, så OK) med mitt vänsterprassel. Jag vet knappt ens om det vi har gjort kan kallas för sex. Men det spelar väl egentligen inte så stor roll, för jag har/hade en intim relation med en annan man och det vet inte min make om. Det är illa, jag vet det, så du behöver inte poängtera det.

Nej, jag anser inte att något saknas i mitt och min makes sexliv. Förutom att passionen är borta, vilket ju inte alls är konstigt med tanke på att vi varit ett par i 18 år.

Jag håller med dig om att det nog faller sig naturligt för de flesta att undra "varför behövde han/hon k****a någon annan". Däremot bör man nog tänka ett varv till och försöka tänka i lite andra banor. Förmodligen för att det var nytt, spännande, pirrelipirr, tonårsrus osv osv. Något som en etablerad partner av naturliga skäl inte kan erbjuda. Så, om man ger sig i kast med att jämföra sin partner med sitt vänsterprassel, så blir det som att jämföra päron med äpplen. Två helt olika saker alltså.

Men man kan ju fortsätta att röra runt i gyttjan och plåga sig själv med den ständiga frågan VARFÖR. Problemet är att man bara hänger sig åt självplågeri. För man kommer aldrig att få något svar. Oftast vet inte ens den som bedrar själv varför han/hon var otrogen.

Man får väl svara som man gjorde när man som litet barn frågade en kompis Varför och kompisen svarade Därför
  • Fool
    Anonym (other side) skrev 2013-08-23 10:44:55 följande:
    Men handen på hjärtat Fool, vilken människa kan fylla ALLA syften? Ingen är ju fulländad. Det är väl därför som många som väljer att leva poly, just detta att ingen kan uppfylla alla syften/önskningar. Sedan tror jag att du får läsa mina inlägg lite mer noggrant Jag har aldrig knullat (gillar inte det ordet, men eftersom du väljer att använda det, så OK) med mitt vänsterprassel. Jag vet knappt ens om det vi har gjort kan kallas för sex. Men det spelar väl egentligen inte så stor roll, för jag har/hade en intim relation med en annan man och det vet inte min make om. Det är illa, jag vet det, så du behöver inte poängtera det.

Nej, jag anser inte att något saknas i mitt och min makes sexliv. Förutom att passionen är borta, vilket ju inte alls är konstigt med tanke på att vi varit ett par i 18 år.

Jag håller med dig om att det nog faller sig naturligt för de flesta att undra "varför behövde han/hon k****a någon annan". Däremot bör man nog tänka ett varv till och försöka tänka i lite andra banor. Förmodligen för att det var nytt, spännande, pirrelipirr, tonårsrus osv osv. Något som en etablerad partner av naturliga skäl inte kan erbjuda. Så, om man ger sig i kast med att jämföra sin partner med sitt vänsterprassel, så blir det som att jämföra päron med äpplen. Två helt olika saker alltså.

Men man kan ju fortsätta att röra runt i gyttjan och plåga sig själv med den ständiga frågan VARFÖR. Problemet är att man bara hänger sig åt självplågeri. För man kommer aldrig att få något svar. Oftast vet inte ens den som bedrar själv varför han/hon var otrogen.

Man får väl svara som man gjorde när man som litet barn frågade en kompis Varför och kompisen svarade Därför

Nej det är väl självklart att ingen är perfekt , men om man lever med en annan människa så kan man iaf tro att man gör det av en anledning , jag tror att de flesta inom ett monogamt förhållande oxå tror att deras partner är ganska nöjd , varför skulle man annars leva ihop ? Jag tror det är få som går omkring och tänker att deras partner antagligen knullar någon annan , iaf inte utan anledning.

Jag lägger ingen värdering i din otrohet , det jag kommenterade var varför de flesta jämför sig , och om det är naturligt eller ej , går att undvika eller ej , jag antog att du och din älskare har haft sex eftersom det är väl det de flesta har med sina älskare / älskarinnor , sen kanske det kan förekomma känslor oxå. Dessutom skrev du själv 
    " Min man är inte sämre på sex, mitt vänsterprassel är inte sämre på sex. De är bara väldigt....olika..." , ska man utgå ifrån det så har ni väl haft sex , hur skulle du annars kunna veta att den ena iunte är bättre eller sämre än än den andra ? Det är iaf ganska lätt att tolka det så....

Att röra runt i grytan är ganska oundvikligt , för den som blivt bedragen är det en viktig del i processen att förstå VARFÖR , det är därför de flesta som blivit bedragna har tusentals frågor , eftersom det är en del i bearbetningsfasen , där man försöker göra sig en bild av vad som hänt , göra sig en ny bild av sin partner , och varför det hände så att man kan förhålla sig till det och avgöra vad man vill göra av det  , vad är det här för människa egentligen ?....

