• Anonym (ledsen)

Abort.. hur kommer jag igenom den?

Hej, som tråden lyder har jag genomgått en abort för ca 3 mån sedan. Jag och min pojkvän har varit tillsammans i 2  år, vi försökte inte bli gravida eftersom vi är så pass (unga, 18 båda två) men blev det trots p-piller.
    Både han, hans föräldrar och mina föräldrar var på mig för en abort när jag berättat om plusset jag fick på stickan. Vi gick och pratade med massa olika barnmorskor, psykologer och soc. Jag fick en uppfattning om att omgivningen ville mig till att gå igenom denna aborten. Jag ville inte, jag ville behålla detta barnet trots konsekvenserna för mitt eget ungdomsliv. Jag mådde otroligt dåligt och när jag varje dag gick igenom en krigszoon då det kändes som om folk spottade mig i ansiktet, fällde mig på vägen, till sist orkade jag inte mer, jag gav upp och gick igenom aborten. (v 11) Det var mitt livs misstag för jag gråter varje dag och jag vet inte hur jag ska kunna gå igenom detta, dem erbjöd psykolog men för mig känns det som om det är en människa som ska lyssna på mig bara för att få lönen. Jag vet om att jag är ung så jag vill gärna inte ha kommentarer om det. Jag är en mess, mitt huvud sprängs snart. Jag behöver en break från alla bebisar då jag fick reda på att kusinen väntar barn exakt samma datum i slutet på dec. Jag vet inte vart jag ska ta vägen när jag ser magen som bara växer på henne och hur hon strålar medan jag sitter här och har inget kvar. Det blir bara värre med tiden, alla låtsas om som om det inte hänt, men vadå? jag sitter och mår så in i helvetes dåligt utav detta, men ingen ser det. Inte ens min pojkvän. Han vet om att jag är ledsen men vi pratar inte om det. Jag behöver bara råd om hur man ska gå vidare eller om det ens går att gå vidare?

Dom som visste om greviditeten känner sig lättade över aborten och tycker att det är såååå enkelt att gå vidare, men hur? Varför fattar dom inte att jag mår dåligt? att ingeting är över än, aborten och hela grejen är inte över ännu. Det var smärta rakt igenom och den är inte över ännu. Vad ska jag göra??

Tacksam för svar. 

/ Ledsen 

• Svar på tråden Abort.. hur kommer jag igenom den?
  • Anonym (P)
    mimine skrev 2013-08-24 12:13:41 följande:
    Hej! Skönt för dig. Och er.
    Jag hade det inte lika jobbigt som ts, (situationen) men det var fel på barnet och det skulle bli svårt för barnet att leva ett normalt liv, hur man nu definierar det. Jag och killen bråkade fruktansvärt mycket om hur vi skulle göra då jag har svårt att bli gravid. Men jag gav mig och kände att det kanske är bäst för barnet ändå. Och sen dess har det blivit bättre mellan oss, vi är gulligare mot varandra och vi försöker prata och förstå. Jag är 20 och han 22. Han vill inte ha barn men jag har haft en barnlängtan så länge och blev så glad för pluset då han mest blev arg och trodde att världen skulle gå under. Det som räddade oss var hans ord hos en rådgivare. Han sa: det är inte det att jag inte vill ha barn med (namn), det vill jag nog en dag, men inte just nu. (Vi båda pluggar)
    Det blir bättre och bättre, sörjer fortfarande min bebis och vissa dagar är totalt mörkt men jag hoppas att jag en dag också kan bli mamma.
    jag känner att det blivit lite lättare nu när det gått en tid, så man kan försöka tänka klarare att man ska nog vänta lite tills studierna är klara åhh. det vill säga flera år puhh men men man vet inte vad som kommer hända under den tiden kanske det kommer dyka upp ett plus, då är det välkommet. man kan aldig vet vad som väntar, men jag vet att min bebis kommer komma.

det är skillnad mellan killar o tjejer vad gäller barnlängtan, dem flesta killar tycker man kan vääääänta utan ett konkret svar på hur länge. man måste vara på, men just i ditt fall kanske det är bra o vänta vad vet jag

;) 
  • Anonym (maya)

För fyra år sedan gick jag också igenom en kirurgisk abort, (v12) och det var fruktansvärt. Samma situation med familjen som för dig, min pappa sa att om jag bestämde mig för att behålla barnet så skulle jag inte längre räknas som hans dotter.
    Det är brutalt vidrigt att tvinga någon att välja på det sättet och det är fruktansvärt plågsamt för individen själv att tvingas göra något sånt här.
    Men hur vidrig min pappa än var och hur ledsen jag än var under en tid så tackar jag honom idag.

