Inlägg från: Anonym (ledsen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ledsen)

Abort.. hur kommer jag igenom den?

Hej, som tråden lyder har jag genomgått en abort för ca 3 mån sedan. Jag och min pojkvän har varit tillsammans i 2  år, vi försökte inte bli gravida eftersom vi är så pass (unga, 18 båda två) men blev det trots p-piller.
    Både han, hans föräldrar och mina föräldrar var på mig för en abort när jag berättat om plusset jag fick på stickan. Vi gick och pratade med massa olika barnmorskor, psykologer och soc. Jag fick en uppfattning om att omgivningen ville mig till att gå igenom denna aborten. Jag ville inte, jag ville behålla detta barnet trots konsekvenserna för mitt eget ungdomsliv. Jag mådde otroligt dåligt och när jag varje dag gick igenom en krigszoon då det kändes som om folk spottade mig i ansiktet, fällde mig på vägen, till sist orkade jag inte mer, jag gav upp och gick igenom aborten. (v 11) Det var mitt livs misstag för jag gråter varje dag och jag vet inte hur jag ska kunna gå igenom detta, dem erbjöd psykolog men för mig känns det som om det är en människa som ska lyssna på mig bara för att få lönen. Jag vet om att jag är ung så jag vill gärna inte ha kommentarer om det. Jag är en mess, mitt huvud sprängs snart. Jag behöver en break från alla bebisar då jag fick reda på att kusinen väntar barn exakt samma datum i slutet på dec. Jag vet inte vart jag ska ta vägen när jag ser magen som bara växer på henne och hur hon strålar medan jag sitter här och har inget kvar. Det blir bara värre med tiden, alla låtsas om som om det inte hänt, men vadå? jag sitter och mår så in i helvetes dåligt utav detta, men ingen ser det. Inte ens min pojkvän. Han vet om att jag är ledsen men vi pratar inte om det. Jag behöver bara råd om hur man ska gå vidare eller om det ens går att gå vidare?

Dom som visste om greviditeten känner sig lättade över aborten och tycker att det är såååå enkelt att gå vidare, men hur? Varför fattar dom inte att jag mår dåligt? att ingeting är över än, aborten och hela grejen är inte över ännu. Det var smärta rakt igenom och den är inte över ännu. Vad ska jag göra??

Tacksam för svar. 

/ Ledsen 

• Svar på tråden Abort.. hur kommer jag igenom den?
  • Anonym (ledsen)

Tack för ditt svar!
    Ja jag vet, men vad ska man göra? Mina föräldrar är inte mina biologiska då jag är adopterad och vi har inte alls far/mor-och -dotter-känslor. Hela min uppväxt har varit lite sisådär men jag har inte formats utav den så mycket för jag har min egen vilja, förutom i detta. Och jag känner en stor sorg över hur jag inte kunde stå upp för mig själv och mitt barn.. Hur ska jag någonsin kunna bli en bra mamma om jag en gång valde bort deras stor(ea)-syskon? 
    Ja, jag vet om att jag måste få känna det jag känner och att omgivningen måste accpetera det men de lyssnar inte ens på mig.  
    Jag har funderat på att söka efter hjälp och har sagt det till pojken också men jag vet inte, det känns så dumt. Har nyss avslutat kontakt med mina psykologer sen innan då den senaste var för abort för mig, när jag berättade hur jag ville och hur jag mådde. Trots det så sa hon ''abort är det bästa'' Så jag vet inte riktigt. Visst alla är inte likadana men samtidigt vill jag inte sätta mig i den arean där alla tittar ner på mig och säger åt mig vad som är bäst för mig. Aborten var inte bäst för mig, och det vet jag i efterhand. Men det är alltid lätt att vara efterklok. Hur kunde jag vara så dum och låta dem fälla mig??..
    Psykolog kanske är bäst men en man som lyssnar är nog bättre. En man som hjälper en igenom det, som finns med. Menmen..

Åh, ja, man ska ta hand om sig själv. Hoppas din syster mår bra iaf!

• Anonym (ledsen)

Ja, jag vet precis hur det är, min pappa frågade mig inte hur jag mådde utan körde bara hem mig med en lättnad i kroppen efter första tabletten. Ingen frågade mig hur jag mådde utom en kompis som såg hur dåligt jag mådde i skolan då jag 2 dagar senare var tvungen att skriva prov i skolan och tårarna bara rann ner och jag gick hem, berättade att jag skulle berätta för henne senare när det var bättre så vi pratar lite grann om det idag, men det är inte så att hon förstår eftersom hon själv inte gjort en abort.
    Familjen går inte att prata med då vi inte kan prata om sådant, killen går ibland men han förstår inte för han ville inte ha barnet och han ville bara få bort det. ''april-juni (tiden vi fick reda på grav.) var den värsta tiden i mitt liv. Du kunde förstört mitt liv'' sa han.. Kurator.. mja kanske.. men läs i mitt förra svar, jag har svårt att öppna mig för dem just nu efter det min förra psykolog sa.

