• kantele

ammar jag för ofta?

hej!
    jag har en 16 veckors bebistjej som jag helammar.
    jag ammar henne var tredje timme, fast pà kvällen kan det bli tätare. sen pà natten äter hon 1-2 gànger. hon sover alltsà inte hela natten.
    här där jag bor (inte I sverige) sà säger bàde min läkare, och mammor omkring mig, att jag ammar för ofta. hon borde klara sig 4 timmar+sova hela natten dà hon nu väger 6.5kg. en sa att hon äter pà natten för att hon sover med oss I sängen, men har provat att ha henne I egen sang och likväl ska hon äta pà natten.
    vad är rätt?
    sen att hon somnar för natten vid 22-23 tiden, anser manga att är för sent. är det det? och hur kan jag ändra pà det isf? lägger jag henne tidigare fàr jjag ju bara sitta vid sängen och lägga nappen tills hon till slut somnar, vid 22-23, som vanligt.
    tacksam för era ràd och kommentarer!  

• Svar på tråden ammar jag för ofta?
  • keron
    Marina80 skrev 2013-08-27 13:37:38 följande:
    Ts: Om du bara ammar henne 1-2 ggr per natt så anser jag att hon i princip sover hela natten.

Sen när det gäller samsovning eller inte. Efter tre barn så tar jag mig friheten att rekommendera starkt det alternativ som ger en mest sammanhängande sömn. Sover hon bäst när ni samsover så väljer du det. Sover hon bäst i egen säng så väljer du det.

Det är inte fel att lyssna på råd man får däremot väljer du bara att följa de råd som passar dig och din bebis.
  • En bebis i magen

Kör på som du gjort hittills, tycker det låter bra. Och som någon annan sa, efter ett tag gör man det som funkar för att man alla ska få sova så mycket som möjligt. Till slut ligger man fem i dubbelsängen, trots att man var emot barn i egna sängen...
    Jag förespråkar fri amning. Min mamma berättade hur det var på sjuttiotalet, då barnen var i sovsalar och kom in till mamman på bestämda tider och skulle ammas. I en veckas tid... Tro tusan att det inte funkade:( 

• Mariamx
    kantele skrev 2013-08-27 10:51:49 följande:

kan chockera er med en annan sak en av mammorna här ska börja med nu dà hennes bebis är 4 mànader: blanda squash I mjölkflaskan!! urk. stackars barn. 

Varför ska vi känna oss chockade? Varför är det stackars barn? Varför irriterar du dig över det? Känner du dig lite duktigare nu?  Hon vill väl ge sitt barn squash som smakportion. Jag brukade t.ex blanda ut smakportionerna med lite bröstmjlk så att smaken inte skulle vara för främmande.
    Om du inte tycker att hon gör rätt och du har argument (gärna vetenskapliga) förklara för henne I stället varför du anser det vara fel/mindre bra. Jag förstår inte varför kvinnor alltid ska vara så elaka mot varandra. Jag väntade med smakportioner tills min son var 6 månader, samsov med honom länge, ammade länge etc och försökte göra allt som "man skall göra" men detta berodde på att JAG ansåg det vara bäst för just MITT BARN utifrån mitt liv och min situation. Om någon annan gör tvärtom, så fine.  Vad har jag med saken att göra ? Känner jag mig mera duktig för att jag anser mig göra "mer rätt"? Knappast. Låt var och en göra det som de själva anser vara bäst för sina barn utifrån sina liv. Jag blev irriterad över din kommentar. Det är så typiskt att peka finger. Du får gärna säga till ifall jag missförstått dig. 

När det gäller amningen så tycker jag att du skall göra det som känns bäst för dig och ditt barn och strunta i alla andras åsikter. Rekommendationen här i Sverige är i alla fall att man skall fri-amma, dvs amma efter behov. Man har upptäckt att det är det bästa för barnet och för mamman. När barnet helt enkelt vill ha mat och inte efter någon klocka. När du fri ammar så anpassar sig din kropps mjölkproduktion efter ditt barns behov. Har du t.ex mycket mjölk så går produktionen ned om ditt barn inte har behov av att äta mycket, medan om han/hon är en storätare så ökar produktionen istället. Lycka till!

