• Tom Araya

Windows 8, vad är det för dynga?

Har precis köpt en ny laptop efter att min gamla stationära lämnat in. 

Windows 8 är installerad och jag fattar ingenting.

Du som är mer van, kan du komma med tips och hjälp?

Kanske även andra har frågor om Windows 8.       

• Svar på tråden Windows 8, vad är det för dynga?
  • Margaux

Tror att det han menade är att man måste anpassa sig till det nya och om jag gör det nu eller om ett år spelar mindre roll....
    Jag kör Mac hemma så hela pc eländet irriterar mig!

• jaghopparhögt
    Margaux skrev 2013-08-21 16:42:36 följande:
    Tror att det han menade är att man måste anpassa sig till det nya och om jag gör det nu eller om ett år spelar mindre roll....
    Jag kör Mac hemma så hela pc eländet irriterar mig!
    Det brukar låta så när folk är för lata för att lösa problemen. Nästa microsoftprodukt kommer inte att se ut som win8, det har dom lärt sig nu.
  • Zoja
    Tom Araya skrev 2013-08-21 16:18:03 följande:
    Jag är mer intresserad av att komma igång med arbete (exempelvis en del dokumentation och mailutbyte) än att försöka förstå mig på nya varianter som inte tycks ha de funktioner jag har behov av.
    Mail fungerar som vanligt, om du har ett hotmailkonto eller gmail(?) så kan du se din mail på appsidan. Dokumentation, menar du till exempel word då? Det kan man ju installera, annars kan man använda docs via google som också är väldigt smidigt. Om du har ett mailprogram så kan du väl bara installera det som vanligt via skrivbordet?
  • Tom Araya
    Zoja skrev 2013-08-21 16:59:02 följande:
    Mail fungerar som vanligt, om du har ett hotmailkonto eller gmail(?) så kan du se din mail på appsidan. Dokumentation, menar du till exempel word då? Det kan man ju installera, annars kan man använda docs via google som också är väldigt smidigt. Om du har ett mailprogram så kan du väl bara installera det som vanligt via skrivbordet?

Jag har Hotmail och jag tycker överblicken över mailen är sämre än vad jag hade i Vista.

Likaså saknar jag menyn där jag hanterar kontakter, kan flytta mail mellan inkorg/skräppost/borttaget och flagga viktiga mail.

Jag hittar heller inte bland dokument och bilder.   
  • Tom Araya
    Margaux skrev 2013-08-21 16:34:03 följande:
    Vår it tekniker på jobbet sa att det är bara att vänja sig.... There is no going back... Men han sa också att det är helt poänglöst att köra 8 om man inte har touch screen... Det är uppbyggt till touch screen!
    Jag har inte det på min laptop så det är många irritationsmoment!

Nja, om tillräckligt många uttrycker sitt missnöje (som jag kommer att göra) så tvingas tillverkarna inse att folk inte vill ha Win8 i sin PC.
  • Tom Araya
    jaghopparhögt skrev 2013-08-21 16:35:44 följande:
    Korkade it-tekniker, det finns ingen anledning att hoppa på något bara för att det är nytt när win7 fungerar fint tills nästa os från microsoft kommer.
  • Zoja
    Tom Araya skrev 2013-08-21 17:26:29 följande:

Jag har Hotmail och jag tycker överblicken över mailen är sämre än vad jag hade i Vista.

Likaså saknar jag menyn där jag hanterar kontakter, kan flytta mail mellan inkorg/skräppost/borttaget och flagga viktiga mail.

Jag hittar heller inte bland dokument och bilder.   
    Kan du inte använda hotmail via webbläsaren då? De har ju gjort om sin sida väldigt mycket, har inte så stor koll på skillnaden mellan "appen" och hemsidan är.

Dokument och bilder finns i filen längst ner till vänster i skrivbordsvy, lägger man in bilder i bildermappen så kan man även bläddra bland dem i helskärm. Annars kan man ju bara lägga dokument i en mapp på skrivbordet, det brukar jag göra, lätt och smidigt att hitta och hålla ordning på det.
  • Tom Araya

Problem igen....har köpt en Asus bärbar i som har Windows 8.1 installerat, vad göra för att få det att se ut som och funka som Win 7?

