• Mizzii

Kan man gå ner i vikt bara av att räkna kalorier? Någon som lyckats?

Som rubriken lyder

Love all of my kidz
  • Svar på tråden Kan man gå ner i vikt bara av att räkna kalorier? Någon som lyckats?
  • Mizzii

Enligt shape up ska jag ha 1330 kalorier per dag då jag knappade in (Mest stilla sittande)....
    Kan ni ge mig mera tips på vad jag kan göra för att gå ner i vikt?
    Jag vill INTE träna på gym, Det är inget jag tycker om  

Love all of my kidz
  • Mizzii

Så iaf 30 min rask promenad varje dag?
    Och sedan käka de kalorierna man får så räcker det?

Love all of my kidz
  • Mizzii

Okej ja jag är nybörjare på detta med att räkna kalorier så jag är inte helt inne på det ännu.
    Tyvärr vågar jag inte visa mig i badkläder som jag ser ut nu medmina 164 cm och 83 kg  

Love all of my kidz
  • Mizzii
    Y o L o skrev 2013-08-25 18:39:36 följande:

Ja men väg maten är mitt tips. Det är lätt att uppskatta att man äter en viss mängd, men när man väger maten vet man exakt hur mycket man får i sig.
    Ja jag väger maten hela tiden
    Love all of my kidz
  • Mizzii
    Peter 672 skrev 2013-08-25 18:43:37 följande:
    Ja, det är bara räkna och köra.

Sen får du ju hålla koll på viktnedgången. Utvärdera efter några veckor, har du inte gått ner så dra av 100 kalorier till per dag.

1330 kalorier låter rätt lågt för en vuxen person, du lär garanterat gå ner med det oavsett om du rör på dig eller inte.

Sen är det förstås hälsosammare om du rör på dig och dessutom försöker äta en allsidig kost inom ramen för dina tillåtna kalorier.

Shape up är det ju många som använder och de säjer 1330 kcal för mig per dag.
    Är 164 cm kort och 83 kg tjock
    Och det blir inte så mycket motion faktist typ bara att påta lite i trädgårn och ta bort ogräs men inte mer än det.

Råkade käka 2 jäkla bananer (2 mellanmål) men jisses vad mycket kcal det innehöll sen läste jag...  

Love all of my kidz
  • Mizzii
    Peter 672 skrev 2013-08-25 18:52:58 följande:
    vet inte exakt hur den appen funkar, men hur mycket är det tänkt att du ska gå ner och under vilken tidsperiod?

På deras sida stod det att rek viktnedgång per vecka var 0,75 kg.
    Jag vill ju ner till 55-60 kg som jag vägde innan mina graviditeter 
    Love all of my kidz
  • Mizzii
    humlan1234 skrev 2013-08-25 20:08:13 följande:
    Jag har gått ner 20 kg genom att väga min mat och räkna kalorier. Så visst går det.

Hur lång tid har det tagit?
    Love all of my kidz
  • Mizzii

Juno skrev 2013-08-26 08:30:42 följande:
    Har gått ner 12 kilon med ShapeUp. Det som är bra med att räkna kalorier är att det finns inga "förbud" och "måsten" som det gör i allehanda dieter som det gör i tex LCHF och 5:2. Om du vill äta 2 bananer så är det okej, bara att dra ner på något annat eller ta en promenad så är det löst. Dessutom lär man sig vad olika livsmedel innehåller och anpassa sig efter det. Nästa gång du bli sugen på banan tar du kanske bara en eller en halv eftersom du nu vet att den är kaloririk. 

Jag är också inställd på ca 1300 kcal tränar 2 gånger i veckan motsvarande ca 600 per gång samt motion varje dag motsvarande ca 300 kcal. Träningsdagarna äter jag ca 1500 kcal, annars äter jag inte upp "träningskalorierna", vilket ger mig lite extra utrymme på helgen. Om jag håller mig till min matplan så går jag ner 1-2 kg i veckan. Matdagen idag ser ut så här:

6.30 Naturell yoghurt med osötad musli och lättsockrad sylt, kaffe
    9.00 Nektarin, kaffe
    11.30 Matlåda - köttfärsomelett, sallad
    14.30 knäckemacka med två skivor kalkon, kaffe
    18.00 ris-pytt (kyckling, kokt ris och grönsaker i wokpanna, smaksatt med curry och mango chutney)     
    19.30 Pass på Friskis och svettis Cirkelgym  
    21.00 turkisk yoghurt med lite honung, macka med skinka, te
    Får du in all den där maten i dina 1300kcal?
    Love all of my kidz
  • Mizzii
    humlan1234 skrev 2013-08-26 02:37:08 följande:
    Det tog ungefär 5-6 månader.

Motionerade du mera osv då med?
    Love all of my kidz
  • Mizzii

Vad glad jag blir av att läsa era reultat
    Jag hoppas verkligen jag lyckas nu för jag vill inte vara den slöe,lata,feta och fule längre... Ja jag känner mig så.
    Får sådan ångest av at se mig såhär  

Love all of my kidz
  • Mizzii

Om man som jag räknar kcal kan man om man håller sig inom sin ram för hur mycket kcal man får käka per dag ta en godisbit då och då om det är inräknat i dessa kcal?

Love all of my kidz
  • Mizzii
    Juno skrev 2013-08-27 09:56:01 följande:

Precis! Det är det som är poängen! Du kan äta allt men i små mängder och inte samtidigt, hela tiden Skrattande

Okej tack

Käkar frukost,lunch,middag  
    Love all of my kidz
  • Mizzii

Är det normalt att svettas mera och bli lite yrslig första veckorna?
    Känns som en klimakterie tant med svettningarna 

Love all of my kidz
  • Mizzii
    sihn skrev 2013-08-31 08:48:06 följande:
    Jag svettas också något fruktansvärt. Har iofs alltid svettats mycket men nu sen jag började räkna kcal har det blivit mer. Jag tror det är normalt men någon annan har kanske ett bättre svar.

Skönt att höra att man inte är ensam.
    Känner mig inte så gosig precis när jag svettas som en gris hehe...
    Du har inte upplevt yrsel???

Kan ju iof bero på mycket annat    
    Love all of my kidz
Svar på tråden Kan man gå ner i vikt bara av att räkna kalorier? Någon som lyckats?