Beklagar det som hänt TS.
Satistiskt sett så ger faktiskt de flesta sin partner en andra chans , men samtidigt så är det få förhållanden som överlever en otrohet i det långa loppet. Jag tror att det hänger ihop med att det tar tid att bearbeta en otrohet , jag tror många förlåter i ren panik , av rädsla för det okända och för sina barns trygghet , jag tror man ska vara väldigt försiktig med att ta några som helst beslut åt antingen det ena eller andra hållet tills man är klar med sin process , tills man hunnit bearbeta det som hänt , detta tar ganska lång tid , jag tror man får räkna med 1-2 år innan man bearbetat. Jag tror det är ganska vanligt att man pendlar mellan att förlåta och lämna många ggr under processen.
Att prata med någon , älta , bryta ihop , etc är en naturlig del av din process , tom väldigt viktigt. Under den första fasen är man bara chockad , tar lite tid att inse att det faktiskt har hänt , på riktigt.... sen kommer reaktionen , där man har insett att det faktiskt har hänt och reagerar på det , oerhört starka känslor , ibland motstridiga , man har delvisst kvar sina känslor för sin partner , men samtidigt hatar man personen för att ha sårat en på det sättet , mycket sorg , ilska , hat , frustration , etc....här är det viktigt att man har någon att prata med , älta och avreagera sig , att hålla allt inom sig förlänger bara din process och riskerar att spöka i framtiden , uppdämd ilska och frustration är inget att rekommendera.. jag antar att det är där du befinner dig nu ?
Efter det kommer du antagligen komma till bearbetningen , du kommer ha en mängd frågor som du behöver svar på , Varför ? Hur kunde du göra så ? Vad tänke du på ? Vad gjorde ni ? Hur ? När ? etc.. ibland vill man ha all information in i minsta lilla detalj...det är oxå helt naturligt och en viktig del av din process , det är viktigt att du oxå får svar på dina frågor , du behöver fakta , behöver veta vad som har hänt för att kunna förhålla dig till det , avgöra vad du vill göra av det. Här är det viktigt att din parner fattar att det är viktigt för dig och svarar ärligt på alla dina frågor trotts att det är obekvämt , detta är lättare sagt än gjort , de flesta skäms och vill rädda det som räddas kan genom att kläcka ur sig så lite som möjligt , ger en cencurerad story , utelämnar mycket , etc.. sanningen brukar tyvärr komma ut i omgångar , ibland inte alls (iaf inte i sin helhet) vilket oxå tyvärr är förödande för tilliten och din / er process , detta kan pågå ganska länge , speciellt om det förekommer lögner , viktigt att din partner inser detta , att lögnerna gör mer skada än otroheten i sig , men samtidigt måste även du komma till en punkt där du inser att det antingen inte finns mer att berätta eller att du känner att du vet tillräckligt mycket för att veta vad du vill göra. Dvs du kanske inte fått all information med iaf tillräckligt mycket...
Under dessa faser kommer du antagligen må väldigt dåligt , många går ner i vikt , kräver extremt mycket energi , tankarna snurrar runt i huvudet i 180 , 24 timmar om dygnet , svårt att sova , ingen aptit , viktminskning , etc. Viktigt att du försöker ta hand om din kropp , gör saker som ger din hjärna en chans att koppla av iaf korta stunder åt gången. Komma iväg där du klan slippa alla måsten iaf en kort stund , helger tex , ta ut semester åk till vänner / familj , etc
Den sista fasen är nyorienteringen... här har du accepterat det som hänt , du kanske fortfarande sörjer det som hänt men har förstått varför och accepterat det åt det ena eller andra hållet , med eller utan din partner , det som hänt upptar inte längre lika mycket av dina tankar , du börjar kunna fungera normalt igen och återår intresset för din omgivning , ditt jobb , vänner , etc , du blickar framåt.... det är egentligen inte förrän du är här som du är redo att ta ett bra beslut på vad du ska göra av det som hänt....så som sagt ha inte bråttom med att ta några beslut än på ett tag , lått det växa fram av sig självt och var extremt ärlig med dig själv , vad vill DU ? , för eller senare vet du med all säkerhet vad du vill göra av det , även om det just nu verkar omöjligt.
Lycka till TS