Jag tyckte att jag var gammal nog för att skaffa ett barn då, min pojkvän hade jobb och mina studier var snart klara. Men nu när jag ser tillbaka så var jag inte det.
    Jag var 16, men samma fråga återstår ju.

Vänner i min omgivning får barn nu, det är en sån tid/ålder för dem. Och jag bara sitter här och gråter, fyra år efter aborten och kan inte göra något annat än att hata mig själv ibland. Men sen så sa min sambo till mig; Maya, du vill väl ha ett barn som du kan viga hela livet åt? Ge barnet allt den förtjänar och allt du kan ge?

Och han har rätt i det så det är enklare nu. Men jag har fortfarande en extrem längtan till ett barn, den gick aldrig över efter graviditeten. Det känns som att jag fortfarande väntar på att barnet ska komma ut.

• Anonym (ledsen)
    Anonym (maya) skrev 2013-08-24 13:32:10 följande:
    För fyra år sedan gick jag också igenom en kirurgisk abort, (v12) och det var fruktansvärt. Samma situation med familjen som för dig, min pappa sa att om jag bestämde mig för att behålla barnet så skulle jag inte längre räknas som hans dotter.
    Det är brutalt vidrigt att tvinga någon att välja på det sättet och det är fruktansvärt plågsamt för individen själv att tvingas göra något sånt här.
    Men hur vidrig min pappa än var och hur ledsen jag än var under en tid så tackar jag honom idag.

Jag tyckte att jag var gammal nog för att skaffa ett barn då, min pojkvän hade jobb och mina studier var snart klara. Men nu när jag ser tillbaka så var jag inte det.
    Jag var 16, men samma fråga återstår ju.

Vänner i min omgivning får barn nu, det är en sån tid/ålder för dem. Och jag bara sitter här och gråter, fyra år efter aborten och kan inte göra något annat än att hata mig själv ibland. Men sen så sa min sambo till mig; Maya, du vill väl ha ett barn som du kan viga hela livet åt? Ge barnet allt den förtjänar och allt du kan ge?

Och han har rätt i det så det är enklare nu. Men jag har fortfarande en extrem längtan till ett barn, den gick aldrig över efter graviditeten. Det känns som att jag fortfarande väntar på att barnet ska komma ut.
    Hej. Beklagar sorgen, jag vet hur det är, idag är en sådan dag. Gråter bara och känner att världen går under. Har aldrig i mitt liv känt mig så deprimerad som jag känner nu den senaste tiden. Jag önskar jag kunde se in i framtiden och se hur mitt liv ser ut om 4 år, om jag har nån sambo som kan hjälpa till eller om jag bara sitter och gråter då med.
    självklart hade jag också velat ge mitt barn allt i världen men det förhindrar ju inte att man känner för det och hade velat behålla det. Jag vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig men precis så som du säger; Man längtar efter ett barn och man väntar fortfarande på förlossning och hela allt man faktiskt gick och längtade till en tid, som är borta nu.
    Usch, hoppas allt är bra med dig och att du kan gå vidare.. kramar till dig 
  • Anonym (ledsen)