Men jag håller med dig om att det är viktigt att inte fastna där utan försöka komma vidare , men det tar som sagt tid , det är en lång process som inte är så lätt som du verkar tro , jag tycker det du skriver speglar en ganska vanligt syn från "andra sidan" , den som bedrar har oftast ingen aning om hur deras otrohet påverkar den bedragne , vilken process det drar igång , den som bedragit reagerar ofta med irritation och oförståelse över alla tusentals frågor som rör sig i skallen på den som blivit bedragen... suck.. varför ska du fråga så mycket ? Kan du inte bara acceptera det ? Kan du inte bara komma över det och gå vidare ?....men riktig så enkelt är det tyvärr inte.

• Anonym (old story)
    Anonym (other side) skrev 2013-08-23 09:29:05 följande:
    Knappast. Att ha en längre historia vid sidan av ÄR självdestruktivt per definition. Ingen människa mår bra av dubbelspel, det som till en början var en energiboost förvandlas snart till motsatsen – en energitjuv. Har man starka känslor på riktigt så gör man NÅNTING åt situationen. Det är precis som vilken relation som helst.
    Ditt resonemang haltar. Om han blir kvar i sidorelationen pga starka känslor så måste väl känslorna för frun vara ännu starkare eftersom han stannar och t.o.m. står för den relationen, eller?
    Om du menar att han fortsätter sätta på älskarinnan så är det pga heta känslor, men inte lämnar frun pga feghet e dyl – så vad i upplägget är det som säger att det inte är precis tvärtom?
  • Anonym (jadu)
    Anonym (old story) skrev 2013-08-23 11:24:55 följande:
    Knappast. Att ha en längre historia vid sidan av ÄR självdestruktivt per definition. Ingen människa mår bra av dubbelspel, det som till en början var en energiboost förvandlas snart till motsatsen – en energitjuv. Har man starka känslor på riktigt så gör man NÅNTING åt situationen. Det är precis som vilken relation som helst.
    Ditt resonemang haltar. Om han blir kvar i sidorelationen pga starka känslor så måste väl känslorna för frun vara ännu starkare eftersom han stannar och t.o.m. står för den relationen, eller?
    Om du menar att han fortsätter sätta på älskarinnan så är det pga heta känslor, men inte lämnar frun pga feghet e dyl – så vad i upplägget är det som säger att det inte är precis tvärtom?

Fast det är nog lätt att känna sig fångad i en fälla om man har ett någorlunda fungerande förhållande hemma med frun (hus, barn osv på plats) men inte de rätta känslorna...som man har för en älskarinna där allt annat saknas (eftersom det är en ny person i ens liv).

Då tror jag det är lätt hänt att man kör på och har kvar båda tills det brister även om man inte alls älskar sin fru längre och utan älskar den nya.

Det är verkligen inte så enkelt att man stannar där man har de starkaste känslorna.

(säger en som ingående diskuterat en otrogen mans tankar, känslor och motiv under flera år i familjerådgivning)     
  • Ej okej

Det är ju väldigt lätt att säga att man inte ska rota runt och fråga varför utan bara konstatera att det är som det är när man är den som bedrar. 

Tycker att du istället ska vara rakryggad och tala om för din man att du håller dig med en älskare, eller vänsterprassel som du föredrar att kalla det, eftersom din man inte kan fylla alla dina behov. Tror nog att det första din man kommer att säga är - varför? Duger inte jag?

Sen tycker jag att du har fel. Jag har varit tillsammans med min sambo i över 25 år och vårt förhållande blir bara mer och mer passionerat. Vi saknar och längtar efter varandra och visst finns pirret kvar. Kanske inte lita ofta eller lika starkt men att riskera sitt förhållande bara för att tillfredsställa det behovet, pirret låter mer än lovligt korkat. Nej, kanske det är så att ingen människa kan uppfylla alla behov man har. Men vad är det som säger att du har rätt att få alla dina behov uppfyllda? Du själv? Trodde man var två i en relation!

Stackars din man. Du offrar honom och er relation bara för en stunds spänning och lite pirr istället för att berätta för honom vad du saknar. Hur vore det om du försökte jobba på ert äktenskap och er relation istället för att springa iväg till en älskare för att hitta det du och din man saknar.
  • Anonym (other side)
    Anonym (old story) skrev 2013-08-23 11:24:55 följande:
    Vad jag menar är att man kan visst ha känslor för två personer (frun och älskarinnan i t ex TS:s fall), fast på olika sätt. Ens partner står för trygghet, vänskap, intimitet, gemensamma barn, hus, intressen, vänner etc. Medans sidorelationen står för åtrå, passion, glöd, pirr, rus. Detta är väl knappast någon nyhet, Old Story?

Förresten är det väl som så att om en man mår så dåligt över förhållandet med älskarinnan, så skulle han väl knappast "få upp den" över huvud taget?!

Det finns ju män som, när det blir påkomna alt. berättar själva, hävdar att älskarinnan har "pressat" dem osv. Precis som om de inte kunnat värja sig. Nä, så går det nog inte till
Svar på tråden Någon som stannat efter långvarig otrohet?