• Tjejen Från Kusten

Hur får man barnen att sluta skrika?

Jag har två barn på tre och fem år och dom pratar så högt. Jag håller på att bli knäpp!
    Och när dom lekar tjoas det och skriks.
    Jag säger till dom att dom behöver inte prata så högt för att jag står precis bredvid men det går inte inte in.
    Jag är inte känslig för ljud så det är inte så att jag överdriver inte men detta gör mig galen.
    Någon som har ett tips på vad man kan göra?

• Svar på tråden Hur får man barnen att sluta skrika?
  • Curlie

Vi är stenhårda med ljudnivån här hemma. Nolltolerans när det gäller skrik. Så enkelt är det. Sätt en regel och se till så den följs.

• sextiotalist

Ingen aning, men jag vet att det finns decibelvarnare, kolla om det finns sådana för privat bruk.
    Ett annat tips är att skaffa hörselskydd, och när det blir för högljutt, så sätt på dig dom och säg att du får ont i öronen pga deras skrik, så du måste skydda dina öron. 

• Jacqueline

Jag brukar börja viska till barnen så "smittar" det av sig på dem och det blir lite tystare...

• Slagathor

Vi har också nolltolerans mot skrik. Vi vägleder barnen genom att själva aldrig skrika. När något barn skriker i ilska så pratar vi till det i lite lägre nivå än normal, så barnet måste sänka rösten för att kunna höra. Funkar faktiskt.

Förr lagade man det som var trasigt. Nu byter vi utan en tanke på konsekvenserna ut det.
  • Alexi
    Curlie skrev 2013-08-18 12:40:55 följande:
    Vi är stenhårda med ljudnivån här hemma. Nolltolerans när det gäller skrik. Så enkelt är det. Sätt en regel och se till så den följs.
    Hur sjutton efterlever man det? Vad gör ni om regeln inte följs? Och vi vuxna skriker ju också, både att man ropar från en våning till en annan, tex, men också om vi blir riktigt arga. Skriker ingen av er någonsin?
  • Jacqueline
    Alexi skrev 2013-08-18 13:22:04 följande:
    Hur sjutton efterlever man det? Vad gör ni om regeln inte följs? Och vi vuxna skriker ju också, både att man ropar från en våning till en annan, tex, men också om vi blir riktigt arga. Skriker ingen av er någonsin?
    Skriker aldrig på barnen ,kan ryta till nån gång om dom inte lyssnar eller om dom beter sig riktigt illa.Barn gör inte som man säger barn gör som man gör så skriks det mycket från föräldrarna så kommer barnen skrika mycket oxå.
  • Curlie
    Alexi skrev 2013-08-18 13:22:04 följande:

Jag har varit väldigt tydlig med att jag inte accepterar skrik. Skriks det så går jag till dottern, säger åt henne att sluta skrika. Det är inte acceptabelt, precis som lögner och våld. Vi slåss inte, vi skriker inte och vi ljuger inte. Har varit väldigt tydlig med hur fel och hur dumt sådant är, redan ifrån början.

Jag frågar min dotter väldigt om hon vill att jag också ska börja skrika, och svaret är så såklart nej. Då blir hon tyst. Om hon skriker och om inget mot förmodan skulle hjälpa (som när hon var mindre) så får hon gå in på sitt rum, och då förklarar jag att jag inte tänker lyssna på skrik och gap.

Vi vuxna skriker inte, nej.

Regeln efterföljs med framgång eftersom vi ALDRG ruckar på den. Det är aldrig ok att gapa och skrika. Är man konsekvent till 100% så förstår även barn till slut.
  • Det är bara jag
    sextiotalist skrev 2013-08-18 12:45:35 följande:
    Ingen aning, men jag vet att det finns decibelvarnare, kolla om det finns sådana för privat bruk.
    Ett annat tips är att skaffa hörselskydd, och när det blir för högljutt, så sätt på dig dom och säg att du får ont i öronen pga deras skrik, så du måste skydda dina öron. 
    Men kom igen!!! Hon är mamman! Hon ska vara en ledare och barnen ska lyssna på vad hon säger åt dom att göra. Passar inte det så blir det konsekvenser! Inte svårare än så. Tror du verkligen att hennes ungar bryr sig om hon har hörselkåpor om de inte ens bryr sig om att lyssna på henne?
  • Det är bara jag

Är du konsekvent när det gäller annat? Om du säger något, håller du det du sagt eller är det s.k. tomma hot? Det kan vara grunden till varför de inte lyssnar på dig när du säger till dom!! Viktigt att poängtera är att du ser och hör dom när dom pratar i normalton. Skriker de och gapar så låtsas som att du inte hör dom. Och om de börjar prata med dig i normalton igen så ger du dom respons. I dagsläge så ger du dom respons vilket de än gör. Även om du säger åt dom så ger du dom respons. Säg klart och tydligt att du tänker inte lyssna på när de skriker åt dig. Att det är fult att göra så och ignorera dom. Det funkade när jag körde det på en klass med 18 elever. Alla skrek på varandra och med varandra. Jag lutade mig mot skrivbordet och tittade på alla. Alla började bli mer och mer tysta och till slut blev det knäpptyst i klassen. Sen frågade jag dom om de hade skrikit klart? De skämdes lite och det hände bara 2 gånger. Sen visste det att det var inget bra att skrika... De fick ingen uppmärksamhet. Man ska inte underskatta tystnaden ;)

• sextiotalist
    Det är bara jag skrev 2013-08-21 14:45:34 följande:
    Men kom igen!!! Hon är mamman! Hon ska vara en ledare och barnen ska lyssna på vad hon säger åt dom att göra. Passar inte det så blir det konsekvenser! Inte svårare än så. Tror du verkligen att hennes ungar bryr sig om hon har hörselkåpor om de inte ens bryr sig om att lyssna på henne?
    Ja. det är jag säker på.
  • Emmyl
    Jacqueline skrev 2013-08-18 13:04:01 följande:
    Jag brukar börja viska till barnen så "smittar" det av sig på dem och det blir lite tystare...

Ja, det skulle jag också säga är bästa tipset.
Svar på tråden Hur får man barnen att sluta skrika?