• Bling1975

Har ditt barn haft alla storlekar på overall?

Hur är det med barnen och växandet egentligen? Hoppar de över hela storlekar ibland i vinterkläderna?

Hur tänker ni när ni köper vinterkläder? Väldigt stort i början och lagom på slutet eller två storlekar under säsongen med hopp om att den större passar även nästa år?

Här var strl 80 precis lagom så de i affären tyckte att jag skulle ta strl 90 så den räckte hela vintern. Men jag tycker hon ser ut att drunkna i den. Supersvårt.

Tilläggsfråga. Hur är Molo och Didrikson i storlekarna om man jämför dem med varandra? Sugen på en Molo också och tänkte att 86 kanske blir perfekt.

• Svar på tråden Har ditt barn haft alla storlekar på overall?
  • k girl

Sonen har haft 80, 92, 98. Då Polarn o pyrets overaller som var stora i storlekarna. Nu har jag köpt en 110. Rymlig, men inte för stor.

• Paincake

Sonen (strax över normallängd) har haft: 86, 92, 104 och årets blir nog 110. Han är född i mars 2010. Jag har köpt stort men inte för stort.

Den första overallen var i största laget första året med en förhoppning att den skulle räckai två säsonger men i december året efter var den för liten så nu köper jag en lagom stor istället.

• Alexi

Min dotter har haft 86, 92 och 98 de år hon gått på förskolan. Nu i vinter blir det dock en 110/116 som jag köpte på rean, hoppas den blir lagom!

• sommar2001

Köper så att det ska fungera hela vintern.
    Dottern född i juni -09 har haft 80/86, 92, 104 och i år blir det 116.
    92 och 104 har varit stora i början och små i slutet av säsongen.

• Emmis

Första barnet hade 80 första vintern då hon var precis 1 år. (Ok, 56 hade hon i fleeceoverallen året innan, men det räknas knappt.) Vid 2 år hade hon 92. Sedan 98 och nu i vintras 110. Eftersom hon växt massor i sommar och i princip hoppat över en storlek helt gissar jag att det blir 122 i år.

Andra barnet är fött på sommaren. Han hade 80 sin första vinter, den var urväxt då vintern var slut. Han kommer att vara 1,5 nu i vinter och misstänker att vi får köpa 98 för att den ska räcka hela vintern. 

Jag har köpt lite stort så att det ska räcka hela vintern, men utan att det ska vara besvärande för dem. Oftast en storlek större än vad de just då behöver i innekläder. Är 80 lagom nu hade jag inte tvekat utan köpt 90.

• stickkontakt

Min dotter hade storlek 80 på vintern då hon var 1,5 år. Den var i största laget i början av vintern men den fungerade bra. Den fungerar fortfarande, snart ett år senare men är betydligt snävare nu. Vi får nog köpa en ny innan det blir smällkallt och hon måste ha flera lager under. Hon ligger på gränsen mellan 86 och 92, vet inte vad jag ska köpa för storlek. Antar att det beror lite på modellen också.

Jag skulle inte köpa en overall som är jättestor till ett barn som precis lärt sig gå. Det är bökigt nog med, snö, stora kängor och overall utan att overallen är alldeles för stor. Jag skulle hellre satsa på en billig begagnad om man är rädd att den ska få kort användningstid. 

• Leonike

Min son hade 92 (pop) vintern när han var ett och ett halvt, den var rymlig men inte för stor. Vintern efter hade han 104 i molo och den var stor i början men funkade ändå. Skorna hjälper ju upp lite och molo overaller är rätt korta i armarna tycker jag så där var den lagom. I vinter tänker jag 110 men har kvar Molon i 104, den kan nog passa i början! (Om inte armarna är för korta då!) När han var mindre hoppade vi storlekar mycket mer, det märks att han börjar växa långsammare nu. Ett tips är att kolla barnets tillväxtskurva och köpa efter den, det har jag gjort och det har aldrig slagit fel även om jag köpt långt innan det ska användas. Skulle aldrig köpa flera storlekar för stort, det måste fungera att röra sig i. Räknar med att behöva köpa ny overall varje år, om han kan ha den gamla två år i rad är det bara bonus!

