• Virvelin

6,5 mån - måste sövas om med jämna mellanrum, vanligt?

Detta gäller framförallt när han sover för natten. Jag får springa in till honom för han gnäller kanske var 20:e minut det sämsta kvällarna. Han snurrar omkring som en propeller, väcker sig själv och börjar gråta. Enda effektiva sättet att söva honom på, jämt, är att amma honom till sömns..Jag kanske har skjutit mig själv i foten och gjort honom fullkomligt beroende av mig och bröstet? Jag vet inte.. Han sover ju allt som oftast lugnt när jag har krupit ner bredvid.

Jag vill väl egentligen inte ändra på någonting, kanske bara höra om det "är såhär" eller sover allas bebisar non-stop till nästa matning?
    Åh vad gäller mitt sövsätt, det känns olägligt att göra nåt åt det eftersom jag tänkt fortsätta amma, framförallt nattamma en stund till. Rätt tänkt?

• Svar på tråden 6,5 mån - måste sövas om med jämna mellanrum, vanligt?
  • hannis

Jättevanligt! Min 5,5 månaders är likadan och det var hans bror med.

Läs Somna utan gråt för tips på hur man slutar. Jag tänker vänta till min son är runt 10 månader och sen tar vi bort nattamningen med hjälp av råden i boken.

• Virvelin

Vad bra, då gör jag inte honom en björntjänst genom att fortsätta. Jag tror ju på att följa bebisens behov men kan inte låta bli att bli påverkad i tanken när folk tjatar så förbannat mycket om hur man bööör göra.

Vad är det för bok då, inga Anna Wahlgrenmetoder va?

• Alexi

vår son vaknade ofta i den perioden och det jag gjorde för att underlätta för oss på kvällarna var att han fick sova i vårt knä, vid mitt bröst eller hos maken, vad som fungerade bäst olika kvällar. Då kunde vi sitta skönt i soffan framför en film eller så och man slapp det där hysteriska springandet till sovrummet för att slänga fram bröstet. Sen runt 8-9 månader eller så började han sova stabilare på kvällarna och då fick han ligga i sängen.

• Virvelin
    Alexi skrev 2013-08-25 11:06:25 följande:
    vår son vaknade ofta i den perioden och det jag gjorde för att underlätta för oss på kvällarna var att han fick sova i vårt knä, vid mitt bröst eller hos maken, vad som fungerade bäst olika kvällar. Då kunde vi sitta skönt i soffan framför en film eller så och man slapp det där hysteriska springandet till sovrummet för att slänga fram bröstet. Sen runt 8-9 månader eller så började han sova stabilare på kvällarna och då fick han ligga i sängen.

Ja, det måste vara en stig mellan soffan och sängen vid det här laget

Men då är mitt sätt rätt för oss känner jag. Vi löser det också på "bekväma" sätt, vi tittar på film i sängen, tätt på rad med en lugnt sovande bebis. Fick bara pikar om att jag kommer få ett "helvete" senare.. Vilket jag iof betvivlar då jag inte alls, helt uppenbart nu, upplever honom som ovanligt närhetstörstande. Allt beror ju på vad och vem man jämför med.
  • Alexi

Jaha då har ni ju en bra lösning! Äsch, det är dumheter, det kan jag personligen intyga. Min son idag 2.5 år somnar i sin spjälsäng och sover hela natten. Trots amning till sömns och halva nätterna första året.

• Virvelin
    Alexi skrev 2013-08-25 14:03:59 följande:
    Jaha då har ni ju en bra lösning! Äsch, det är dumheter, det kan jag personligen intyga. Min son idag 2.5 år somnar i sin spjälsäng och sover hela natten. Trots amning till sömns och halva nätterna första året.

• supersötasilversara

Det är är ofta man får "goda" råd som man inte alls behöver. Vi har gjort det som funkat bäst för barnet och mig o min man. Tex har vi samsovit för att jag då fått sova mer och inte behövt springa upp flera gånger per natt. Som någon ovan skrev, sova med oss när vi sitter i soffan om kvällarna för skönare kvällar. Vi har lyssnat mycket på barnen och deras behov vilket nu lett till att de sombar skönt i sina sängar och sover hela nätterna i sina rum (nu 4, 5 och 8år). (Ibland kommer de in till oss på natten, men inte ofta).

Svar på tråden 6,5 mån - måste sövas om med jämna mellanrum, vanligt?