• annacec

Hur är den perfekta mamman?

Vi kvinnor ställer höga krav på oss själva, allra mest när det gäller moderskapet. Man ska uppfylla många punkter. Jag börjar så kan du fylla på (eller säga till om du inte håller med). Är DU en perfekt mamma? Grattis..

1. Aktiv under hela graviditeten (jobb, socialt och träning) och sköter naturligtvis kosten
    2. Ingen bedövning under förlossningen
    3. Är världsbäst på att amma och bebis går snabbt upp i vikt till en liten Buddah.  Fixar amningen så bebis ammar snabbt så fokus kan läggas också på övriga syskon. Grejar ett eller flera övriga syskon plus nyfödd utan besvär och det är "sååå underbart"
    4 Låter mannen sova under nätterna och grejar allt själv
    5. Lagar ekologiskt och nyttig mat. inga halvfabrikat
    6. Sjalar nyfödd och därefter ergonomisk bärsele
    7. Powerwalks och nyttig mat så mammakilon rasar direkt
    8. Skriker aldrig åt sina barn
    9. Hämtar tidigt på förskolan och har barnet hemma någon dag i veckan. Aldrig barnet på förskolan om man själv är hemma. Är man föräldraledig går syskon väldigt lite på förskolan
    10.  Inga sötsaker
    11. Ingen TV eller väldigt begränsat
    12. Typ skriver en bok under mammaledigheten
    13. Hembakat fika
    14. Alltid fixad och välklädd
    15. Barnen pottränade innan 2 år
    16. Samsover med barnen
    17. Grejar på något sätt ändå ha ett socialt liv också
    18. Alltid städat hemma
    19. Joxar aldrig med mobilen/facebook om barnen är vakna - det tar vi när de sover
    20. Leker pedagogiska lekar med barnen

Ja, ni fattar... Alla har vi någon i vårt nätverk. Och om det är DU - berätta  - hur orkar man! 

• Svar på tråden Hur är den perfekta mamman?
  • Isbit

16. Samsover med barnen

Det är väl ingen "bra" grej?

Tycker inte jag varje fall. Barnen ska vara trygga i sina egna sängar.

• next2u

Den perfekta mamman är den som är tillfreds med sig själv. Som trivs med sig själv och tycker om sig själv.

• fluu

Den perfekta föräldern är mänsklig, pålitlig och kärleksfull.

Jag gör två av grejerna du räknar upp frivilligt och en med tvång  -  samsovningen. Dock ska jag väl inte klaga eftersom dottern mest sover med sin pappa ändå.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • beccagranen

Tycker inte att alla punkter är så perfekta... för mig handlar nästan knget av ovanstående punktervom mammarollen (eller föräldrarollen). En bra förälder är omtänksam, kärleksfull och lyhörd. Sen tror jag inte barnet bryr sig om mammakilorna, matens odling, hemmets perfektion etc. Men jag tror man kan må bättre och trivas än mer i rollen om man själv mår bra, innebär det att ha ordning omkring sig, träffa vänner och kunna träna så ska man absolut kunna beaka sin intressen.det är viktigt att man känner sig välmående och tillfreds, oavsett situation.

• Uffesson

Den bra mamman är en bra mamma för just sitt barn. Alltså, alla barn är olika. Min son skulle varit smal som en sticka om jag ammat honom och skrikit konstant för att han var så hungrig. Dessutom skulle han knappt sett skymten av mig då jag blev väldigt deprimerad av att amma.

En bra mamma gör vad hon kan för sitt barn!

• busan7106

Den perfekta mamman inser att det finns inga perfekta mammor :)

• YokohamaNr2

Ja jag har en sådan mamma i mitt nätverk med tillägget att hon är väldigt involverad i skolan (alla kommitteer du kan tänka dig) och kyrkan också

• Furstinna

Den perfekta mamman finns inte.

Är hon som beskrivs ovan är hon nog inte lämpad runt barn.

Men en bra mamma är en kvinna med sunt förnuft. Hon behöver inte läsa ett bibliotek med pedagogik för att klara av att uppfostra sina barn. Hon har en tillit till sin egen förmåga och instinkter. Hon vet också att barn är olika och att alla barn har olika behov. Hon visar att det är okey att vara människa med allt vad det innebär.

• puss
    Isbit skrev 2013-12-06 21:09:00 följande:

16. Samsover med barnen

Det är väl ingen "bra" grej?

Tycker inte jag varje fall. Barnen ska vara trygga i sina egna sängar.

man kan väl samsova FAST barnen är trygga i sina egna sängar.
    *puss puss puss puss*
  • nytt eller gammalt

Hm,  jag säger såhär, den perfekta mamman är den vars barn är lyckliga och inte behöver gå i terapi när de är vuxna (ja under förutsätting att de inte varit med om några trauman då...)

Svar på tråden Hur är den perfekta mamman?