• Tangent

Nej, du ammar inte för ofta. 
    har du kollat upp om det finns "amningshjälpen" i landet du bor i? I USA och UK tror jag de heter La Leche Leage. De har ibland grupper för ammande mammor och då kan man få stöttning.
    Svenska amningshjälpen har en facebook grupp. Kolla på amningshjalpen.se.

• EllisBell

Man kan inte amma för ofta. (Undantaget om man har stora sår och behöver vila brösten ibland)

• kantele
    Mariamx skrev 2013-08-27 18:10:36 följande:

Varför ska vi känna oss chockade? Varför är det stackars barn? Varför irriterar du dig över det? Känner du dig lite duktigare nu?  Hon vill väl ge sitt barn squash som smakportion. Jag brukade t.ex blanda ut smakportionerna med lite bröstmjlk så att smaken inte skulle vara för främmande.
    Om du inte tycker att hon gör rätt och du har argument (gärna vetenskapliga) förklara för henne I stället varför du anser det vara fel/mindre bra. Jag förstår inte varför kvinnor alltid ska vara så elaka mot varandra. Jag väntade med smakportioner tills min son var 6 månader, samsov med honom länge, ammade länge etc och försökte göra allt som "man skall göra" men detta berodde på att JAG ansåg det vara bäst för just MITT BARN utifrån mitt liv och min situation. Om någon annan gör tvärtom, så fine.  Vad har jag med saken att göra ? Känner jag mig mera duktig för att jag anser mig göra "mer rätt"? Knappast. Låt var och en göra det som de själva anser vara bäst för sina barn utifrån sina liv. Jag blev irriterad över din kommentar. Det är så typiskt att peka finger. Du får gärna säga till ifall jag missförstått dig. 

När det gäller amningen så tycker jag att du skall göra det som känns bäst för dig och ditt barn och strunta i alla andras åsikter. Rekommendationen här i Sverige är i alla fall att man skall fri-amma, dvs amma efter behov. Man har upptäckt att det är det bästa för barnet och för mamman. När barnet helt enkelt vill ha mat och inte efter någon klocka. När du fri ammar så anpassar sig din kropps mjölkproduktion efter ditt barns behov. Har du t.ex mycket mjölk så går produktionen ned om ditt barn inte har behov av att äta mycket, medan om han/hon är en storätare så ökar produktionen istället. Lycka till!

just den mamman som ska göra sà brukar ha väldigt mycket att säga till om hur jag gör saker och ting. men det har ju förstàss inget att göra med att hon ska blanda I squash I bebisens flaska förstàss. skrev absolut inte sà för att verka duktigare, skrev det helt enkelt för att jag tyckte det var märkligt, har dà aldrig hört om det förut, dock verkar det ju förekomma. har sàklart Inga vetenskapliga bevis pà att hon inte skulle göra rätt, men jag kan ju vara av den àsikten iallafall, att jag tycker det later osmakligt. jag skulle itne vilja äta mjölk med rivna grönsaker I, och skulle inte ge det till mitt barn heller. men sàklart ska alla fà göra som de anser bäst för sig och sitt barn.

iallafall blev läkaren igàr nästan chockad over att min bebis äter var tredje timme ännu OCH äter pà natten. jag sa att det funkar fint för oss och att det inte är nàgra problem. sà à ryckte hon bara pà axlarna.
    att jag sen fràgade om bebisen följer viktkurvan sa hon att hon ligger lite over, men dà äter hon ju var tredje timme ochsà.   
     hon väger 6.5 kg, det Är vel inte för mycket för en fyra mànaders? 
  • malzac
    kantele skrev 2013-08-28 12:14:59 följande:
    just den mamman som ska göra sà brukar ha väldigt mycket att säga till om hur jag gör saker och ting. men det har ju förstàss inget att göra med att hon ska blanda I squash I bebisens flaska förstàss. skrev absolut inte sà för att verka duktigare, skrev det helt enkelt för att jag tyckte det var märkligt, har dà aldrig hört om det förut, dock verkar det ju förekomma. har sàklart Inga vetenskapliga bevis pà att hon inte skulle göra rätt, men jag kan ju vara av den àsikten iallafall, att jag tycker det later osmakligt. jag skulle itne vilja äta mjölk med rivna grönsaker I, och skulle inte ge det till mitt barn heller. men sàklart ska alla fà göra som de anser bäst för sig och sitt barn.

