• Omogen citron

Skaffa kattunge är dyrt- har du råd?

Nu är det höst och många kommer skaffa små söta kattungar. Vissa av dessa kattungar kommer snart få byta hem för att ägaren inte har råd. Tänk på att det kostar att ha katt.

Dessa veterinärkosnader blir det:
    *vaccin+ chip: 850 kronor (2 sprutor)
    *kastrering: 800 kronor
    *registrering av chip: 160 kronor

Totalt: 1810 kronor

Så har vi de fasta kostnaderna:
    Torrfoder: 100 kronor/månad
    Blötmat: 50 kronor/månad
    Leksaker, kattmynta & dylikt: 50 kronor/månad
    Sand: 100 kronor/månad
    Försäkring: 100 kronor/månad

Totalt: 400 kronor/månad

Så har vi alla inköp i början, som klösträd, klöspelare, kattlåda, matskål, vattenskål och dylikt.

Har du råd med det här? Fundera på det INNAN du köper den söta ungen.

• Svar på tråden Skaffa kattunge är dyrt- har du råd?
  • Omogen citron
    Foxtrott skrev 2013-08-22 21:10:12 följande:
    Billig matkostnad du räknar med må jag säga. Mina odjur äter för betydligt mer än så.

Jag köper mat på nätet då det är kampanjer. På så vis får man kvalitétsmat till bråkdelen av priset.
  • Monchichier
    Majsan70 skrev 2013-08-22 21:42:37 följande:

Som sagt våra kattungar kostar betydligt mer än så. De får portionspåsar med blötmat tre ggr per dag den första tiden sen ett bra torrfoder som står framme o sen får de även nötfärs på det. När de sen är lite större får de blötmat två ggr per dag. De får mat anpassad för kattungar dessutom både i torrfoder o blötmat.
    jag blev nyfiken.
    Vad är ett bra torrfoder?
    Varför nötfärs? Är det bra för katter? 
  • Tifastar

Torrfoder endast till mina 2 katter. Gör sina behov ute. Klätterträd o leksaker finns gratis ute Ingen försäkring... Betalar OM den dagen kommer. Avmaskar vid behov. Så mina katter kostar inte 400 kr i månaden.

• Michael 310

Tycker det känns som om maten var lite lågt räknad. Vi köper hills blötast och torrfoder bara det blir nog ca 400 i månaden + kattsand försäkring och övrigt.

• Omogen citron
    Tifastar skrev 2013-08-22 23:29:35 följande:
    Torrfoder endast till mina 2 katter. Gör sina behov ute. Klätterträd o leksaker finns gratis ute Ingen försäkring... Betalar OM den dagen kommer. Avmaskar vid behov. Så mina katter kostar inte 400 kr i månaden.

Har du verkligen 50 000 sparat? För de kan det kosta.
  • Majsan70
    Monchichier skrev 2013-08-22 23:23:47 följande:
    jag blev nyfiken.
    Vad är ett bra torrfoder?
    Varför nötfärs? Är det bra för katter? 

Man ger ofta kattungar nötfärs i början. Ja alla mina katter äter det även i vuxen ålder. De äter generellt ganska mycket rått kött allihopa.  Till kattungarna har vi nötfärs som varit frusen innan.
  • Omogen citron
    Michael 310 skrev 2013-08-22 23:39:19 följande:
    Tycker det känns som om maten var lite lågt räknad. Vi köper hills blötast och torrfoder bara det blir nog ca 400 i månaden + kattsand försäkring och övrigt.

Jag köper också Hill's, om man köper på nätet och har ögonen öppna efter rabatter så blir det inte så dyrt.
  • Tifastar

Vad kostar 50tusen ?

5500 är det fetaste jag betalat för en katt o då opererade den urinvägarna.

• Majsan70
    Tifastar skrev 2013-08-24 20:15:14 följande:
    Vad kostar 50tusen ?
    5500 är det fetaste jag betalat för en katt o då opererade den urinvägarna.

