• maribel

Ny allergitråd (för och om barn med allergier / astma)

Jag har två barn med  allergi mot bla Mjölk, Ägg, Fisk, Soja, Baljväxter, Pälsdjur, Nötter, Vete, Mandel och Kokos.

Båda barnen har också infektions och allergi utlöst astma. Tänkte start en ny tråd där vi föräldrar till allergiska barn kan utbyta tips, recept, ideér eller frågor med varandra.

• Svar på tråden Ny allergitråd (för och om barn med allergier / astma)
  • Mammas 3 hjärtan

Hej,
    jag är nyfiken på om du har lite information om just veteallergin? Vår son har förhöjt värde på vete så vi ska prova att utesluta det. Han har även problem med luftvägarna, kan det höra ihop med veteallergin? 

• Linda2012

Hakar på här jag. Jag har en pojk på 3,5 som har förkylning /ansträngningsasta. Jag tänkte höra med er, Vilka mediciner har ni fått utskrivna? Har de fungerat bra. Vi har aioromir,flutide och singulair. Men jag tycker inte det fungerar tillräckligt bra,Tyvär har det varit jättesvårt att få hjuälp kring medicineringen från sjukvården :0( vi bollas bara fram och tillbaka hela tiden.

• Mammas 3 hjärtan

Vår son har ventoline och flutide hemma sen har han fått hostmedicinen Desentol då han även fått krupp vid förkylning :( Men när han väl är dålig hjälper inte medicinerna hemma, vi har legat på sjukhus ett par gånger och där har han behövt adrenalin, betapred och syrgas så jobbigt med andingsbesvär. Dock lever jag på hoppet att det ska växa bort när han blir lite större som det har gjort på hans storebror. Han åt singulair när han var liten och då upplevde vi att han blev bättre.

• Jkpg Deluxe

Hej! Vår son har gått på allergicentrum i Linköping men har enligt deras tester inga allergier. Men han är nästan jämt knottrig i hela ansiktet, hans avföring är ofta konstig färg eller luktar surt, typ som blöt hundpäls! :( Han växer enligt sin kurva men klagar då och då på ont i magen. Vi har t.o.m. Gjort patch-test utan att det gav allergiutslag... Känns som att vi nått en återvändsgränd? Vad hade ni gjort? Angående huden så har vi fått rådet att smörja med mjukgörande men jag tycker inte det har nån direkt effekt...så trött på att vara "nojig mamma" inom sjukvården men jag tycker inte att hans mage är okej...

• Jkpg Deluxe

Ingen som känner igen det där med att bajset luktar pyton? Känns så hopplöst att inte få nått slut på allt krångel... :(

• Piela
    Jkpg Deluxe skrev 2013-12-16 21:11:47 följande:
    Ingen som känner igen det där med att bajset luktar pyton? Känns så hopplöst att inte få nått slut på allt krångel... :(

-Jag känner igen bajslukten. 

Jag har en kille 4 år som har mjölkprotein, ägg och soja, samt häst och kraftig  kvalsterallergi. Vi har just idag fått astmamedisin utskriven (Novopulmon Novolizer), har dock inte hunnit testa tillräckligt och sett resultat

Min kille får ibland väldigt illaluktande avföring. Magen och kliande eksem samt andning/ hosta är hans symtombild. Jag kan inte säga exakt av vad just detta kommer men jag misstänker ägg eller mjölk mest. Dessutom blir avföringen väldigt klistrig i de fallen.
  • Jkpg Deluxe
    Piela skrev 2013-12-30 18:08:44 följande:

-Jag känner igen bajslukten. 

Jag har en kille 4 år som har mjölkprotein, ägg och soja, samt häst och kraftig  kvalsterallergi. Vi har just idag fått astmamedisin utskriven (Novopulmon Novolizer), har dock inte hunnit testa tillräckligt och sett resultat

Min kille får ibland väldigt illaluktande avföring. Magen och kliande eksem samt andning/ hosta är hans symtombild. Jag kan inte säga exakt av vad just detta kommer men jag misstänker ägg eller mjölk mest. Dessutom blir avföringen väldigt klistrig i de fallen.

Tack för svar! Visades hans allergier på tester? i så fall vad för slags test? 

Påverkas hans humör om han får i sig mjölk? Ägg har jag inte reflekterat över så mycket...men jag tror att de testat honom för det med, de gjorde tester för alla de "klassiska" allergierna s.a.s...

