• annacec

Hur är den perfekta mamman?

Vi kvinnor ställer höga krav på oss själva, allra mest när det gäller moderskapet. Man ska uppfylla många punkter. Jag börjar så kan du fylla på (eller säga till om du inte håller med). Är DU en perfekt mamma? Grattis..

1. Aktiv under hela graviditeten (jobb, socialt och träning) och sköter naturligtvis kosten
    2. Ingen bedövning under förlossningen
    3. Är världsbäst på att amma och bebis går snabbt upp i vikt till en liten Buddah.  Fixar amningen så bebis ammar snabbt så fokus kan läggas också på övriga syskon. Grejar ett eller flera övriga syskon plus nyfödd utan besvär och det är "sååå underbart"
    4 Låter mannen sova under nätterna och grejar allt själv
    5. Lagar ekologiskt och nyttig mat. inga halvfabrikat
    6. Sjalar nyfödd och därefter ergonomisk bärsele
    7. Powerwalks och nyttig mat så mammakilon rasar direkt
    8. Skriker aldrig åt sina barn
    9. Hämtar tidigt på förskolan och har barnet hemma någon dag i veckan. Aldrig barnet på förskolan om man själv är hemma. Är man föräldraledig går syskon väldigt lite på förskolan
    10.  Inga sötsaker
    11. Ingen TV eller väldigt begränsat
    12. Typ skriver en bok under mammaledigheten
    13. Hembakat fika
    14. Alltid fixad och välklädd
    15. Barnen pottränade innan 2 år
    16. Samsover med barnen
    17. Grejar på något sätt ändå ha ett socialt liv också
    18. Alltid städat hemma
    19. Joxar aldrig med mobilen/facebook om barnen är vakna - det tar vi när de sover
    20. Leker pedagogiska lekar med barnen

Ja, ni fattar... Alla har vi någon i vårt nätverk. Och om det är DU - berätta  - hur orkar man! 

• Svar på tråden Hur är den perfekta mamman?
  • lövet2

Det var väldigt höga krav det där. Min syn på den perfekta mamman, är en mamma som lever, är drogfri och vid sina sunda vätskor - och som betraktar och behandlar sitt/sina barn som likvärdiga människor. Mer än så krävs egentligen inte.

• avocadoo

Du glömde att "sexlivet blev bara bättre efter barnen!" och " alltid minst 2 timmar utevistelse efter förskolan varje dag, det finns ju inga dåliga väder!"

• Wolfclaw

Den perfekta mamman slutar oroa sig för att vara den perfekta mamman och koncentrerar sig på barnen istället för att  försöka upprätthålla en falsk fasad av perfektion mot omvärlden.

• annacec

Men det är väl inte så säkert att fasaden är falsk? En den typer är ju sådana? Hälsar jag från tv-soffan fast solen skiner ute...

• modsey

den mamman / kvinnan du beskriver gissar jag antingen går på Lyckopiller redan nu alternativt är på väg in i väggen.
    Hon skulle aldrig erkänna att hennes liv inte alls är så där fb fluffigt irl!