Ponera att katten blir sjuk o skadar sig flera gånger under en period!

En av våra katter åt olämpliga saker en period. Två operationer och ett antal vet. besök slutade i tiotusentals kronor i kostnad. Därför är det lämpligt med en bra försäkring eller en stor summa sparad.
  • Tifastar

Då har jag/vår familj haft tur i över 30 år då. Ingen katt har kostat mer än fem o fem.

Hus, bil o häst försäkrar jag inget annat.

• Omogen citron
    Tifastar skrev 2013-08-24 20:15:14 följande:
    Vad kostar 50tusen ?5500 är det fetaste jag betalat för en katt o då opererade den urinvägarna.

Jag har betalat 15 000 då opererade jag bort en tumör, en kompis till mig fick betala 75 000 efter att katten hade hoppat ner från ett fönster.
  • Tifastar
    Omogen citron skrev 2013-08-25 20:30:19 följande:
    Jag har betalat 15 000 då opererade jag bort en tumör, en kompis till mig fick betala 75 000 efter att katten hade hoppat ner från ett fönster.

Om katten var så skadad så den behöver vård för 75tusen så hade jag valt att avliva den. Måste ju vart många långa ingrepp. Jag hade besparat den lidandet... Men alla tycker vi olika.
  • Omogen citron
    Tifastar skrev 2013-08-25 21:11:59 följande:
    Om katten var så skadad så den behöver vård för 75tusen så hade jag valt att avliva den. Måste ju vart många långa ingrepp. Jag hade besparat den lidandet... Men alla tycker vi olika.

Det var en ung katt, bara ett år och hon har ett långt liv framför sig. Det är värt att värna om.
  • Oktoberr

Tifastar: En katt är lika mycket värd som en häst. Tycker du inte det så ska du inte ha en katt.

• Harvester
    Omogen citron skrev 2013-08-25 20:30:19 följande:

5500 kr låter extremt billigt, antar att du menar att ett urinstopp spolades bort? Det är jättevanligt att få upprepade återfall osv.. Ca 20 000 för en inskrivning med urineringsproblem är mer regel än undantag förutom allt annat som kan drabba katter (även om de är inne). Om man tycker att man kan avliva katten istället för att lägga 100kr i mån på en försäkring har man en konstig värdering av ett liv och borde inte skaffa katt..
  • Tifastar
    Oktoberr skrev 2013-08-25 21:58:59 följande:
    Tifastar: En katt är lika mycket värd som en häst. Tycker du inte det så ska du inte ha en katt.

Ja lika mycket värd men katten är mycket mindre i volym o ska inte vara lika dyr som en hel häst.
  • snedtak
    Tifastar skrev 2013-08-22 23:29:35 följande:
    Varför har du valt att inte försäkra? Är det en raskatt? En försäkring kan gå på under 100-lappen. Om katten behöver vård 2 gånger på 10 år och varje gång kostar 6000 är det ju samma summa. Om katten behöver vård fler gånger eller råkar ut för något dyrt tjänar man på försäkringen.

Ex där det kostat mycket att inte ha försäkring:
    blogg.dt.se/mittlivmedkatt/2012/05/27/kattforsakring-behovs-det/

• Oktoberr

Tifastar: vadå SKA inte kosta lika mycket? Som du ser ovan kan det kosta flera tiotusentals kronor om det går illa. Klart man ska ha en försäkring eller ett fett sparkonto annars ska man för tusan inte ha katt. Vadå avliva om det kostar? Skrämmande att du inte kan lägga en hundring var månad för att kunna rädda din katts liv.

• Omogen citron
    Tifastar skrev 2013-08-26 12:47:10 följande:
    Ja lika mycket värd men katten är mycket mindre i volym o ska inte vara lika dyr som en hel häst.

Det är den inte heller. En katt är bra mycket billigare att försäkra än en häst.
Svar på tråden Skaffa kattunge är dyrt- har du råd?