Hej! Jag skrev här för snart en månad sedan, och går nu till tre olika kuratorer/psykologer osvosv, men det hjälper inte. Jag bara undrar, (funderar inte på att bli gravid) Men är det förens man blir gravid igen då man ''klarar av'' att gå vidare från aborten eller går det bara över? Jag har aldrig i mitt liv mått så här dåligt, jag kan inte göra något annat än att tänka på aborten, hur det kändes då den lill* kom ut, att se h*n och jag drömmer ofta drömmar och mardrömmar om barn.. Jag vet inte men efter aborten som jag egentligen inte ville gå igenom har jag bara fått en så tydlig deppression och en otrolig barnlängtan, det känns som om jag går och väntar på att t.ex. magen ska växa, går och väntar på att det liksom ska vara dags om sådär halva tiden.. men inget händer.. 
    går det över med tiden eller går det liksom över när man väl blir gravid igen? eller asså jag blir helt galen.. Vill få ut det ur huvudet. Orkar inte må som jag gör, det blir inte bättre..

Kram 

• Anonym (ledsen)

Hej på er. Känns som om det var länge sedan jag var inne här, och behöver nu skriva av mig.

Jag och min dåvarande pojkvän gjorde sluta i somras, slutet av sommaren pga aborten. Nu vill han ha mig tillbaka men jag säger till honom att det inte går, jag kan inte förlåta mig själv och inte honom heller för att han pushade in mig i något jag faktiskt inte alls ville, vilket jag ser så tydligt nu. Jag känner nu av hur mycket jag saknar känslan av längtan och väntan, hur mycket jag vill ha mitt barn här. Mitt barn skulle varit mitt liv, och det är det i stort sätt ändå. Jag kan inte leva vidare såhär och jag vet inte hur jag nånsin ska kunna komma igenom detta..? aldrig mått så dåligt i mitt liv, aldrig haft sådan ångest och aldrig drömt så många mardrömmar i mitt liv. Jag har aldrig betett mig såhär, har aldrig varit så arg och ledsen, aldrig aldrig aldrig har jag nånsin mått såhär dåligt under en lång tid.. 

Vad ska jag göra? Jag vill ha mitt barn tillbaka, även om det inte går, och det vet jag. Det är väl det som gör mig så fruktansvärt ledsen och vet inte vart jag ska ta vägen. kan tillägga att jag fortfarande går hos psykologer och kuratorer, rådgivning mm.

• Anonym (Trösta)

Läste alla inlägg och tycker verkligen att du inte verkar ha blivit respekterad för din vilja och dina känslor.
    Vet att Arken är bra på sånt här, kärleksfulla mänskor och bra bemötande för jag har träffat andra som varit dit på typ retreat eller helandedagar för själen och som bara är jättetacksamma sen för de upplever sån befrielse och glädje slippa gå med tunga ryggsäckar av sorg och depp.
    Såg en länk längre upp, påminner om den
    www.arken.org/helandecenter/sjalavard.aspx
    Hoppas du ts får den hjälp du behöver.
    Det är inte dig det är fel på för att du har känslor av sorg och förtvivlan, tycker personligen det är mycket mer fel på ett samhälle där man får gör övergrepp på en ung tjej och övertala henne att göra sitt livs värsta misstag för att det är "förnuftigt" just då. Att se abort som lätt som en plätt, det är en hemsk lögn för det är nog nåt av det svåraste för många kvinnor som gråter åratal efteråt.
    Men det betyder inte att det inte finns förlåtelse och läkedom, du ts kommer också att må bra och kunna le igen.

• Anonym (Trösta)
    Anonym (Trösta) skrev 2013-12-02 23:33:37 följande:
    Läste alla inlägg och tycker verkligen att du inte verkar ha blivit respekterad för din vilja och dina känslor.
    Vet att Arken är bra på sånt här, kärleksfulla mänskor och bra bemötande för jag har träffat andra som varit dit på typ retreat eller helandedagar för själen och som bara är jättetacksamma sen för de upplever sån befrielse och glädje slippa gå med tunga ryggsäckar av sorg och depp.
    Det är inte dig det är fel på för att du har känslor av sorg och förtvivlan, tycker personligen det är mycket mer fel på ett samhälle där man får gör övergrepp på en ung tjej och övertala henne att göra sitt livs värsta misstag för att det är "förnuftigt" just då. Att se abort som lätt som en plätt, det är en hemsk lögn för det är nog nåt av det svåraste för många kvinnor som gråter åratal efteråt.
    Men det betyder inte att det inte finns förlåtelse och läkedom, du ts kommer också att må bra och kunna le igen.
    menar att du måste förlåta dig själv, (som du säger att du inte kan)  du  var under press och orkade inte längre stå emot...
    också bra att förlåta de som gjorde så fel mot dig, det var fruktansvärt fel gjort men de trodde nog de gjorde rätt, visste väl inte bättre... 
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (Trösta) skrev 2013-12-02 23:33:37 följande:
    Anonym (Trösta) skrev 2013-12-02 23:37:03 följande:
    menar att du måste förlåta dig själv, (som du säger att du inte kan)  du  var under press och orkade inte längre stå emot...
    också bra att förlåta de som gjorde så fel mot dig, det var fruktansvärt fel gjort men de trodde nog de gjorde rätt, visste väl inte bättre... 