iallafall blev läkaren igàr nästan chockad over att min bebis äter var tredje timme ännu OCH äter pà natten. jag sa att det funkar fint för oss och att det inte är nàgra problem. sà à ryckte hon bara pà axlarna.
    att jag sen fràgade om bebisen följer viktkurvan sa hon att hon ligger lite over, men dà äter hon ju var tredje timme ochsà.   
     hon väger 6.5 kg, det Är vel inte för mycket för en fyra mànaders? 
    6.5 är ganska på pricken vad både den svenska viktkurvan och WHOs mer amningsinriktade kurva säger är "normalt" (men man ska ju inte stirra sig blind på viktkurvor).

www.rikshandboken-bhv.se/Dokument/fig23a.pdf

Den röda kurvan är WHOs kurva. 
  • malzac

Förresten, jag är jättesupernyfiken på var du bor nu! Kan du ge oss världsdelen i alla fall (bara om du vill förstås)?

• kantele
    malzac skrev 2013-08-28 12:23:13 följande:
    Förresten, jag är jättesupernyfiken på var du bor nu! Kan du ge oss världsdelen i alla fall (bara om du vill förstås)?

jag bor I frankrike! :)
    och jag vill tillägga att all sjukvàrd och allt annat här har funkat jättebra sàlänge jag var gravid och dà min dotter föddes. men när det kommer till amning sà har vi lite olika àsikter ;) 
  • malzac
    kantele skrev 2013-08-28 12:36:57 följande:

och jag vill tillägga att all sjukvàrd och allt annat här har funkat jättebra sàlänge jag var gravid och dà min dotter föddes. men när det kommer till amning sà har vi lite olika àsikter ;) 
    Jaha! Men då är du ju bara över kanalen då då.

Ja, det låter ju onekligen som om ni har det. Vad bra att du är så pass påläst och står på dig då; din dotter har helt klart haft tur med sin mamma. Flört
  • keron
    EllisBell skrev 2013-08-28 10:19:33 följande:
    Man kan inte amma för ofta. (Undantaget om man har stora sår och behöver vila brösten ibland)
  • Annelie 76
    kantele skrev 2013-08-28 12:36:57 följande:

I Frankrike är det väl inte ovanligt att man får piller efter förlossningen som förhindrar mjölkbildning? Tror jag såg det på ett program för flera år sen som handlade om att föda barn i olika länder... Är det så är ju inte amning det vanligaste och kunskapen om den så stor.
  • kantele
    Annelie 76 skrev 2013-08-28 16:38:59 följande:

I Frankrike är det väl inte ovanligt att man får piller efter förlossningen som förhindrar mjölkbildning? Tror jag såg det på ett program för flera år sen som handlade om att föda barn i olika länder... Är det så är ju inte amning det vanligaste och kunskapen om den så stor.

ja sà är det. man har ju även bara tre mànaders mammaledighet sà det är ju ingen stor vits att dra igàng en amning heller som man nästan direct fàr börja trappa ner, om man inte vill fortsätta att pumpa, frysa in och ge till barnvakten dà  sà denne fàr flaskmata med bröstmjölk.

dà jag var pà bb här sà hade jag bestämt mig för att amma men den tredje dagen gjorde det sà ont sà jag ville sluta! fick direkt piller sà mjölkbildningen skulle sluta, bara sàdär. men tog dem inte, utan fortsatte att plàga mina stackars ömma bröst och sen gick det ju bra. jag är enda av mammorna I vàrt gäng som ammar längre. det finns en annan som ammade tre mànader.

sà nej, det är inte sà vanligt här och kunskapen skiljer sig verkligen! fàr manga blickar dà jag ammar pà stranden, haha!    
  • malzac
    kantele skrev 2013-08-30 11:08:56 följande:

ja sà är det. man har ju även bara tre mànaders mammaledighet sà det är ju ingen stor vits att dra igàng en amning heller som man nästan direct fàr börja trappa ner, om man inte vill fortsätta att pumpa, frysa in och ge till barnvakten dà  sà denne fàr flaskmata med bröstmjölk.

