• MalinEddie

Är du som har en åsikt om SHN-kuren påläst om du får säga det själv?

Med tanke på att det omöjligt går att diskutera Anna Wahlgrens metod SHN utan att få slängt i ansiktet "du är inte påläst!" eller "du förstår inte, du baserar din åsikt på medias skrivelser!" om du är kritisk kan jag inte låta bli att undra hur det egentligen står till. Så vitt jag vet är många kritiska röster faktiskt pålästa och vet vad de pratar om även om det av någon anledning kommer som en överraskning för dem som köper hela teorin.
    Motivera gärna ditt svar!

Avskyr CIO-metoder.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du som har en åsikt om SHN-kuren påläst om du får säga det själv?
  • lövet2

Ja. Jag har läst AW:s böcker, läst och sett intervjuer med henne och har läst mycket på forumet. Jag är ytterst kritisk.

• Bling1975

Jag har inte läst hennes böcker eller forum men är ändå kritisk. Jag kan inte uttala mig om allt hon säger och gör, min kritik baseras på att man överhuvudtaget kan komma på tanken att lämna en ledsen bebis ensam.

• Themis

Jag anser inte att det behövs några sömnmetoder där man lämnar barnet i mörkret eller låter det skrika, det känns bara onödigt.

Köp en stor säng till barnet och ligg bredvid tills det kan somna bara, och hitta en tid för läggning där barnet inte ligger och vrider sig i timtal innan det kan sova.

Vårt barn har alltid sovit lite, men det gjorde jag också som liten, och bästa receptet på en idiotkväll med max frustration hade varit att börja lägga kl 19 och sen kämpa med honom till kl 22, när han faktiskt oftast somnade.

Men då behöver man inte göra så.

Jag fattar inte alls vad det är som är så svårt...

Whenever you get mad, just think of a Tyrannosaurus rex trying to masturbate. /unknown
  • keron
    Themis skrev 2013-08-25 09:15:52 följande:
    Jag anser inte att det behövs några sömnmetoder där man lämnar barnet i mörkret eller låter det skrika, det känns bara onödigt.

Köp en stor säng till barnet och ligg bredvid tills det kan somna bara, och hitta en tid för läggning där barnet inte ligger och vrider sig i timtal innan det kan sova.

Vårt barn har alltid sovit lite, men det gjorde jag också som liten, och bästa receptet på en idiotkväll med max frustration hade varit att börja lägga kl 19 och sen kämpa med honom till kl 22, när han faktiskt oftast somnade.

Men då behöver man inte göra så.

Jag fattar inte alls vad det är som är så svårt...

• skogsvitter

Ja, jag har läst flera av hennes böcker, läst mycket på forumet och på hennes hemsida samt sett intervjuer osv med henne och jag är starkt kritisk. Jag har vetat om vem denna hemska människa har varit ända sedan jag själv var liten, då min mamma skaffade barnaboken och halva släkten reagerade i förfäran, haha

Jag har även till viss del läst hennes egen självbiografi (mommo-böckerna) och där får man ju en väldigt stor inblick i varför det har blivit så hemskt som det har blivit... jag skulle verkligen önska att fler fick chansen att läsa dem, i synnerhet om man är positiv till hennes metoder, de är allt annat än sunda... Men det verkar som att hon inte direkt skyltar med de böckera

• MalinEddie

Lövet: Som jag då men det är tydligen inte möjligt enligt de positiva för då skulle vi första hur kärleksfull och gynnsam för barnets utveckling kuren är..

• Natulcien

Ja, jag är påläst och vet precis vad det hela går ut på, d.v.s. jag har läst en del (inte allt) av henne och läst en hel del på hennes forum, samt läst artiklar som hon har skrivit, etc.
    Och jag är oerhört kritisk till hennes SHN-kur. Kan man vara annat om man är påläst!?

• Harmagedon

Jag är inte påläst. Jag kom till det där om vargen och bestämde mig där och då för att hon var skvatt galen.

• Carin80

Jag svarade Annat. Har inte läst hennes böcker och har därför ingen åsikt om det hon förespråkar. Här på FL verar folk mycket negatvt inställda. I det verkliga livet har jag någon gång hört hennes metoder omnämnas, sist var det en pappa som berättade att de provat hennes "knep" och att det hade fungerat. Det man läser om henne som person i media låter dock inte så förtroendeingivande.

