Kan man gå ner i vikt bara av att räkna kalorier? Någon som lyckats?
Som rubriken lyder
Som rubriken lyder
Jag har gått ner 20 kg genom att väga min mat och räkna kalorier. Så visst går det.
Det tog ungefär 5-6 månader.
Har gått ner 12 kilon med ShapeUp. Det som är bra med att räkna kalorier är att det finns inga "förbud" och "måsten" som det gör i allehanda dieter som det gör i tex LCHF och 5:2. Om du vill äta 2 bananer så är det okej, bara att dra ner på något annat eller ta en promenad så är det löst. Dessutom lär man sig vad olika livsmedel innehåller och anpassa sig efter det. Nästa gång du bli sugen på banan tar du kanske bara en eller en halv eftersom du nu vet att den är kaloririk.
Jag är också inställd på ca 1300 kcal tränar 2 gånger i veckan motsvarande ca 600 per gång samt motion varje dag motsvarande ca 300 kcal. Träningsdagarna äter jag ca 1500 kcal, annars äter jag inte upp "träningskalorierna", vilket ger mig lite extra utrymme på helgen. Om jag håller mig till min matplan så går jag ner 1-2 kg i veckan. Matdagen idag ser ut så här:
6.30 Naturell yoghurt med osötad musli och lättsockrad sylt, kaffe
9.00 Nektarin, kaffe
11.30 Matlåda - köttfärsomelett, sallad
14.30 knäckemacka med två skivor kalkon, kaffe
18.00 ris-pytt (kyckling, kokt ris och grönsaker i wokpanna, smaksatt med curry och mango chutney)
19.30 Pass på Friskis och svettis Cirkelgym
21.00 turkisk yoghurt med lite honung, macka med skinka, te
Japp jag har gått ner 10 kg sedan i maj på räkna kalorier. Andvändr appen shape upp. Funkar hur bra som häslt.
Första tre månaderna tränade jag inte mer än vanligt. Sen kom våren och då började jag cykla till jobbet. Ökade inte upp antalet kalorier då utan åt lika som tidigare.
Nej det kan du inte. Men däremot om du äter ett visst antal kalorier och inte mer. Så blir slutresultatet att du gör av med mer kalorier på en dag än du äter och då blir resultatet att du förlorar vikt. Men att bara och sitta och räkna kalorier går du inte ner i vikt av.
Ja det går att göra så men din kropp kommer att "vänja sig" och då lär du inte gå ner i vikt utan då stannar du i vikt istället.
Jag har gått ner 22,6 kg sedan 1 januari med hjälp av att räkna kcal. Sista veckan har jag börjat använda shapeup och med den så insåg jag att jag åt på tok för lite. Nu har jag gått ner nästan 1 kg under denna vecka som jag har använt mig av shape up.
Jag ska äta precis lika många kcal som dig TS och jag har fullt sjå att komma upp i det med tanke på min träning.
Jag vägrar gå till gym men gjorde istället som så att jag tvingade mig ut på en rask promenad i 30 min. 5 gånger i veckan. När våren kom började jag istället att cykla den rundan jag gick tills at jag hade så pass bra kondition så jag orkade utan att behöva stanna för paus och då ökade jag på rundan. Idag kör jag ett 30 min pass med fitness gympa hemma 2-3 gånger i veckan och går elljusspåret några gånger i veckan samt cyklar några gånger i veckan.
Om du har rätt motivation och ett jäklar anamma så kommer du att fixa det
Lycka till!
Hur funkar shape up? Kostar den nått? Jag va med på Aftonbladets viktklubb o det funkade perfekt. Kostar dock 99 kr i månaden, men det är det värt. Där såg man hur mycket procent man åt av protein, fett och kolhydrater. Finns samma på shape up?
Vad glad jag blir av att läsa era reultat
Jag hoppas verkligen jag lyckas nu för jag vill inte vara den slöe,lata,feta och fule längre... Ja jag känner mig så.
Får sådan ångest av at se mig såhär
Om man som jag räknar kcal kan man om man håller sig inom sin ram för hur mycket kcal man får käka per dag ta en godisbit då och då om det är inräknat i dessa kcal?
Är det normalt att svettas mera och bli lite yrslig första veckorna?
Känns som en klimakterie tant med svettningarna
Jag svettas också något fruktansvärt. Har iofs alltid svettats mycket men nu sen jag började räkna kcal har det blivit mer. Jag tror det är normalt men någon annan har kanske ett bättre svar.