• 2012mamma

Sonen har haft 56, 68, 80, 86. I år blir det en i storlek 90 från Didriksson, om jag köpt en storlek större så hade han inte kunnat röra sig i vinter.

Den enda overallen jag köpt som verkligen varit jättestor i början är den i storlek 68 men jag tyckte inte det spelade så stor roll eftersom han började använda den vid 2 månader och bara låg i vagnen eller satt i bilstolen när den användes. 

• Isbit
    Dr Mupp skrev 2013-08-23 07:18:09 följande:
    Då ska vi se.

Dotter: 74, 86, 92, 98, 104, 110, 116, 122, 128 och nu senaste 134
    son 1, 80, 86, 98, 104, 116, 122, 128, 134, 140
    son 2, 86, 92, 104, 110, 116, 122, 128
    son 3. 68, 74, 86, 92, 98, 104 
    vilket minne *imponerad*
  • Harmagedon

Sonen hade 86 när han var ett. Nästa år 104 sedan har det varit lagom att gå upp en stk per år. Dottern är två och får börja med 86 overallen som storebror hade när han var ett. Blir den för liten ( ser inte så ut) får jag väl köpa en 92/98 eftersom hon knappast kan växa i 104 på en vinter... Vi har lite av det problemet med kläder här. Storlekar som lillasyster har haft länge har storebror nästan helt hoppat över. Skor ska vi inte ens tala om...

• Gladskit

Vi har kört på den storlek han haft när vintern börjar plus liite mån att växa. Inga hela storlekar men har en storlek suttit tight så har vi valt den större, utan att för den sakens skull haft honom att springa runt i alldeles för stora kläder.
    Vissa vintrar har han klarat sig hela vintern (växt mindre), andra vintrar har vi fått köpa ny overall i januari/februari för att den första blivit för liten. Så vi har inte haft alla storlekar i overall. 

• yellow88

Äldsta är född april-10, vintern-10 hade han en mjuk overall i storlek 80, då låg/satt han mest i vagnen.. vintern-11 så hade han storlek 92 och vintern-12 hade han 98. Det här året kommer han ha en i 104 som vi fått, får se om den räcker hela vintern eftersom han är 104 cm nu, men den satt bra när vi provade den förra veckan.

Mellanbrorsan är född aug-11 och hade vinter-11 fleeceoverall i storlek 62, och förra året en overall i storlek 86, den här vinten kommer han få ha storebrors i 92 om den från förra året inte passar.

♥ Adrian 10-04-17 ♥ Alfred 11-08-08 ♥ Silas 13-07-16 ♥
  • BeanBag

Mina barn har haft Gneis overaller och har vuxit exakt en storlek varje år så vi har sorlekarna 104, 110, 116, 122, 128 och 134 på overaller och jackor+byxor här hemma

• norrlandsflicka

Har haft 70, 80, 92, 104 till sonen. 104 hade han 2 vintrar, han hade nåt tillväxtil där när han var 2.5 så vi hoppade en storlek. I vinter lär det nog bli 110. Han är 4 nu.
    Dottern har haft 80, 86 och 92. Räknar med kunna ha 92 iaf början på vintern och sen byta till 98 om hon växer ur den. Är väl främst att kunna ha fleecekläder under som kan behövas större storlek. Har haft tur och fått en fin begagnad 98. Hon blir 3 i januari. 

• Joggy

Molo och Didriksons har lite olika passform. Oftast har Didriksons haft lite kortare ben än Molo. Det är min erfarenhet. Vår dotter har haft vad var minns 86, 92, 104 och nu 110 vid 4 år. 107 cm lång. Hon har haft Molo, Didriksons och pop.

• Mellanmjölkens land

Förra vintern köpte vi 86 på den overall som var tänkt att den skulle användas. 98 på reservoverallen eftersom proportionerna var helt annorlunda. Typ 3cm längre kropp och jättemycket längre armar/ben.

Efter typ 1 mån var overallen i 86 urvuxen och även om reservoverallen var stor satt den helt ok om man drog åt den i midjan. Dottern älskade den iaf så den kan inte ha varit alltför otymplig.

Hon har 92-98 i innekläder just nu så den bör passa åtminstone under början på vintern.

Svar på tråden Har ditt barn haft alla storlekar på overall?