Billabong skrev 2013-08-19 18:05:03 följande:
Hur ser din nuvarande situation ut TS?
Har du jobb som du är föräldraledig ifrån?
Är barnet äldre än 1 år? Hur har du hittills gjort efter barnets 1-årsdag med FP-uttag och/eller jobb?
Kommer du ha jobb efter föräldraledigheten och planerar du att jobba deltid eller heltid?
En sak som du måste se skillnad i är att regeln om att man får samma FP om barnet föds innan det äldre är 2,5 år (gravid inom 1 år och 9 månader), ALDRIG skyddar din SGI.
Din SGI skyddar du enbart genom hur du tar ut FP och/eller jobbar.
Regeln om att få barn inom 2,5 år är alltså en möjlighet för de som inte skyddar SGIn. Men om man kör på den varianten får man alltså bara FP på den tidigare SGI-nivån. Om du själv eller barnet blir sjukt så får du INTE ersättning baserad på din gamla SGI, utan sjukpenning och Tillfällig föräldrapenning blir då på din SGI du har när/om det inträffar. Viktigt att tänka på ifall man riskerar sjukskrivning (som man känner till, allt går ju inte att planera för) under graviditeten t.ex.
Så, om det är möjligt: Skydda din SGI. Då spelar det ingen roll när barnets syskon föds och ni har ett bättre ekonomiskt skydd vid sjukdomar.
Jag har jobb. Är anställd på 80% fastanställd.
Har jobbat sen dottern skolades in på förskolan i slutet av februari.
Barnet är 1år och 8 månader.
Jag är osäker på om jag verkligen har jobbat/tagit ut FP heltid sen dottern fyllde 1år.
Men i och med att jag strax har jobbat i 6 månader har jag väl fått en ny SGI?
(om min tidigare nu nollas om jag inte tog ut 5dagar per vecka i samband med dotterns 1årsdag)
Och om jag jobbar i två månader till alltså 8månader så får jag väl högre FP är lägsta nivå så jag får FP baserad på min inkomst? Eller..?

Och om jag blir sjukskriven under graviditeten t.ex så drabbas inte den?