• skogsvitter
    Harmagedon skrev 2013-08-25 21:39:14 följande:
    Jag är inte påläst. Jag kom till det där om vargen och bestämde mig där och då för att hon var skvatt galen.
    Haha ja egentligen borde det räcka för de flesta
  • Natulcien
    Carin80 skrev 2013-08-25 21:42:59 följande:
    Jag svarade Annat. Har inte läst hennes böcker och har därför ingen åsikt om det hon förespråkar. Här på FL verar folk mycket negatvt inställda. I det verkliga livet har jag någon gång hört hennes metoder omnämnas, sist var det en pappa som berättade att de provat hennes "knep" och att det hade fungerat. Det man läser om henne som person i media låter dock inte så förtroendeingivande.
    Jo, hennes metoder "fungerar" ju ofta, d.v.s. man kan få "sömnstrulande" barn att sova gott hela natten. Men det "fungerar" på bekostnad av barnet, d.v.s. barnet utsätts för enorm stress och otrygghet.
    Det är samma sak som med aga. Aga "fungerar", d.v.s. man kan slå ett barn tills hen slutar bete sig på ett oönskat sätt. Men man kränker ju barnet ända in i benmärgen, precis på samma sätt som i Anna Wahlgrens SHN-kur.
  • MalinEddie

Själv har jag läst boken samt mycket på hennes forum som rör SHN.Jag anser mig vara påläst om denna metod.

• Sulitelma16

Herregud MalinEddie, tröttnar du aldrig på att skapa trådar där du kritiserar Anna Wahlgren?

• Natulcien
    Sulitelma16 skrev 2013-09-13 19:21:34 följande:
    Herregud MalinEddie, tröttnar du aldrig på att skapa trådar där du kritiserar Anna Wahlgren?
    Så länge det fortsätter att ploppa upp trådar med föräldrar som använder SHN och femminutersmetoden på sina stackars barn, så fyller MalinEddies trådar en stor funktion. Självklart ska den typen av grymma metoder kritiseras och debatteras!
    Dessutom är det inte personen Anna som kritiseras, utan just hennes metoder. Och det är stor skillnad.
  • keron
    Natulcien skrev 2013-09-13 19:35:51 följande:
    Så länge det fortsätter att ploppa upp trådar med föräldrar som använder SHN och femminutersmetoden på sina stackars barn, så fyller MalinEddies trådar en stor funktion. Självklart ska den typen av grymma metoder kritiseras och debatteras!
    Dessutom är det inte personen Anna som kritiseras, utan just hennes metoder. Och det är stor skillnad.
  • MalinEddie
    Sulitelma16 skrev 2013-09-13 19:21:34 följande:
    Nej, jag är inte tillräckligt trött än.
    Jag hade gärna utvecklat varför men då ditt fokus alltid har varit på min person tidigare och inte på varför låter jag bli. Natulcien skriver det dessutom så bra.
    Natulcien skrev 2013-09-13 19:35:51 följande:
     Självklart ska den typen av grymma metoder kritiseras och debatteras!

Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie

Det hjälper liksom inte att man raderar valda delar av sådant som sagts för att det ska gå upp i rök och "ni" kan verka som det aldrig har existerat. Vi är många som vet vad vi har läst och det försvinner inte bara sådär. Det finns kvar även om ni tror det försvinner från webben med ett klick. Jag är ledsen. Då pratar jag om det extrema. Det som främst kritiseras är sådant som pågår varje dag på det forumet och det är  i allra högsta grad  levande.

Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie

Nu kommer jag strax logga ut men mitt inlägg ovan har att göra med att sådant som många av oss har kritiserat har  raderats från forumet den senaste tiden. Det gäller då främst sådant som AW och ordföranden har sagt till föräldrar. Det är givetvis hur lätt som helst att hitta ändå. Jag gissar att jag borde vara rädd nu? Det är inte av ånger det tas bort. Hade det varit det hade jag välkomnat det.

Avskyr CIO-metoder.
Svar på tråden Är du som har en åsikt om SHN-kuren påläst om du får säga det själv?