dà jag var pà bb här sà hade jag bestämt mig för att amma men den tredje dagen gjorde det sà ont sà jag ville sluta! fick direkt piller sà mjölkbildningen skulle sluta, bara sàdär. men tog dem inte, utan fortsatte att plàga mina stackars ömma bröst och sen gick det ju bra. jag är enda av mammorna I vàrt gäng som ammar längre. det finns en annan som ammade tre mànader.

sà nej, det är inte sà vanligt här och kunskapen skiljer sig verkligen! fàr manga blickar dà jag ammar pà stranden, haha!    
    Det låter ju ganska likt USA måste jag säga (iaf där en av mina bästa vänner bor och har en tvååring hon fortfarande ammar). Just det där med längden på mammaledigheten skulle jag tro gör en oerhörd skillnad på andelen ammande mammor. Det är också en av anledningarna till att jag flyttar hem till Sverige om ett par månader; med nästa barn vill jag ha längre ledighet än de (faktiskt generösa) sex månaderna jag kunde ta här i England. Tänk vad skönt att slippa pumpa som jag gjort det senaste dryga halvåret!

Sen tycker jag att det är ganska chockerande att de delar ut antimjölkpiller bara så där. Visst, för de som faktiskt inte vill amma så är det väl bra att slippa klotbröst, men du hamnade ju inte i den kategorin.

Jag måste säga att jag är ganska imponerad av att du lyckades ta dig igenom svårigheterna på egen hand utan någon som helst support (vad det verkar) och att du fortfarande orkar slåss för amningen. You go girl! 
  • Aaglars

Man kan väl inte amma för ofta?????

Herregud, din bebis är ju bara 16v. När mina tre var så små, ammade de konstant. På nätterna med ca 2h mellanrum :)

• Litet My
    kantele skrev 2013-08-27 15:01:38 följande:

nej hon är 4 mànader!

4 månader är ökningsfas, barnet äter mer och ofta längre för att öka produktionen i dina bröst. Fullt normalt. Försök att strunta i vad folk tycker.
  • Aaglars
    Annelie 76 skrev 2013-08-28 16:38:59 följande:

I Frankrike är det väl inte ovanligt att man får piller efter förlossningen som förhindrar mjölkbildning? Tror jag såg det på ett program för flera år sen som handlade om att föda barn i olika länder... 
    Så hemskt!
  • kantele
    malzac skrev 2013-08-30 12:15:08 följande:
    Det låter ju ganska likt USA måste jag säga (iaf där en av mina bästa vänner bor och har en tvååring hon fortfarande ammar). Just det där med längden på mammaledigheten skulle jag tro gör en oerhörd skillnad på andelen ammande mammor. Det är också en av anledningarna till att jag flyttar hem till Sverige om ett par månader; med nästa barn vill jag ha längre ledighet än de (faktiskt generösa) sex månaderna jag kunde ta här i England. Tänk vad skönt att slippa pumpa som jag gjort det senaste dryga halvåret!

Sen tycker jag att det är ganska chockerande att de delar ut antimjölkpiller bara så där. Visst, för de som faktiskt inte vill amma så är det väl bra att slippa klotbröst, men du hamnade ju inte i den kategorin.

Jag måste säga att jag är ganska imponerad av att du lyckades ta dig igenom svårigheterna på egen hand utan någon som helst support (vad det verkar) och att du fortfarande orkar slåss för amningen. You go girl! 

nej jag var ju inte I den kategorin, bara I tredje dagen dà allt känns skit iallafall! men som sagt sà tog jag dem inte, för innerst inne ville jag inte ge flaska. (fast jag nog accepterar dem som inte vill amma, sà ingen tror att jag försöker vara duktig ;) )
    tror inte det existerar nàn slags amninshjälp här, iallafall inte vad jag vet! har nog bara tagit mig igenom det med hjälp av medsystrar och nätet och nordisk envishet ;)

om tre veckor flyttar även vi tillbaka till norr sà dà fàr jag börja känna mig mera normal igen med mitt ammande ;)

och heja heja att du orkat pumpa I ett halvt àr! jätteduktigt tycker jag, vet inte omjag skulle ha orkat med det!  
Svar på tråden ammar jag för ofta?