• Piela

Jkpg Deluxe: Pricktest när han var 2.5 visade pos på mjölk, soja och banan. Banan var troligtvis inkorrekt. När han var 3 gav blodprov testutslag på ägg, sojaprotein och mjölkprotein. Nu efter 4 år har han testat pos på kvalster på både pricktest och blodprov. Han har även testat positivt på förprovet som de tar vid blodproven. Jag har inte så bra koll på officiella namnen på testerna.
    Jag har inte märkt av att humöret ändras. Min pojke är adopterad och jag har inte hela hans allergihistoria eftersom vi fick varandra vid 2 år och 4 månader.  Men med mindre barn kan de ju inte meddela sig på samma sätt som äldre. I vår sons fall är jag inte helt säker på om han säger vad han menar eller vad han tror att jag vill höra när jag frågar om hur astmamedicinen verkar och hur andningen känns. Han vill i alla fall ta medicinen och tycker inhalatorn är cool.

• Mammas 3 hjärtan

Vår sons veteallergi håller i sig och nu visar de senaste blodproverna att jan inte tål mjölkprotein och inte heller ägg. Börjar kännas bökigt med vad man ska laga för mat :(

• Pim
    Jkpg Deluxe skrev 2013-12-16 21:11:47 följande:
    Jag känner igen! Min son hade diarré/lös avföring som luktade surt, inte alls som bajs normalt luktar, mer som spya. Han bajsade 7-9 gånger per dag. Detta hade han i princip sedan han föddes och fram till för runt 1.5 år sedan, då det började bli mer normalt och för 6 månader sedan har det blivit mycket bättre - luktar vanligt oftast, inte så öst som det brukade och bara 1-2 gånger per dag. Han är 4.5 år nu.

När han var 1.5 så fick han utslag första gången. De spred sig snabbt, täckte snart hela kroppen och han kliade upp stora sår. Vi fick tre olika starka kortisonkrämer att smörja med för att få bukt med det (det hjälpte lite) och allergimedicin. Vi körde lite uteslutningsmetoder för att få veta vad han reagerade mot men inget hjälpte nämnvärt och vi fick vänta i 6 månader innan vi fick komma till allergimottagningen - som konstaterade att han var för liten för att kunna se vad han var allergisk mot. Vi fick lämna blodprov och även göra sticktest. Blodproverna visade ingenting, sticktestet visade positivt på allt, även det som skulle visa negativt (kontrollsticket). Läkaren sa att det säkert var för att hans hud var så extremt irriterad och känslig. Eftersom vi gick hos dietist sedan innan (dålig viktuppgång, hjärtfel etc) så fick vi gå till henne för att få råd. Hon ville genast att vi skulle ta bort mjölk.

Vi levde utan mjölk i 6-7 månader och det blev faktiskt bättre. Efter den tiden började vi introducera mjölk igen och det gjorde ingen skillnad alls. 

Jag vet inte om han bara växt ur det nu eller vad det kan vara. Jag upplever det som att han blir dålig i magen om han äter jättemycket mjölkprodukter. Men även om han äter mycket fibrer. Vi flyttade till England för 2 år sedan och den nya dietisten sa att man rekommenderar alldeles för mycket fiberrik mat för barn i Skandinavien. Vi började servera enbart vitt bröd och det gjorde vi ungefär i samband med att det började bli bättre. Vet inte om det var det som gjorde susen :S 

Han har fortfarande mycket eksem och utslag. Vi använder ingen tvål på honom längre, utan har fått speciell utskriven av läkare. Även en speciell olja som vi ska använda varje gång han badar (bara en gång i veckan, annars blir det värre). Och Miniderm att använda varje dag morgon och kväll. Just nu har han en eksemperiod och trots allt vi gör så ligger han och kliar upp sår på nätterna.

För 3 veckor sedan började han ta astamedicin också, efter 3 månader då han inte kunnat sova pga hosta :/ 

Jag känner också att vi aldrig får slut på krångel och jag känner att vi inte får ordentligt gehör från vården många gånger. Nu har det förvisso varit ganska lugnt med bajseriet i alla fall, men det här med astman utöver allt annat var lite nedslående. 

Vet någon ifall det finns en FB-grupp för allergi- och astmaföräldrar?
  • Piela

Pim: Jag gjorde ett sök på astma på FB. Där finns en sluten grupp för föräldrar till barn med astma /allergier. 
    Bra idé!

Känner så väl igen din frustration när det tar tid och ditt barn lider. Jag tyckte själv det var jättejobbigt när sonen kliade sig frenetiskt och hade stora kliande eksem över hela kroppen. Hans mage var ingen höjdare heller förrän vi långt senare uteslöt ägg också.  Jag bodde själv utomlands för adoption en längre tid. Vi hade inte hela hans historia och inte tillgång till svensk sjukvård. Det var tufft och tog lång tid att få hela bilden. Så sent som denna vinter när vi upptäckt kraftig kvalsterallergi och astma har jag fattat varför han fått eksem som jag inte kunnat förklara med kosten... Han fick eksem av kvalstren i sängen! Allergiska barn kräver verklingen detektivarbete och mycket tälamod av oss föräldrar!

• Pim
    Piela skrev 2014-02-07 21:23:54 följande:

Pim: Jag gjorde ett sök på astma på FB. Där finns en sluten grupp för föräldrar till barn med astma /allergier. 
    Bra idé!