Tack, tack! Det känns lite bättre nu.. men är fortfarande nere. Har nu ingen kontakt med ''pappan'' över huvudtaget då jag kände att det var bäst att bryta den kontaken, jag blev bara irriterad och ledsen av honom. Jag går och pratar med kuratorer osv fortfarande. men ångesten och hatet till alla som påverkade mig finns kvar och jag kommer aldrig aldrig kunna förlåta mig själv eller de som satte mig i effekt.. 

Åh ångrar mig varje dag...

• Anonym (Föll Nästan)

Hej!

Jag var i en liknande situation som dig. Jag var 18, gick i skolan, var ihop med fadern, ville behålla men alla och då menar jag alla omkring mig tyckte eller tog för givet att abort var det enda rätta för mig. Vilket min magkänsla protesterade emot! 

När jag var i v. 9 så fick jag en rejäl blödning och alla symtom försvann. Var då säker på att jag fått missfall och har nog aldrig känt mig så tom i själen som jag gjorde under de dagarna. Fick i alla fall göra ett ultraljud för att vara säker och där fanns en krabat med  ett hjärta som slog och allt såg bra ut! Först då visste jag att det inte fanns någon eller någonting i världen som kunde få mig att välja abort.

Frågan för mig, som för dig, var om jag skulle göra det som kändes rätt för mig eller falla för det alla andra tyckte. Jag föll nästan. Hade det inte varit för blödningen hade jag kanske gett efter och gjort abort.

Allt detta är över tio år sedan och jag kan fortfarande vara sur, ledsen, besviken och arg på de som tyckte att jag skulle göra abort då. Att de fick det att låta som att det skulle vara en sådan enkel sak och att man skulle komma över det. Visst har jag haft det tufft emellanåt, främst ekonomiskt men jag har aldrig ångrat mitt val att behålla barnet. Som har växt upp till en välartad individ och som jag ofta får beröm för. Jag har ibland lust att säga "Och den här underbara människan tyckte du jag skulle ta bort!" Men jag biter mig i tungan och är tyst.

Vad jag vill säga är nog mest att det är svårt att glömma svek från människor i ens närhet som man tänker ska stötta en oavsett vad man väljer. Och allrahelst låta en välja det som känns bäst för en själv.

• Anonym (ledsen)
    Anonym (Föll Nästan) skrev 2013-12-08 22:31:02 följande:
    Hej!

Jag var i en liknande situation som dig. Jag var 18, gick i skolan, var ihop med fadern, ville behålla men alla och då menar jag alla omkring mig tyckte eller tog för givet att abort var det enda rätta för mig. Vilket min magkänsla protesterade emot! 

När jag var i v. 9 så fick jag en rejäl blödning och alla symtom försvann. Var då säker på att jag fått missfall och har nog aldrig känt mig så tom i själen som jag gjorde under de dagarna. Fick i alla fall göra ett ultraljud för att vara säker och där fanns en krabat med  ett hjärta som slog och allt såg bra ut! Först då visste jag att det inte fanns någon eller någonting i världen som kunde få mig att välja abort.

Frågan för mig, som för dig, var om jag skulle göra det som kändes rätt för mig eller falla för det alla andra tyckte. Jag föll nästan. Hade det inte varit för blödningen hade jag kanske gett efter och gjort abort.

