• Anonym (Xxx)

Vad händer med företagen om vi separerar?

Är sambo och har två barn ihop med en man. Vi har byggt hus där vi nu bor. Han har ett vanligt jobb plus att han är delägare i två aktiebolag. Vad gäller med företagen om vi separerar? (Vi är alltså inte gifta.) är någon del i företagen min då?

• Svar på tråden Vad händer med företagen om vi separerar?
  • Anonym (Xxx)

Känns underligt att ta detta på tal, då det låter som jag tänkt dumpa honom vad det lider... Men förstår vad du menar! Rätt till hela huset menar du?? För halva har jag ju redan rätt till vid separation....?

Kjell2 skrev 2013-08-20 12:49:29 följande:
    Finns lösningar till detta. T ex att det löpande sätts in pengar på ett sparkonto/pensionsspar till dig, at du går in som delägare i bolaget, att ni skriver samboavtal där du får bostaden.

• Kjell2
    Anonym (Xxx) skrev 2013-08-20 16:02:43 följande:
    Känns underligt att ta detta på tal, då det låter som jag tänkt dumpa honom vad det lider... Men förstår vad du menar! Rätt till hela huset menar du?? För halva har jag ju redan rätt till vid separation....?
    Är huset införskaffat för gemensamt boende och ni inte skrivt något mystiskt så har du rätt till halva vid en separation. Ett förslag kanske är att ni skriver ett samboavtal där du har rätt till hela huset. På det sättet får du ett  visst skydd. Om huset är hårt belånat är det dock föga vunnet med det.

En anna lösning, lite beroende på vad för typ av företag det är, kanse du stegis ska ta över lite aktier. Som ersättning för det du gör som gör att han har möjlighet att bygga på företagtet.

Ni bör hur som helst snacka igenom detta.
  • Anonym (Xxx)

Ja det är det, vi byggde det ihop för gemensamt boende... Men ang. Företagen, OM vi gifter oss så kommer naturligt hälften av företagen gå till mig vid skilsmässa ?

Kjell2 skrev 2013-08-20 16:15:10 följande:
    Är huset införskaffat för gemensamt boende och ni inte skrivt något mystiskt så har du rätt till halva vid en separation. Ett förslag kanske är att ni skriver ett samboavtal där du har rätt till hela huset. På det sättet får du ett  visst skydd. Om huset är hårt belånat är det dock föga vunnet med det. En anna lösning, lite beroende på vad för typ av företag det är, kanse du stegis ska ta över lite aktier. Som ersättning för det du gör som gör att han har möjlighet att bygga på företagtet. Ni bör hur som helst snacka igenom detta.

• Kjell2
    Anonym (Xxx) skrev 2013-08-20 19:39:16 följande:
    Ja det är det, vi byggde det ihop för gemensamt boende... Men ang. Företagen, OM vi gifter oss så kommer naturligt hälften av företagen gå till mig vid skilsmässa ?

Nej, halva företagat kommer inte gå till dig om ni är gifta. Däremot kommer företaget ingå i bodelning och på något sätt ska du få något som motsvarar halva värdet. Det kan vara halv företaget, huset eller en massa kontanter.

Nu är detta lite lurigt, speceillt om det är ett litet företag. Hur värdera det och skulle det ge dig något värde om du fick halva?
  • Anonym (Xxx)

Ja det förstår jag... I nuläget skulle det inte ge mig något, men om några år ser det nog annorlunda ut... När vi ändå är inne på ämnet, hur blir det med eventuella skulder i tex ett företag vid skilsmässa? .

Kjell2 skrev 2013-08-21 08:49:55 följande:
    Nej, halva företagat kommer inte gå till dig om ni är gifta. Däremot kommer företaget ingå i bodelning och på något sätt ska du få något som motsvarar halva värdet. Det kan vara halv företaget, huset eller en massa kontanter. Nu är detta lite lurigt, speceillt om det är ett litet företag. Hur värdera det och skulle det ge dig något värde om du fick halva?

• Kjell2
    Anonym (Xxx) skrev 2013-08-22 18:18:18 följande:
    Ja det förstår jag... I nuläget skulle det inte ge mig något, men om några år ser det nog annorlunda ut... När vi ändå är inne på ämnet, hur blir det med eventuella skulder i tex ett företag vid skilsmässa? .
    I ett AB påverkar skulderna indirekt värderingen. Nu förutsätter jag ett sunt företag.