Tack för ditt svar!

• Anonym (ledsen)

Jag har skrivit hur många dokument som helst, jag vet bara inte hur jag ska avsluta det, jag kan inte än. Det svider, ja.  Som fan. Man tror man är så stark men det är man inte, hur man än vrider och vänder på det så är det en stor sorg, iaf för en kvinna.

Ja jag vet, det är det som säger.. Att en psykolog ska vara till hjälp. Men ja, vi får se.. Hoppas du har någon att prata med nu?? Annars kan du prata med mig, vi har trots allt gått igenom samma sak.

Stor kram! 

• Anonym (ledsen)
    Anonym (stackars dig!) skrev 2013-08-17 21:27:35 följande:
    du verkar behöva klara dig själv en hel del och det måste ju vara oerhört jobbigt för dig en tid som denna. Be att få prata med en manlig psykolog om det känns bättre. Psykologer är inte dömande och överlägsna utan vill verkligen bara hjälpa dig genom detta.
    Du kommer med all säkerhet bli en underbar mamma i framtiden och du FÅR  inte döma dig själv mera nu för aborten. Du lär dem fälla dig för du var i chock och du var förvirrad, Du visste säkert inte ut eller in just då. Snälla skäll inte mera på dig själv nu utan tillåt dig själv att bara vara ledsen ett tag nu. 
    Har i princip alltid fått klara mig själv, men det är en lång historia bakom det. Ja har jag testat en manlig men han sa åt mig hur jag mådde i typ meningar som lät ungefär såhär; nu är du ledsen. Berätta och; Nu tänker du, berätta. Jag blev så osäker. Men ska försöka testa en bättre och en som jag känner att jag kan berätta det jag känner för och inte en som säger åt mig hur jag känner och att jag ska berätta för honom. Jag ska försöka hitta en jag vill prata med isåfall.

tack för dina ord! jag försöker att hålla huvudet högt, det är väl därför dem inte ser att jag är ledsen. Jag är väldigt bra på att dölja det förutom när det kommer på tal.

• Anonym (ledsen)
    Anonym (stackars dig!) skrev 2013-08-17 21:39:13 följande:
    en del psykologer kan ju vara yxskaft också men du får inte ge upp för det, du får typ testa dig fram hur konstigt det än låter.
    Om du skulle sätta dig ner med din familj då och verkligen berätta hur du känner? Låta dom riktiga känslorna komma fram. Skulle dom förstå dig bättre då tror du? 
    Ja jag får väl göra det..
    Nej jag har försökt, det går inte, dem hånar mig nästan.  
  • Anonym (ledsen)

Ja jo, det ligger mycket i min historia. Soc har varit inblandad sen jag var liten och mina föräldrar har skickat ut mig hemifrån X antal gånger så jo,att vara stark är väl det första man får tänka på när sånt händer. Kan tro att jag ska bort därifrån så snabbt jag kan.

• Anonym (ledsen)
    Hej!
    Ja, jag behöver väl det. Tusen tack för orden, länkarna och den fina låten! 

kraam <3 
  • Anonym (ledsen)

Hej Alla som skrivit och gett mig lite styrka. Tänkte berätta att jag nu har skaffat en kurator som jag ska till på mån, har även haft ett rejält snack med killen som nu även vet om att jag ska till kurator. Han förstår inte men han försöker och jag hoppas att vi kan fortsätta att leva tillsammans även om vi har motgångar. Och speciellt jag. Jag hoppas att jag kan gå vidare även om jag inte tror det. För vissa dagar är så hemska att jag bara ligger och tittar in i väggen en hel dag. Vi får se, kanske blir ivägskickad till BUP eller något (dem har väl ålder upp till 18? Gick nämligen där innan) De kanske kan ge mig nån medicin eller något för att se livet lite ljusare. Jag orkar inte längre leva i ett mörker som jag aldrig förr upplevt. Jag önskar jag blev gravid igen snart. När jag är klar i skolan, inte för att det kommer ändra på sorgen eller något alls men kanske så att jag ändå kan få min bekräftelse på något sätt och för att jag har en sådan bebislängtan jag med, tittar bara på bebisar och vill bara ha en egen hela tiden. Jag får låta mig själv vara ledsen ett tag även om ingen annan gör det. Jag ska trots allt bort ifrån dessa människor så snart jag är färdigutbildad. 

