Jkpg Deluxe skrev 2013-12-16 21:11:47 följande:
Ingen som känner igen det där med att bajset luktar pyton? Känns så hopplöst att inte få nått slut på allt krångel... :(
Jag känner igen! Min son hade diarré/lös avföring som luktade surt, inte alls som bajs normalt luktar, mer som spya. Han bajsade 7-9 gånger per dag. Detta hade han i princip sedan han föddes och fram till för runt 1.5 år sedan, då det började bli mer normalt och för 6 månader sedan har det blivit mycket bättre - luktar vanligt oftast, inte så öst som det brukade och bara 1-2 gånger per dag. Han är 4.5 år nu.
När han var 1.5 så fick han utslag första gången. De spred sig snabbt, täckte snart hela kroppen och han kliade upp stora sår. Vi fick tre olika starka kortisonkrämer att smörja med för att få bukt med det (det hjälpte lite) och allergimedicin. Vi körde lite uteslutningsmetoder för att få veta vad han reagerade mot men inget hjälpte nämnvärt och vi fick vänta i 6 månader innan vi fick komma till allergimottagningen - som konstaterade att han var för liten för att kunna se vad han var allergisk mot. Vi fick lämna blodprov och även göra sticktest. Blodproverna visade ingenting, sticktestet visade positivt på allt, även det som skulle visa negativt (kontrollsticket). Läkaren sa att det säkert var för att hans hud var så extremt irriterad och känslig. Eftersom vi gick hos dietist sedan innan (dålig viktuppgång, hjärtfel etc) så fick vi gå till henne för att få råd. Hon ville genast att vi skulle ta bort mjölk.
Vi levde utan mjölk i 6-7 månader och det blev faktiskt bättre. Efter den tiden började vi introducera mjölk igen och det gjorde ingen skillnad alls.
Jag vet inte om han bara växt ur det nu eller vad det kan vara. Jag upplever det som att han blir dålig i magen om han äter jättemycket mjölkprodukter. Men även om han äter mycket fibrer. Vi flyttade till England för 2 år sedan och den nya dietisten sa att man rekommenderar alldeles för mycket fiberrik mat för barn i Skandinavien. Vi började servera enbart vitt bröd och det gjorde vi ungefär i samband med att det började bli bättre. Vet inte om det var det som gjorde susen :S
Han har fortfarande mycket eksem och utslag. Vi använder ingen tvål på honom längre, utan har fått speciell utskriven av läkare. Även en speciell olja som vi ska använda varje gång han badar (bara en gång i veckan, annars blir det värre). Och Miniderm att använda varje dag morgon och kväll. Just nu har han en eksemperiod och trots allt vi gör så ligger han och kliar upp sår på nätterna.
För 3 veckor sedan började han ta astamedicin också, efter 3 månader då han inte kunnat sova pga hosta :/
Jag känner också att vi aldrig får slut på krångel och jag känner att vi inte får ordentligt gehör från vården många gånger. Nu har det förvisso varit ganska lugnt med bajseriet i alla fall, men det här med astman utöver allt annat var lite nedslående.
Vet någon ifall det finns en FB-grupp för allergi- och astmaföräldrar?