Allt detta är över tio år sedan och jag kan fortfarande vara sur, ledsen, besviken och arg på de som tyckte att jag skulle göra abort då. Att de fick det att låta som att det skulle vara en sådan enkel sak och att man skulle komma över det. Visst har jag haft det tufft emellanåt, främst ekonomiskt men jag har aldrig ångrat mitt val att behålla barnet. Som har växt upp till en välartad individ och som jag ofta får beröm för. Jag har ibland lust att säga "Och den här underbara människan tyckte du jag skulle ta bort!" Men jag biter mig i tungan och är tyst.

Vad jag vill säga är nog mest att det är svårt att glömma svek från människor i ens närhet som man tänker ska stötta en oavsett vad man väljer. Och allrahelst låta en välja det som känns bäst för en själv.

Precis.. så är det!

Jag kan inte kolla min pappa i ögonen och tänka att det är en människa jag vill ha i mitt liv i hela mitt liv. Så fort jag får möjligheten vill jag bort från alla som gjort mig så ont. Jag ska bort här ifrån och skaffa mig ett liv som jag vill leva. Skaffa mina barn om jag så vill. Och dom ska inte ha någoting att säga till om. Jag menar, de förlorar inte bara mig, utan alla barnbarn dom skulle fått och faktiskt kunde haft om bara någon vecka. Dom mister inte bara mig, inte mitt barn utan alla dess syskon också. Stöttar dom inte mig första gången ska dom faktiskt inte få vara med andra eller tredje gången heller.

Tanken på att jag tagit bort ett liv som var inuti mig får mig att må så dåligt, jag vill bara gråta och få tillbaka min lill*. Saknar graviditeten, saknar känslan, saknar allt med det. Och nu är det borta..

• Anonym (Trösta)
    Anonym (ledsen) skrev 2013-12-08 22:39:34 följande:

Precis.. så är det!

Jag kan inte kolla min pappa i ögonen och tänka att det är en människa jag vill ha i mitt liv i hela mitt liv. Så fort jag får möjligheten vill jag bort från alla som gjort mig så ont. Jag ska bort här ifrån och skaffa mig ett liv som jag vill leva. Skaffa mina barn om jag så vill. Och dom ska inte ha någoting att säga till om. Jag menar, de förlorar inte bara mig, utan alla barnbarn dom skulle fått och faktiskt kunde haft om bara någon vecka. Dom mister inte bara mig, inte mitt barn utan alla dess syskon också. Stöttar dom inte mig första gången ska dom faktiskt inte få vara med andra eller tredje gången heller.

Tanken på att jag tagit bort ett liv som var inuti mig får mig att må så dåligt, jag vill bara gråta och få tillbaka min lill*. Saknar graviditeten, saknar känslan, saknar allt med det. Och nu är det borta..

Ååå tycker synd om dig. Men tänk att de som pressade dig visste inte vad de gjorde, trodde de gjorde rätt för dem var det lättare att förtränga att det  var ett barn det handlade om, lättare låtsas som det bara var som att ta bort nån liten grej i kroppen som man klarar sig utan.
    Men om du mår dåligt kan jag tipsa dig ring gratis t samma som tjejen gav dig olika länkar, arken har gratis telefonstöd 08 5888 40 40 (kan vara väntan i telefonkö när många ringer) mellan tror det är 9 - 11 mån - torsdag, men då ber de till Gud så gillar man inte det kan man välja nåt annat.
    Tänkte eftersom du vart både hos psykolog, kurator osv så kan det ju vara värt testa, det kostar ju inget mer än vanligt telefonsamtal o du kan va helt anonym, kan säga om det är nåt som plågar dig eller om du har typ ångest el problem m relation etc   det är verkligen värt at testa vore kul höra om du gör det nån gång hur du upplever efteråt!  Åtm har jag fått enormt mkt styrka o lättnad gm det, man känner det så tydligt efteråt att nån tar ens börda, det blir lättare - min subjektiva upplevelse
Svar på tråden Abort.. hur kommer jag igenom den?