Tack för alla fina ord och för att ni brytt er. Jag skriver lite då och då när jag har nåt nytt eller behöver lite stöd. <3 

• Anonym (ledsen)
    Anonym (maya) skrev 2013-08-24 13:32:10 följande:
    För fyra år sedan gick jag också igenom en kirurgisk abort, (v12) och det var fruktansvärt. Samma situation med familjen som för dig, min pappa sa att om jag bestämde mig för att behålla barnet så skulle jag inte längre räknas som hans dotter.
    Det är brutalt vidrigt att tvinga någon att välja på det sättet och det är fruktansvärt plågsamt för individen själv att tvingas göra något sånt här.
    Men hur vidrig min pappa än var och hur ledsen jag än var under en tid så tackar jag honom idag.

Jag tyckte att jag var gammal nog för att skaffa ett barn då, min pojkvän hade jobb och mina studier var snart klara. Men nu när jag ser tillbaka så var jag inte det.
    Jag var 16, men samma fråga återstår ju.

Vänner i min omgivning får barn nu, det är en sån tid/ålder för dem. Och jag bara sitter här och gråter, fyra år efter aborten och kan inte göra något annat än att hata mig själv ibland. Men sen så sa min sambo till mig; Maya, du vill väl ha ett barn som du kan viga hela livet åt? Ge barnet allt den förtjänar och allt du kan ge?

Och han har rätt i det så det är enklare nu. Men jag har fortfarande en extrem längtan till ett barn, den gick aldrig över efter graviditeten. Det känns som att jag fortfarande väntar på att barnet ska komma ut.
    Hej. Beklagar sorgen, jag vet hur det är, idag är en sådan dag. Gråter bara och känner att världen går under. Har aldrig i mitt liv känt mig så deprimerad som jag känner nu den senaste tiden. Jag önskar jag kunde se in i framtiden och se hur mitt liv ser ut om 4 år, om jag har nån sambo som kan hjälpa till eller om jag bara sitter och gråter då med.
    självklart hade jag också velat ge mitt barn allt i världen men det förhindrar ju inte att man känner för det och hade velat behålla det. Jag vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig men precis så som du säger; Man längtar efter ett barn och man väntar fortfarande på förlossning och hela allt man faktiskt gick och längtade till en tid, som är borta nu.
    Usch, hoppas allt är bra med dig och att du kan gå vidare.. kramar till dig 
  • Anonym (ledsen)

Hej! Jag skrev här för snart en månad sedan, och går nu till tre olika kuratorer/psykologer osvosv, men det hjälper inte. Jag bara undrar, (funderar inte på att bli gravid) Men är det förens man blir gravid igen då man ''klarar av'' att gå vidare från aborten eller går det bara över? Jag har aldrig i mitt liv mått så här dåligt, jag kan inte göra något annat än att tänka på aborten, hur det kändes då den lill* kom ut, att se h*n och jag drömmer ofta drömmar och mardrömmar om barn.. Jag vet inte men efter aborten som jag egentligen inte ville gå igenom har jag bara fått en så tydlig deppression och en otrolig barnlängtan, det känns som om jag går och väntar på att t.ex. magen ska växa, går och väntar på att det liksom ska vara dags om sådär halva tiden.. men inget händer.. 
    går det över med tiden eller går det liksom över när man väl blir gravid igen? eller asså jag blir helt galen.. Vill få ut det ur huvudet. Orkar inte må som jag gör, det blir inte bättre..

Kram 

• Anonym (ledsen)

Hej på er. Känns som om det var länge sedan jag var inne här, och behöver nu skriva av mig.

Jag och min dåvarande pojkvän gjorde sluta i somras, slutet av sommaren pga aborten. Nu vill han ha mig tillbaka men jag säger till honom att det inte går, jag kan inte förlåta mig själv och inte honom heller för att han pushade in mig i något jag faktiskt inte alls ville, vilket jag ser så tydligt nu. Jag känner nu av hur mycket jag saknar känslan av längtan och väntan, hur mycket jag vill ha mitt barn här. Mitt barn skulle varit mitt liv, och det är det i stort sätt ändå. Jag kan inte leva vidare såhär och jag vet inte hur jag nånsin ska kunna komma igenom detta..? aldrig mått så dåligt i mitt liv, aldrig haft sådan ångest och aldrig drömt så många mardrömmar i mitt liv. Jag har aldrig betett mig såhär, har aldrig varit så arg och ledsen, aldrig aldrig aldrig har jag nånsin mått såhär dåligt under en lång tid.. 

Vad ska jag göra? Jag vill ha mitt barn tillbaka, även om det inte går, och det vet jag. Det är väl det som gör mig så fruktansvärt ledsen och vet inte vart jag ska ta vägen. kan tillägga att jag fortfarande går hos psykologer och kuratorer, rådgivning mm.

