• Mellanmjölkens land

Skulle du åkt i år eller nästa år?

Vi kommer antagligen att fira jul hos svärföräldrarna antingen nu till julen eller julen därpå. Förutsättningarna är som följer:

Reguljärflyg, 2 byten varav det ena är på nått av Europas största flygplatser och det andra på en flygplats som är lite större än Arlanda.
    Total restid dörr-till-dörr ca 20-24h
    2 små barn

I år:
    Bebis på ca 2 mån
    Barn på 2 år 8 mån
    Första julen efter att vi köpt hus

Nästa år:
    Barn på 1 år 2 mån
    Barn på 3 år 8 mån

Vad skulle du valt? I år eller nästa år?

• Svar på tråden Skulle du åkt i år eller nästa år?
  • Mellanmjölkens land
    summerhunter skrev 2013-08-25 13:01:32 följande:
    Jag hade rest i år... Hellre än 8 månaders än en 1 åring och snart 3 åring....
    8månaders? Bebisen kommer vara ca 2 mån vid jul...
  • straw2008
    Mellanmjölkens land skrev 2013-08-25 11:22:43 följande:
    De har en stående inbjudan och har haft det sen typ 05 men eftersom svärfar är egenföretagare med högsäsong runt jul är det väldigt svårt för honom att åka iväg just då. Svärmor skulle väl tekniskt sett kunna komma men hon vill inte åka ifrån svärfar över julen.

Herre GUD så höga krav de har på er ??? Svärfar vill minsann inte åka då han har högsässong då, svärmor vill inte åka själv... men NI ska betala 50 000 för att åka till dom ? Jösses say no more.
    I kinamockaskogen.....
  • Mellanmjölkens land
    straw2008 skrev 2013-08-26 08:44:34 följande:

Herre GUD så höga krav de har på er ??? Svärfar vill minsann inte åka då han har högsässong då, svärmor vill inte åka själv... men NI ska betala 50 000 för att åka till dom ? Jösses say no more.
    Nej, när det kostade en smärre förmögenhet att åka hade de full förståelse för att vi inte hade råd. Nu har priserna sjunkit till under 10 000 för oss allihop vilket innebär att frågan är aktuell igen.
  • Alexi

Men kan svärföräldrarna inte ens åka över själva julhelgen?

• stickkontakt

Aldrig i livet att jag skulle flyga så långt med ett litet barn som inte ens har fått första vaccinationen. Dessutom är det högsäsong för RS, som flera sagt. Visst, man måste leva även efter man får barn och vissa risker måste man ta, men någonstans måste man dra gränsen. Att flyga över halva jordklotet med en nyfödd är definitivt över gränsen tycker jag.

• straw2008
    Mellanmjölkens land skrev 2013-08-26 09:16:19 följande:
    Nej, när det kostade en smärre förmögenhet att åka hade de full förståelse för att vi inte hade råd. Nu har priserna sjunkit till under 10 000 för oss allihop vilket innebär att frågan är aktuell igen.

Det gör det knappast billigt. Men klart vissa har obegränsat med pengar o då spelar det ju mindre roll skulle ÄNDÅ ha svårt att spendera 30 000 på flyg för någon annans skull som själv är orubblig.
    I kinamockaskogen.....
  • Mellanmjölkens land
    straw2008 skrev 2013-08-26 11:24:38 följande:

Det gör det knappast billigt. Men klart vissa har obegränsat med pengar o då spelar det ju mindre roll skulle ÄNDÅ ha svårt att spendera 30 000 på flyg för någon annans skull som själv är orubblig.
    30 000? Det blir totalt <10 000 för st 3 t o r biljetter. Fortfarande mycket pengar men något som vi definitivt klarar av. Det är ungefär vad vi brukar spendera på att åka dit.
    Alexi skrev 2013-08-26 09:39:09 följande:
    Det beror mycket på hur det ser ut just det året. Vissa år tror jag att svärfar jobbat några timmar även på julafton medan de kunnat vara helt lediga över julhelgen andra år. Tyvärr går det inte att veta exakt hur ett visst år blir förrän det nästan är jul och då kommer biljetterna vara slut.
  • iphone84

Vi har rest sedan vår flicka var 3 månader och det har aldrig varit problem.

När vi var på Bali 2011 var hon 2 år... DET VAR DEN VÄRSTA FLYGNINGEN!

Så med min erfarenhet hade jag åkt nästa år :)

Är gravid nu och kommer åka till julen (då bil i 10tim)
    bebisen kommer vara ca 2 månader och dottern 4,5 år.

MEN Jag kommer ALDRIG sätta mig på ett flyg när denna bebisen är 2år... never never..

Jag och en annan mamma satt på golvet i 26 tim för att våra barn ville inte sova, jämrade sig, för små för o kolla film. fattar ingenting, stör andra m.m...

Lycka til =)

• Mellanmjölkens land

Intressant Vi hade vår mardrömsflygning vid 13 mån. Vid 20 mån respektive 2 år har det gått jättebra förutom att 2åringen inte ville sitta i sin egen stol vid landningarna. Bältet gjorde dessutom varken till eller från på en ål-liknande liten tjej så det slutade med att vi fick hålla fast henne med våld

• straw2008
    Mellanmjölkens land skrev 2013-08-26 11:57:33 följande:
    30 000? Det blir totalt <10 000 för st 3 t o r biljetter. Fortfarande mycket pengar men något som vi definitivt klarar av. Det är ungefär vad vi brukar spendera på att åka dit.
    Alexi skrev 2013-08-26 09:39:09 följande:
    Det beror mycket på hur det ser ut just det året. Vissa år tror jag att svärfar jobbat några timmar även på julafton medan de kunnat vara helt lediga över julhelgen andra år. Tyvärr går det inte att veta exakt hur ett visst år blir förrän det nästan är jul och då kommer biljetterna vara slut.

Ni ska resa 24h dvs till asien eller liknande, hittar man biljetter dit för 3300 PP över ju l ??
    I kinamockaskogen.....
  • Mellanmjölkens land
    straw2008 skrev 2013-08-26 15:20:42 följande:

Ni ska resa 24h dvs till asien eller liknande, hittar man biljetter dit för 3300 PP över ju l ??
    På somrarna tar det oss 11-12h dörr till dörr varav den faktiska flygtiden ligger på drygt 4h. När det är 2-3  mellanlandningar går den totala tiden upp rejält. Oftast är det 10-14h från det att första flyget lyfter tills dess att det sista landar och sen är det transporterna till/från flygplatserna, checka in/få ut bagaget, montera bilbarnstolar i svärföräldrarnas bil osv. Ett överslag säger att den totala tiden bör hamna på 20-24h, möjligtvis att vi kan få ner det till 18h.
Svar på tråden Skulle du åkt i år eller nästa år?