• Minniemousemommy
    annacec skrev 2013-08-19 14:44:42 följande:
    1. Aktiv under hela graviditeten (jobb, socialt och träning) och sköter naturligtvis kosten - Jag jobbade inte, tränade knappt men jag var väldigt social eftersom det var tråkigt att ligga hemma hela tiden. (Ett fel)
    2. Ingen bedövning under förlossningen - Det hade jag. (Två fel)
    3. Är världsbäst på att amma och bebis går snabbt upp i vikt till en liten Buddah.  Fixar amningen så bebis ammar snabbt så fokus kan läggas också på övriga syskon. Grejar ett eller flera övriga syskon plus nyfödd utan besvär och det är "sååå underbart" Jag ammade inte öht. (Tre fel)
    4 Låter mannen sova under nätterna och grejar allt själv - Det gjorde jag självklart. Jag är mammaledig och han försörjer mig och våra barn, självklart att han får sova på nätterna då. (Ett rätt)
    5. Lagar ekologiskt och nyttig mat. inga halvfabrikat - HA, jag lagar nästan alltid halvfabrikat, vilken hemsk mamma jag måste vara. (Fyra fel)
    6. Sjalar nyfödd och därefter ergonomisk bärsele - Jag hade inget av det, mina barn låg bara i vagnen eller så bar jag dom när vi var ute. (Fem fel)
    7. Powerwalks och nyttig mat så mammakilon rasar direkt - Det gjorde jag faktiskt, jag var väldigt bestämd om att jag ville få tillbaka min kropp direkt. Många nyttigheter, träning, powerwalks med barnvagnen och mammakilon raaasade. (Två rätt)
    8. Skriker aldrig åt sina barn - Det har jag aldrig gjort. Jag har höjt rösten lite om dom överröstade mig dock. (Tre rätt)
    9. Hämtar tidigt på förskolan och har barnet hemma någon dag i veckan. Aldrig barnet på förskolan om man själv är hemma. Är man föräldraledig går syskon väldigt lite på förskolan - Mina barn gick aldrig på förskolan. (Fyra rätt)
    10.  Inga sötsaker - Mina barn får sötsaker på sockerdagar eller speciella tillfällen (Sex fel)
    11. Ingen TV eller väldigt begränsat - Dom har sett på tv rätt mycket under sina liv, minst 3-4 timmar per dag. (Sju fel)
    12. Typ skriver en bok under mammaledigheten - Jag har skrivit massor i bebisboken men det räknas nog inte. (Åtta fel)
    13. Hembakat fika - Det gör vi ibland, tillsammans. Men absolut inte alltid, jag älskar nämligen fika från affärerna, speciellt drömrulle. (Nio fel)
    14. Alltid fixad och välklädd - Jag är sminkad varje dag jag rör mig utanför hemmet och har varit sedan jag var 15. Välklädd är väl olika enligt alla men jag tycker att mina kläder är fina så. (Fem rätt)
    15. Barnen pottränade innan 2 år - Alltså ungefär. Mina barn var helt rumsrena vid 2 och ett halvt -3, men det räknas väl inte.(Tio fel)
    16. Samsover med barnen - Det slutade vi med när dom fyllde 1 år. Dom sover med oss om dom får mardrömmar eller om det är något speciellt. (Elva fel)
    17. Grejar på något sätt ändå ha ett socialt liv också - Det har jag faktiskt. Vi umgås med många familjer tillsammans med våra barn, och ibland går jag och fikar eller shoppar med mina tjejkompisar så det tycker jag. (Sex rätt)
    18. Alltid städat hemma - Mina barn städar upp sina leksaker när dom är klara, jag är renlighetsfreak och städar hela tiden. (Sju rätt)
    19. Joxar aldrig med mobilen/facebook om barnen är vakna - det tar vi när de sover - Leker barnen på sitt rum, leker med varandra, ser på film eller likande så passar jag på att kolla FL, bloggar, youtube eller facebook, ser inget fel med det. (Tolv fel)
    20. Leker pedagogiska lekar med barnen - Det gör jag varje gång jag leker med dom nästan. (Åtta rätt)
    Tolv fel, åtta rätt. Ja du, verkar vara mer dålig än bra jag. Själv tycker jag att jag är en fantastisk mamma. Har snälla, artiga, renliga barn som älskar mig massor. Det duger för mig.
  • DaisyHunden

Ganska hårda krav...
    Enligt mig ska en mamma vara drogfri, och absolut inte dricka massa alkohol (NEJ, om man dricker ett glas vin till maten så är man inte alkoholist...)

Inte slå sina barn, inte kalla dem elaka saker eller se ner på dem.
    Mamman ska älska sina barn, såklart <3

• Jkpg Deluxe

Haha, ingen prickar nog in allt på den där listam jag ser att jag bara "uppfyllde 4 av 20" ;) 

Men en sund mamma, tycker jag, blandar humor med allvar...kan rannsaka situationer som uppstått och inte slutat så bra som man hoppades, kan be om förlåtelse, visa att det inte är en katastrof att misslyckas ibland och talar sina barns "kärleksspråk" så gott hon kan... :)

• annacec

Intressant med era svar, tack!

Jag blir trött bara av tanken, men jag tror det är många kvinnor/mammor som ställer väldigt höga krav på sig själva..

Svar på tråden Hur är den perfekta mamman?