• Anonym (Xxx)

Okej... Tack för all hjälp! Det verkar som att du kan en del om ämnet! Är du utbildad jurist eller bara intresserad av ämnet?

Kjell2 skrev 2013-08-22 19:14:54 följande:
    I ett AB påverkar skulderna indirekt värderingen. Nu förutsätter jag ett sunt företag.  

• Kjell2
    Anonym (Xxx) skrev 2013-08-22 20:18:16 följande:
    Okej... Tack för all hjälp! Det verkar som att du kan en del om ämnet! Är du utbildad jurist eller bara intresserad av ämnet?

Intressera och lite påläst.
  • Anonym (Xxx)

Ja okej! Tack för hjälpen iaf!😊

Kjell2 skrev 2013-08-22 20:27:54 följande:
    Intressera och lite påläst.

• Anonym (mmm)

Även om ni inte kommer att separera så kan olyckan vara framme och han dör. Då ärver du inte något som sambo. 

• Anonym (Xxx)

Jo fast det gör jag väl om vi har livförsäkring eller efterlevnadsskydd? Men gällande företagen kanske det inte är så nej...

Anonym (mmm) skrev 2013-08-22 21:44:47 följande:
    Även om ni inte kommer att separera så kan olyckan vara framme och han dör. Då ärver du inte något som sambo. 

• Cookiesandcream

Den som tar flest föräldradagar och vab ska givetvis ha lika stort pensionsaparande som den andra föräldern. Allt annat är vansinne.

• Anonym (Xxx)

Jag pensionssparar! Men det gör iofs sambon också, utanför jobbet alltså...

Cookiesandcream skrev 2013-08-22 22:50:12 följande:
    Den som tar flest föräldradagar och vab ska givetvis ha lika stort pensionsaparande som den andra föräldern. Allt annat är vansinne.

• Cookiesandcream
    Anonym (Xxx) skrev 2013-08-22 22:55:16 följande:
    Jag pensionssparar! Men det gör iofs sambon också, utanför jobbet alltså...

Bra Många som glömmer det tyvärr, och i värsta fall sitter de där efter en skilsmässa och lever på en minimal pension medan den före detta maken lever betydligt mer bekvämt
  • Anonym (Xxx)

En annan fråga som dök upp i mitt huvud också.... Vad händer med ärvda pengar? Om de ärvs nu när vi är ett par? Är det nån skillnad där på att vara gifta eller ej?

• Stormorsan
    Anonym (Xxx) skrev 2013-08-25 23:39:22 följande:
    En annan fråga som dök upp i mitt huvud också.... Vad händer med ärvda pengar? Om de ärvs nu när vi är ett par? Är det nån skillnad där på att vara gifta eller ej?

Ja det är stor skillnad. Som sambo bodelar man bara på bostad och bohag om de är samboegendom enligt sambolagen. Allt annat äger var och en för sig.

Som gifta räknas alla tillgångar som banktillgodohavande, sommarstuga, bil, MC mm (utom enskild egendom) in i bodelningen vid skilsmässa.
  • Anonym (Xxx)

Så om jag då tex ärver en summa pengar, har min sambo inte rätt till dessa vid separation? Men om vi varit gifta hade han haft rätt till hälften av de ärvda pengarna, vid skilsmässa?

Stormorsan skrev 2013-08-26 10:20:44 följande:
    Ja det är stor skillnad. Som sambo bodelar man bara på bostad och bohag om de är samboegendom enligt sambolagen. Allt annat äger var och en för sig. Som gifta räknas alla tillgångar som banktillgodohavande, sommarstuga, bil, MC mm (utom enskild egendom) in i bodelningen vid skilsmässa.

• Kjell2
    Anonym (Xxx) skrev 2013-08-27 12:28:57 följande:
    Så om jag då tex ärver en summa pengar, har min sambo inte rätt till dessa vid separation? Men om vi varit gifta hade han haft rätt till hälften av de ärvda pengarna, vid skilsmässa?

Något förenklat och med vissa undantag så ja. Som sambo får du behålla hela arvet, som gifta ingår arvet i bodelningen.
Svar på tråden Vad händer med företagen om vi separerar?