• Nerfherder
    Tom Araya skrev 2015-11-06 19:22:08 följande:

Problem igen....har köpt en Asus bärbar i som har Windows 8.1 installerat, vad göra för att få det att se ut som och funka som Win 7?

Kör win 10 ist, bättre än båda.
  • Aniiee
    Tom Araya skrev 2015-11-06 19:22:08 följande:

Classic shell
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Tom Araya
    Nerfherder skrev 2015-11-06 20:10:19 följande:
    Kör win 10 ist, bättre än båda.
    Har hört att det är problem med Win 10.
    Hur ser den ut?
    Aniiee skrev 2015-11-06 20:29:23 följande:
    Classic shell
    Fixat och det blev bra.Solig

• Nerfherder
    Tom Araya skrev 2015-11-08 11:19:20 följande:

Har hört att det är problem med Win 10.

Hur ser den ut?Fixat och det blev bra.

Ser ut som en blandning mellan win 7 och 8 funkar utmärkt. Är helnöjd.
  • Ulltand

Lånar med en fråga. Har en enkel asus lap som kom med 8:an och det går otroligt långsamt. Finns något annat os som är snabbare?

• Aniiee
    Nerfherder skrev 2015-11-08 11:39:25 följande:
    Ser ut som en blandning mellan win 7 och 8 funkar utmärkt. Är helnöjd.
    Win 10 funkar säkert utmärkt om man inte har högre krav än att surfa och köra word, typ. Och Microsoft-spel om man har tur. Andra spel, andra program.... JAg har nog aldrig haft så mycket problem med diverse program i ett OS som i Win 10.
    Ulltand skrev 2015-11-08 13:08:36 följande:

Lånar med en fråga. Har en enkel asus lap som kom med 8:an och det går otroligt långsamt. Finns något annat os som är snabbare?

Ubuntu.
  • Nerfherder
    Aniiee skrev 2015-11-08 14:46:47 följande:
    Win 10 funkar säkert utmärkt om man inte har högre krav än att surfa och köra word, typ. Och Microsoft-spel om man har tur. Andra spel, andra program.... JAg har nog aldrig haft så mycket problem med diverse program i ett OS som i Win 10.
    Ulltand skrev 2015-11-08 13:08:36 följande:

Ubuntu.
    Typ vilka då?
  • Aniiee
    Nerfherder skrev 2015-11-08 15:34:55 följande:
    Typ vilka då?
    Framför allt arbetstunga program och spel. De jag stört mig mest på är Premiere och Photoshop (värst.....), Filter Forge, Shadow of Mordor, DAI,.... Även några lättviktare, som Android dev kit, Waveosaur, MediaGo och Origins + spel vill inte funka som de ska. 
  • Nerfherder
    Aniiee skrev 2015-11-08 15:53:53 följande:
    Framför allt arbetstunga program och spel. De jag stört mig mest på är Premiere och Photoshop (värst.....), Filter Forge, Shadow of Mordor, DAI,.... Även några lättviktare, som Android dev kit, Waveosaur, MediaGo och Origins + spel vill inte funka som de ska. 
    Konstigt, jag har noll problem. Dock skulle jag inte rekommendera Ubuntu till en windowsanvändare. Jag försökte installera det och fick en massa problem. Roligaste var när Steam fanns i en gammal version på Ubuntu, plus att man fortfarande måste knacka en del kod för att få den att funka.
  • Aniiee
    Nerfherder skrev 2015-11-08 15:56:57 följande:
    Konstigt, jag har noll problem. Dock skulle jag inte rekommendera Ubuntu till en windowsanvändare. Jag försökte installera det och fick en massa problem. Roligaste var när Steam fanns i en gammal version på Ubuntu, plus att man fortfarande måste knacka en del kod för att få den att funka.
    Har du inga problem med Premiere, Photoshop, Filter Forge eller Android dev kit så är det bara att gratulera =)

Ubuntu Unity är ju klockrent att byta till om man är van vid win8. Dock om man kommer från win7 är det bättre att ta zorin. Och man behöver absolut inte knacka kod för någon av dem. Det var länge sen en Svensson-användare behövde det. 
  • Aniiee
    Ulltand skrev 2015-11-08 16:21:06 följande:

Är någon snabbare, zorin vs unbutu?

Zorin, skulle jag säga. Installera "lite and fast"-versionen.
Svar på tråden Windows 8, vad är det för dynga?