Känner så väl igen din frustration när det tar tid och ditt barn lider. Jag tyckte själv det var jättejobbigt när sonen kliade sig frenetiskt och hade stora kliande eksem över hela kroppen. Hans mage var ingen höjdare heller förrän vi långt senare uteslöt ägg också.  Jag bodde själv utomlands för adoption en längre tid. Vi hade inte hela hans historia och inte tillgång till svensk sjukvård. Det var tufft och tog lång tid att få hela bilden. Så sent som denna vinter när vi upptäckt kraftig kvalsterallergi och astma har jag fattat varför han fått eksem som jag inte kunnat förklara med kosten... Han fick eksem av kvalstren i sängen! Allergiska barn kräver verklingen detektivarbete och mycket tälamod av oss föräldrar!

Tack för tips! Det har inte kommit upp något när jag sökt men jag ska söka lite till :) 
    Jag såg att din son fick utslag på pricktest och blodprov på olika saker vid olika åldrar. Kan det ändras med åldern? Vi gjorde ju pricktest när han var 2-2.5. Det kanske syns mer nu, tänker jag... Eller testades inte ägg och kvalster vid första gången?
  • Pim
    Jkpg Deluxe skrev 2013-12-30 20:58:31 följande:

Tack för svar! Visades hans allergier på tester? i så fall vad för slags test? 

Påverkas hans humör om han får i sig mjölk? Ägg har jag inte reflekterat över så mycket...men jag tror att de testat honom för det med, de gjorde tester för alla de "klassiska" allergierna s.a.s...

Jag har också funderat kring det där med humör. Min son är väldigt explosiv emellanåt och vi märkte väl kanske ibland att han hade extra dålig mage vid de värsta utbrotten. Det kunde ju varit på grund av stress också - alltså att hans humör och stressade beteende utlöste ännu sämre mage. 
  • Pim
    Piela skrev 2014-02-07 21:23:54 följande:

Bra idé!

Den var ju där bara man söker på just "astma". Jag måste ha missat den innan. Haha :D Tack!
  • tessan27

Jag har 2 barn med astma och allergier, Maja 8 år är allergisk mot mjölkprotein och soja, sen har hon infektions astma. Allergierna visar inget på tester men genom uteslutningsmetoden har vi kommit fram till detta. Hon hade dålig tillväxt och viktuppgång och var aldrig hungrig. Vid 3 år togs mjölken bort men vissa problem kvarstod och andra tillkom. Hon var nu konstant förstoppad och hade ont i magen och rumpan. Vid 6 års ålder och många besök och tester på barnallergi mottagningen så tog vi bort sojan som vi ersatt endel mjölkprodukter med och hennes problem försvann.

Vincent är 3 år snart 4 år. Han har visat tecken på någon form av allergi sen han var bebis. Han klarade inte av någon mat med tomat i tex och han hade mycket utslag på kroppen. Magen fungerade inte heller så bra, var alltid lös i magen och även han gick upp dåligt i vikt. Så vi fick prova med att ta bort mjölken och det blev bättre. Visar heller inget vid allergitester. Sen har han alltid krupphosta när han är förkyld, även infektionsastma. Han är värre på våren och så vi har misstänkt någon form av pollenallergi. Men inte heller det visar något på tester trots att han under hela förra våren dagligen behövde flutide, airomir, singulair och någon allerginäspray. Under hösten behövdes inget sånt alls. Han har även reagerat på Kiwi.
    Just nu har han en jobbig förkylning som krävt både inhaltion av ventolin och adrenalin på barnakuten.
    Får se hur den här våren blir för honom.

• tessan27

Hej och hå vad det är skoj med astma barn. Idag var det 8:e gången sen förra tisdagen som vi fick lov att besöka barnakuten med Vincent. Det var inte alls bra med astman, syresättning 92%,så lågt har han aldrig legat. Så det blev en kur betapred och ventolin att inhalera. Sen har vi även lagt till singulair utöver flutiden och airomiren. Har även bokat in en tid med hans astma/allergi läkare för såhär dålig har han aldrig varit i sin astma, jag bävar för pollensäsongen.

• mysan35

Inatt var vi inne med vår son som är 3år pga problem med andningen. Låg på 90% i syresättning. Han har ju födoämnesallergi men är fortfarande under utredning. Men detta är första gången han fått astmaattack som läkaren sa att det var. Blev väldigt bra efter kortison och ventolinet. Fick singulair istället för flutiden då han svullnade upp i ansiktet av det. Men fy vad jag tycker detta är jobbigt, tar så enormt mycket kraft av en :( inte nog med allergin utan detta oxå. Barnläkaren igår undra om vi har djur hemma, vilket vi har katter, han tror det kan bero på dem. Väntar på att allergiläkaren ska ringa.

Svar på tråden Ny allergitråd (för och om barn med allergier / astma)