• Anonym (ledsen)
    Anonym (Trösta) skrev 2013-12-02 23:33:37 följande:
    Läste alla inlägg och tycker verkligen att du inte verkar ha blivit respekterad för din vilja och dina känslor.
    Vet att Arken är bra på sånt här, kärleksfulla mänskor och bra bemötande för jag har träffat andra som varit dit på typ retreat eller helandedagar för själen och som bara är jättetacksamma sen för de upplever sån befrielse och glädje slippa gå med tunga ryggsäckar av sorg och depp.
    Såg en länk längre upp, påminner om den
    www.arken.org/helandecenter/sjalavard.aspx
    Hoppas du ts får den hjälp du behöver.
    Det är inte dig det är fel på för att du har känslor av sorg och förtvivlan, tycker personligen det är mycket mer fel på ett samhälle där man får gör övergrepp på en ung tjej och övertala henne att göra sitt livs värsta misstag för att det är "förnuftigt" just då. Att se abort som lätt som en plätt, det är en hemsk lögn för det är nog nåt av det svåraste för många kvinnor som gråter åratal efteråt.
    Men det betyder inte att det inte finns förlåtelse och läkedom, du ts kommer också att må bra och kunna le igen.
    Anonym (Trösta) skrev 2013-12-02 23:37:03 följande:
    menar att du måste förlåta dig själv, (som du säger att du inte kan)  du  var under press och orkade inte längre stå emot...
    också bra att förlåta de som gjorde så fel mot dig, det var fruktansvärt fel gjort men de trodde nog de gjorde rätt, visste väl inte bättre... 

Tack, tack! Det känns lite bättre nu.. men är fortfarande nere. Har nu ingen kontakt med ''pappan'' över huvudtaget då jag kände att det var bäst att bryta den kontaken, jag blev bara irriterad och ledsen av honom. Jag går och pratar med kuratorer osv fortfarande. men ångesten och hatet till alla som påverkade mig finns kvar och jag kommer aldrig aldrig kunna förlåta mig själv eller de som satte mig i effekt.. 

Åh ångrar mig varje dag...

• Anonym (ledsen)
    Anonym (Föll Nästan) skrev 2013-12-08 22:31:02 följande:
    Hej!

Jag var i en liknande situation som dig. Jag var 18, gick i skolan, var ihop med fadern, ville behålla men alla och då menar jag alla omkring mig tyckte eller tog för givet att abort var det enda rätta för mig. Vilket min magkänsla protesterade emot! 

När jag var i v. 9 så fick jag en rejäl blödning och alla symtom försvann. Var då säker på att jag fått missfall och har nog aldrig känt mig så tom i själen som jag gjorde under de dagarna. Fick i alla fall göra ett ultraljud för att vara säker och där fanns en krabat med  ett hjärta som slog och allt såg bra ut! Först då visste jag att det inte fanns någon eller någonting i världen som kunde få mig att välja abort.

Frågan för mig, som för dig, var om jag skulle göra det som kändes rätt för mig eller falla för det alla andra tyckte. Jag föll nästan. Hade det inte varit för blödningen hade jag kanske gett efter och gjort abort.

Allt detta är över tio år sedan och jag kan fortfarande vara sur, ledsen, besviken och arg på de som tyckte att jag skulle göra abort då. Att de fick det att låta som att det skulle vara en sådan enkel sak och att man skulle komma över det. Visst har jag haft det tufft emellanåt, främst ekonomiskt men jag har aldrig ångrat mitt val att behålla barnet. Som har växt upp till en välartad individ och som jag ofta får beröm för. Jag har ibland lust att säga "Och den här underbara människan tyckte du jag skulle ta bort!" Men jag biter mig i tungan och är tyst.

Vad jag vill säga är nog mest att det är svårt att glömma svek från människor i ens närhet som man tänker ska stötta en oavsett vad man väljer. Och allrahelst låta en välja det som känns bäst för en själv.

Precis.. så är det!

Jag kan inte kolla min pappa i ögonen och tänka att det är en människa jag vill ha i mitt liv i hela mitt liv. Så fort jag får möjligheten vill jag bort från alla som gjort mig så ont. Jag ska bort här ifrån och skaffa mig ett liv som jag vill leva. Skaffa mina barn om jag så vill. Och dom ska inte ha någoting att säga till om. Jag menar, de förlorar inte bara mig, utan alla barnbarn dom skulle fått och faktiskt kunde haft om bara någon vecka. Dom mister inte bara mig, inte mitt barn utan alla dess syskon också. Stöttar dom inte mig första gången ska dom faktiskt inte få vara med andra eller tredje gången heller.

Tanken på att jag tagit bort ett liv som var inuti mig får mig att må så dåligt, jag vill bara gråta och få tillbaka min lill*. Saknar graviditeten, saknar känslan, saknar allt med det. Och nu är det borta..

Svar på tråden Abort.. hur kommer jag igenom den?